Auto & Moto

Τα 7 θανάσιμα αμαρτήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας

Σας παρουσιάζουμε τα σκάνδαλα που συγκλόνισαν το χώρο του αυτοκινήτου στο πρόσφατο παρελθόν, με κόστος στις περισσότερες περιπτώσεις πολλών ανθρώπινων ζωών.

Mόνον…αθώος αίματος δεν είναι ο κλάδος του αυτοκινήτου, όπως εξάλλου και συμβαίνει και σε πολλούς άλλους τομείς της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Είναι ξεκάθαρο, ότι όπου διακυβεύονται τεράστια ποσά, τότε είναι απείρως μεγαλύτερος ο πειρασμός να παρακαμφθούν τα πλαίσια της νομιμότητας προκειμένου να μην υποστεί μία μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία ζημιά ή να αυξήσει θεαματικά την κερδοφορία της σε βάρος των ανταγωνιστών της. Σε πολλές περιπτώσεις υπεισέρχεται και το προσωπικό συμφέρον κορυφαίων μάνατζερ, που δεν διστάζουν να εμπλακούν σε τέτοια σκάνδαλα και να τα κουκουλώσουν, προκειμένου να διασώσουν τις χρυσοφόρες θέσεις τους και να εξασφαλίσουν αστρονομικά μπόνους. Ας δούμε έξι τέτοιες υποθέσεις, που συγκλόνισαν τον χώρο του αυτοκινήτου και διαφέρουν πολύ μεταξύ τους!

7
Το Dieselgate της VW

Το σκάνδαλο Dieselgate δεν έχει τελειώσει, αφού θα παρακολουθούμε επί αρκετά χρόνια ακόμη σχετικές δίκες και αποφάσεις αποζημιώσεων εξαιτίας της παραποίησης των εκπομπών ρύπων σε ντιζελοκίνητα οχήματα του ομίλου VW και όχι μόνον. Η συγκεκριμένη παράνομη παρέμβαση αφορά 11 εκατ. μοντέλα και η υπόθεση «σέρνεται» επί χρόνια, επειδή οι κορυφαίοι μάνατζερ του γερμανικού ομίλου δεν είχαν τη διάθεση και τη στοιχειώδη ευαισθησία να συνεργαστούν αμέσως με τις αρμόδιες Αρχές και να αποδεχθούν τις ευθύνες τους, πιστεύοντας ότι θα βγουν…λάδι. Αυτό είχε ως συνέπεια να διασυρθεί η ντιζελοκίνηση, αν και τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα νέας γενιάς θεωρούνται εξαιρετικά «καθαρά» και ταυτόχρονα να ανάψουν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις το πράσινο φως για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.

Προηγούμενο
Επόμενο
6
Η Mercedes στα κέρατα του ταράνδου

H Μercedes A-Class παρουσιάστηκε το 1997 με στόχο να εκπλήξει με τις καινοτομίες της, δυστυχώς όμως έκανε τη μεγάλη…ανατροπή στο Τεστ Ταράνδου που πραγματοποίησε σουηδικό περιοδικό. Σε αυτή τη δοκιμασία σλάλομ ανάμεσα σε κορίνες τουμπάρισε το μικρομεσαίο καμάρι της γερμανικής μάρκας, η οποία αντέδρασε ωστόσο υποδειγματικά εφοδιάζοντας όλες τις A-Class στάνταρ με ένα προηγμένο σύστημα ευστάθειας και κάνοντας τις απαιτούμενες μετατροπές στις αναρτήσεις. Μάλιστα η Mercedes A-Class έγινε εξαιτίας αυτού του γεγονότος το πρώτο compact μοντέλο με σύστημα ευστάθειας ESP στον βασικό εξοπλισμό του. Ετσι απέφυγε η Mercedes την αμαύρωση του αστεριού της, αν και η συγκεκριμένη ενέργεια της κόστισε πανάκριβα και χρειάστηκε να λανσάρει την A-Class δεύτερης γενιάς μέχρι να αποφέρει το δημοφιλές μοντέλο κέρδη στην εταιρεία.

Προηγούμενο
Επόμενο
5
Οι διακόπτες της GM που έσβηναν μόνοι τους

Ακόμα μια περίπτωση κατασκευαστή που, παρά τις εκατοντάδες αναφορές για ατυχήματα στις ΗΠΑ, επέμενε να κάνει το «παγόνι» για περισσότερο από μια δεκαετία. Πιο συγκεκριμένα, ο κεντρικός διακόπτης σε πολλά μοντέλα αυτοκινήτων της General Motors έσβηνε χωρίς προειδοποίηση, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να μένουν χωρίς ισχύ από τον κινητήρα, φώτα, φρένα, υαλοκαθαριστήρες και φυσικά να προκαλούνται ατυχήματα. Οι αναφορές άρχισαν το 2000, αλλά η ανάκληση το... 2014. Τα πρόστιμα που αναγκάστηκε να καταβάλλει η GM ήταν κολοσσιαία.

