Μενού
σήραγγα
Σήραγγα αυτοκινητόδρομου | ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
  • Α-
  • Α+

«Γόρδιο δεσμό» είχε χαρακτηρίσει ο αρμόδιος Υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης. Το έργο μήκους 3,5 χλμ. που θα συνδέσει την Αττική Οδό με την Εθνική Οδό, μέσω των κόμβων Κύμης και Καλυφτάκη, δεν έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Αυτό δεν είναι όμως το μοναδικό εμπόδιο στην κατασκευή του, καθώς ο Δήμος Ηρακλείου Αττικής έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με την εκδίκαση να έχει πάρει νέα αναβολή, για τον Οκτώβριο του 2024. 

Μιλώντας στο Raeder, ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αττικής, Νίκος Μπάμπαλος, έκανε λόγο για «αδράνεια» εκ μέρους της πολιτείας, καθώς η μεν περιβαλλοντική μελέτη έχει λήξει, ενώ δεν υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη για τις επιπτώσεις στην περιοχή.

«Με την κατάσταση που υπάρχει σήμερα δεν μιλάμε μόνο για θέμα καθυστέρησης, τίθεται εν αμφιβόλω η ίδια η διαδικασία εκτέλεσης του έργου» δήλωσε ο κ. Μπάμπαλος.  

«Αν δεν υπάρξει σύνδεση με το τοπικό δίκτυο, θα έχουμε κάτι χειρότερο από κυκλοφοριακό χάος»

Ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αττικής παρέθεσε τους λόγους προσφυγής της δημοτικής αρχής στο ΣτΕ, με κύριο αίτημα η διάνοιξη της Κύμης να γίνει με σκεπαστό όλο το κομμάτι της νέας διαδρομής, ώστε να μην διχοτομηθεί η πόλη. 

«Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης από τον κόμβο της Αττικής Οδού έως τον κόμβο Καλυφτάκη συζητείται από το 2001. Έχουν περάσει τόσα χρόνια και είμαστε ακόμα στο "σημείο μηδέν".

Πριν από 3,5 χρόνια οι Δήμαρχοι Ηρακλείου, Αμαρουσίου, Λυκόβρυσης-Πεύκης και Κηφισιάς, επισκεφθήκαμε τον τότε Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών και τον Γενικό Γραμματέα για να τονίσουμε την αναγκαιότητα να γίνει αυτό το έργο. Αποδέχτηκαν την αναγκαιότητα και κινήθηκαν οι διαδικασίες.

Ωστόσο, μετά από τόσα χρόνια είμαστε στο "σημείο μηδέν" γιατί πρώτα από όλα η περιβαλλοντική μελέτη του 2001 πλέον δεν ισχύει. Είχε ισχύ μέχρι το 2010, ανανεώθηκε το 2014 και πλέον έχει λήξει. Επίσης, δεν υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη, όσον και αν αυτό ακούγεται παράξενο.

Δεν υπάρχει δηλαδή μελέτη που να προβλέπει τη σύνδεση της Πλαπούτα και της Βύρωνος με την Κύμης. Δηλαδή η Πλαπούτα θα περνάει κάτω από την Κύμης, αλλά δεν προβλέπεται η κυκλοφοριακή σύνδεσή τους. Αν δεν υπάρξει δηλαδή η σύνδεση με το τοπικό δίκτυο, θα έχουμε κάτι χειρότερο από κυκλοφοριακό χάος στην περιοχή.

Δεν μπορώ να το χαρακτηρίσω. Ο τρίτος λόγος που έχει να κάνει με το Δήμο Ηρακλείου, αλλά θα έλεγα και με τη Λυκόβρυση-Πεύκη, αφορά τα πρώτα 340 μέτρα της επέκτασης της Κύμης προς τον κόμβο Καλυφτάκη, που προβλέπεται να είναι σε όρυγμα, μέσα στον οικιστικό ιστό του Δήμου Ηρακλείου.

Εμείς αντιδρούμε γιατί πρώτον δεν μπορείς να διχοτομείς μία πόλη, ανατολικά και δυτικά της Κύμης. Δεύτερον, θα πρέπει να υπάρχει μία επικοινωνία από τη μία πλευρά στην άλλη.

