Με μία γρήγορη ερώτηση στον φωτεινό παντογνώστη γούγλη, η ελληνική έκφραση που χαρακτηρίζει τη λέξη viral είναι το «διαδικτυακό μιμίδιο». Όσο ακατανόητο κι αν ακούγεται αυτό, δε νομίζω πως υπάρχει άνθρωπος που έχει σερφάρει έστω για λίγο κατά τη διάρκεια της ημέρας στο διαδίκτυο και δεν έχει συναντήσει τη συγκεκριμένη λέξη. Έστω για την ιστορία και εντελώς απλοϊκά, το επίθετο «viral» περιγράφει συνήθως βίντεο ή περιεχόμενο ιδιαίτερα δημοφιλές, με εκατομμύρια θεάσεις και κοινοποιήσεις σε ιστοσελίδες, μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ηλεκτρονικό ταχυδρομείο που γενικά εγείρουν σχολιασμό και συζήτηση γύρω από ό,τι προβάλλουν.

Γράφει η Ραφαέλλα Ράλλη

Συνεπώς, ας δεχτούμε εκ των προτέρων πως πια εν έτει 2017, πρόκειται για έναν οικείο όρο προς την πλειοψηφία και είμαστε ok με αυτό. Αν ρωτηθεί η προαναφερθείσα πλειοψηφία ωστόσο με κριτήριο τη μέχρι τώρα εμπειρία της τί σημαίνει, δέχομαι στοιχήματα πως οι απαντήσεις θα ποικίλουν σε ανησυχητικό βαθμό. Κι αυτό γιατί η ταμπέλα «viral» «φοριέται» πλέον τόσο συχνά σε τίτλους ή και θεματικές στήλες, όσο διαφημίζεται και η διάσημη σόμπα μαζί με τα καλλυντικά προϊόντα κολλαγόνου - aloe vera στο Epsilon, όσο η φέτα στη χωριάτικη, όσο η μαύρη over-knee μπότα στις γυναίκες. Συνέχεια.

Σύμφωνα με το εν λόγω σκεπτικό, ο μισός πληθυσμός από χαριτωμένα κατοικίδια, τα οπίσθια της Κιμ Καρντάσιαν, αλλά και η φωτογραφία της Ελένης Μενεγάκη αγκαλιά με τον σύζυγό της κάτω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο είναι κάθε τρεις και λίγο «το απόλυτο viral». Και μόνο εκ των πραγμάτων, δε γίνεται να μονοπωλούν το ενδιαφέρον διαρκώς σε τέτοιο βαθμό. Ενδέχεται να το καταφέρουν όντως σε κάποια στιγμή, αλλά δεδομένου του ότι ως πιο επιτυχημένο viral όλων των εποχών κατά το wikipedia είναι το Gangnam Style του Κορεάτη Psy με τις θεάσεις του να ξεπερνούν τα 2.5 δις από το 2012 που πρωτοδημοσιεύθηκε, αποκτάς αυτομάτως ένα μικρό κριτήριο σύγκρισης. Βέβαια, σκοπός του παρόντος κειμένου δεν είναι να αναδείξει ή να κρίνει τί αποτελεί viral και τί όχι. Το ζήτημα έγκειται περισσότερο στο γεγονός ότι γίνεται από εκτεταμένη έως ξεδιάντροπη εκμετάλλευση του όρου. Όλο και συχνότερα τον μεταχειρίζονται ως πιο «ευγενική» ή «κομψή» εκδοχή του «Σοκ! Δείτε το...». Το viral είναι η νέα «Είδηση Βόμβα» που εκμαιεύει clicks και κερδίζει νέους επισκέπτες σε ιστοσελίδες που συνήθως ύστερα τα προωθούν με θέματα - διαφημίσεις στο facebook. Κάτι καινούριο άλλωστε, θα 'πρεπε να σκαρφιστούν οι κιτρινιστές για να προσελκύσουν όσους πια δε μασάνε τον ταραμά των προηγούμενων τίτλων που σιγά σιγά «κάηκαν».

Δεν αντιλέω, τα πάντα είναι θέμα marketing και αν μη τι άλλο, το viral marketing είναι εξαιρετικά δελεαστικό δόλωμα και ιδανικό πρόσχημα. Οι ευφάνταστες, αλλά όχι έγκυρες έρευνες «πουλάνε», το «viral» και μόνο στη θέα του είναι «τραβηχτικό».  Παρόλα αυτά, η κατάληξη του αισώπειου μύθου με τον ψεύτη βοσκό είναι ευρέως γνωστή. Εν τέλει, υπάρχει και η πιο εξυπηρετική δικαιολογία: Να μην ξέρουν την πραγματική σημασία της λέξης και πού χρησιμοποιείται σωστά. 

Η μαμά τους όμως δεν τους είπε ποτέ να μη χρησιμοποιούν λέξεις που δε γνωρίζουν;