Προηγούμενο
Επόμενο
4
Τα... αυτόνομα επιταχυνόμενα Toyota

Στις αρχές του 2000 εκατοντάδες αναφορές για Toyota και Lexus που γκάζωναν μόνα τους -με δεκάδες ατυχήματα να έχουν σημειωθεί- προκάλεσαν μια χλιαρή έως απαξιωτική αντίδραση από την ιαπωνική εταιρεία, που εκ του αποτελέσματος αποδείχθηκε σκανδαλώδης. Για χρόνια υποστήριζε ότι για τα κολλημένα γκάζια των αυτοκινήτων της έφταιγαν τα... προστατευτικά χαλάκια στο πάτωμα, που μπλέκονταν με το ποδωστήριο. Μετά όμως από εκατοντάδες μηνύσεις το έψαξε λίγο περισσότερο και κατέληξε πως ο υπαίτιος ήταν ένας προβληματικός μηχανισμός γκαζιού, που τελικά οδήγησε σε ανάκληση περισσότερων των 8.000.000 αυτοκινήτων!

Προηγούμενο
Επόμενο
3
Οι αερόσακοι – δολοφόνοι της Takata

 Η εταιρεία Takata ευθύνεται για τη μεγαλύτερη ανάκληση στην ιστορία της αυτοκίνησης, η οποία αφορούσε 42 εκατ. οχήματα διαφόρων κατασκευαστών. Η Takata αποδείχθηκε ότι παρέδιδε εν γνώσει της σε μία σειρά αυτοκινητοβιομηχανιών ελαττωματικούς αερόσακους, οι οποίοι προκάλεσαν τον θάνατο τουλάχιστον 16 ανθρώπων και εκατοντάδες τραυματισμούς. Όταν άνοιγαν οι συγκεκριμένοι αερόσακοι, εκτοξεύονταν τα θραύσματα των επενδύσεών τους και μετατρέπονταν σε δολοφονικά μικρά βλήματα που μπορούσαν να προκαλέσουν θανατηφόρους τραυματισμούς. Η ιαπωνική εταιρεία καταδικάστηκε σε εξοντωτικά πρόστιμα, ενώ αντιθέτως τη γλίτωσαν οι εταιρείες αυτοκινήτων στις οποίες επιδικάστηκαν μάλιστα και αποζημιώσεις ως θύματα της Takata.

Προηγούμενο
Επόμενο
2
Το καυτό Ford Pinto

Το Ford Pinto λανσαρίστηκε τη δεκαετία του 70 και σύντομα του κόλλησαν το παρατσούκλι «τετραθέσιο μπάρμπεκιου», επειδή ακόμη και σε ελαφρές συγκρούσεις διαλυόταν το ρεζερβουάρ βενζίνης και γινόταν το αυτοκίνητο παρανάλωμα πυρός. Όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια, η Ford γνώριζε αυτό το ελάττωμα, υπολόγισε όμως ότι οι αποζημιώσεις για τα μελλοντικά θύματα θα της κόστιζαν λιγότερο από τις απαιτούμενες  εκτεταμένες αλλαγές στο αυτοκίνητο και έτσι προχώρησε στο λανσάρισμά του. Εκτιμάται, ότι τουλάχιστον 60 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους μέσα στα φλεγόμενα Pinto, πριν αναγκαστεί να το αλλάξει ριζικά η Ford. Αφορμή ήταν οι πρώτες αποζημιώσεις που επιδίκασαν τα αμερικανικά δικαστήρια και αποδείχθηκαν πολύ υψηλότερες από τις αναμενόμενες, οπότε έγινε «οικονομικά ασύμφορο» για τη μάρκα η συνέχιση της παραγωγής του Pinto χωρίς τις απαιτούμενες βελτιώσεις.

Προηγούμενο
Επόμενο
1
Ιγκνάθιο Λόπεθ, ο προδότης της Opel

H Οpel αποτελούσε παραδοσιακά τον μεγάλο αντίπαλο της Volkswagen. Όταν άρχισαν ωστόσο να παίρνουν οι πωλήσεις της εταιρείας με σήμα τον κεραυνό την κάτω βόλτα, έστειλε η μητρική General Motors το 1987 στη θυγατέρα της τον Ιγκνάθιο Λόπεθ  για να την εξυγιάνει. Ο Λόπεθ έκανε παντού περικοπές, με αποτέλεσμα να πέσει η ποιότητα των αυτοκινήτων της Opel στα Τάρταρα και να καταστραφεί η φήμη της. Τότε πέρασε ο Λόπεθ στο αντίπαλο στρατόπεδο της VW, παίρνοντας όμως μαζί του και τα μυστικά σχέδια της Opel για τα μελλοντικά της μοντέλα. Η υπόθεση έφτασε στα δικαστήρια και η VW καταδικάστηκε σε αποζημίωση 100 εκατ. δολαρίων και σε αγορά εξαρτημάτων αξίας ενός δις δολαρίων από την GM, ενώ ο ίδιος ο Λόπεθ γλίτωσε με πρόστιμο 400.000 Γερμανικών Μάρκων.

Προηγούμενο