Τρίτον, θα πρέπει να σκεπαστεί το τμήμα αυτό του ορύγματος, ώστε από πάνω να δημιουργήσουμε μία σειρά από κοινόχρηστους χώρους: πλατείες, παιδικές χαρές, χώρους άθλησης.

Κάτι το οποίο δεν προβλέπεται και είναι κάτι που ζητήσαμε, γιατί μπορεί να λύνει το πρόβλημα του βόρειου τομέα, αν ποτέ κατασκευαστεί η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης. Ταυτόχρονα δεν μπορεί αυτό το έργο να υποβαθμίζει τη ζωή χιλιάδων κατοίκων του Ηρακλείου.

Δεν μπορεί να λέμε "όχι" όταν ο μοναδικός λόγος είναι οικονομικός. Για ένα έργο 350 εκατ. ευρώ να διατεθούν μερικά εκατομμύρια επιπλέον για να σκεπαστεί η Λεωφόρος Κύμης. Ένας από τους λόγους για τους οποίους προσέφυγε στο ΣτΕ ο Δήμος Ηρακλείου είναι και αυτός». 

Νίκος Μπάμπαλος

«Δεν υπάρχουν τα χρήματα για τη διάνοιξη της Λεωφόρου Κύμης»

Το προβλεπόμενο συνολικό κόστος για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης έως τον κόμβο Καλυφτάκη ξεπερνά τα 350 εκατ. ευρώ, με το ανάδοχο σχήμα να είναι η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

Ο Νίκος Μπάμπαλος ανέφερε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε αναζήτηση του χρηματοδοτικού μοντέλου του έργου. 

«Το τελευταίο έτος προέκυψε το γεγονός ότι δεν υπάρχουν τα χρήματα για την κατασκευή του έργου. Ακόμα και αν ο Δήμος Ηρακλείου αποσύρει σήμερα την προσφυγή του, ακόμα και αν το ΣτΕ έβγαζε μία απόφαση που δικαίωνε το Υπουργείο, δεν υπάρχουν τα χρήματα.

Στη συνάντηση που είχε γίνει πριν λίγους μήνες με τον κ. Ταχιάο είχε ειπωθεί ότι θα πρέπει το Υπουργείο να βρει τη σχετική χρηματοδότηση. Αν πριν από 4 χρόνια μας είχαν πει ότι τα χρήματα υπήρχαν και πριν από λίγους μήνες ο αρμόδιος Υφυπουργός μας είπε ότι θα πρέπει να αναζητήσουμε τη χρηματοδότηση, προφανώς δεν υπάρχουν τα χρήματα. Δεν λέω κάτι καινούργιο». 

«Εν αμφιβόλω η διαδικασία εκτέλεσης του έργου»

Σύμφωνα με τον κ. Μπάμπαλο η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης κινδυνεύει να ματαιωθεί. «Με την κατάσταση που υπάρχει σήμερα δεν μιλάμε μόνο για θέμα καθυστέρησης, τίθεται εν αμφιβόλω η ίδια η διαδικασία εκτέλεσης του έργου. Όταν δεν έχεις κυκλοφοριακή μελέτη, όταν δεν έχεις καν περιβαλλοντική μελέτη.

Η οποία έγινε όταν η Αττική Οδός είχε 130.000-140.000 οχήματα. Σήμερα η Αττική Οδός ξεπερνά τα 200.000 οχήματα και έχουμε πλήρη οικιστική διαμόρφωση του αστικού ιστού των Δήμων Ηρακλείου και Λυκόβρυσης-Πεύκης». 

«Να μην εκπλαγούν αν στο δημοτικό συμβούλιο αποφασίσουμε κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο σημείο»

Ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αττικής τόνισε ότι επιθυμία της δημοτικής αρχής είναι να γίνει το έργο, όμως ζητά να ληφθούν άμεσα αποφάσεις από το Υπουργείο. Γιατί η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην περιοχή ίσως οδηγήσει το Δήμο σε παρεμβάσεις.

«Σε κάθε περίπτωση πιέζουμε στην κατεύθυνση του Υπουργείου. Αλλά εκτιμώ ότι οι συναντήσεις με τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες ή με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου έχουν νόημα όταν θα έχουμε κάποιο νέο στοιχείο να κουβεντιάσουμε.

Από το Υπουργείο περιμένουμε, την κυκλοφοριακή ή την περιβαλλοντική μελέτη δεν την κάνει ο Δήμος Ηρακλείου. Το Υπουργείο ή η ανάδοχος εταιρεία θα πρέπει να κινηθούν. Το να συναντιόμαστε για ένα σοβαρό θέμα, αν δεν έχει νόημα.

Σε κάθε περίπτωση το έργο το θέλουμε. Σήμερα από την Πλαπούτα στο Ηράκλειο περνάνε καθημερινά περίπου 30.000-40.000 οχήματα. Ενημερώσαμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου ότι αν δεν πάρει γρήγορα αποφάσεις, να μην εκπλαγούν αν στο Δήμο Ηρακλείου πάρουμε αποφάσεις για κυκλοφοριακές μονοδρομήσεις που θα δυσχεραίνουν την κατάσταση αλλά θα ανακουφίσουν την πόλη.

Δεν γίνεται από το Γαλάτσι με κατεύθυνση την Κύμης να διεξάγεται όλη η κυκλοφορία μέσα από τους δρόμους του Ηρακλείου. Αν στο δημοτικό συμβούλιο πάρουμε απόφαση να κάνουμε την Πλαπούτα δρόμο ήπιας κυκλοφορίας ή πεζόδρομο, προφανώς αυτό δεν είναι μία λύση, αλλά τι να κάνουμε; Όταν βλέπουμε αδράνεια, αυτό δεν μπορεί να είναι σε βάρος μιας ολόκληρης περιοχής.

Όποιες αποφάσεις, θα ληφθούν σε συνεννόηση και με τους άλλους Δήμους. Το θέμα μου δεν είναι να μεταφέρω αυτοκίνητα από το Δήμο Ηρακλείου στους όμορους Δήμους. Τα προβλήματα είναι κοινά, άρα μέσα από τη συνεργασία των Δήμων θα προσπαθήσουμε να πετύχουμε τη βέλτιστη δυνατή λύση για τους πολίτες μας».   

«Δεν μπορούμε να περιμένουμε 10 χρόνια να λειτουργήσει το Μετρό»

Ο κ. Μπάμπαλος θεωρεί ότι η επέκταση του Μετρό με τη γραμμή 4 δεν μπορεί να δώσει λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της περιοχής.

«Η λειτουργία του Μετρό δεν συνεπάγεται λιγότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων. Τα τελευταία 20 χρόνια αυξήθηκε η κυκλοφορία στους δρόμους της Αθήνας. Καθημερινά, πρωί, μεσημέρι, απόγευμα, η Αθήνα είναι ένα ποτάμι που δεν μπορείς να το διαβείς.

Πρέπει να υπομείνεις χάσιμο εργατοωρών, θέματα ψυχικής υγείας, εκνευρισμό. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι, να περιμένουμε 10 χρόνια να λειτουργήσει το Μετρό. Και τα αυτοκίνητα πολλαπλασιάζονται.

Νομίζω ότι οφείλουμε να πάρουμε γρήγορα μέτρα, όσοι πρέπει να τα λάβουν, και να κουβεντιάσουμε με την αυτοδιοίκηση και τους Δήμους που επηρεάζονται αρνητικά μέχρι να ξεκινήσει και να λειτουργήσει αυτό το έργο, για να δούμε τι θα κάνουμε». 

Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Τα χαρακτηριστικά της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ο οδικός άξονας είναι μήκους περίπου 3,5 χιλιομέτρων. Θα ξεκινάει από τον ομώνυμο κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη στην Κάτω Κηφισιά. Δεν θα περιλαμβάνει επιπλέον διόδια για τα οχήματα που έχουν ήδη εισέλθει στην Αττική Οδό.

Στο έργο περιλαμβάνεται μία σήραγγα υπόγειας εξόρυξης μήκους 1.260 μέτρων και άλλη μία 1.160 μέτρων, με ανοικτή εκσκαφή τύπου Cut & Cover, αλλά και ένα ανοικτό κομμάτι. 

Η σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με την Εθνική Οδό εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί μία μέση ημερήσια κυκλοφορία 30.000 οχημάτων.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA