Μενού
  • Α-
  • Α+

Στα MiG-29 της Πολεμικής Αεροπορίας της Πολωνίας έχει εναποθέσει την τελευταία ελπίδα του ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι για να πλήξει από αέρος το τεράστιο ρωσικό κομβόι, που πολιορκεί το Κίεβο αλλά και μείζονες στρατιωτικούς σχηματισμούς εισβολής σε κρίσιμα πεδία μάχης. Η σχεδόν ολοκληρωτική καταστροφή του αεροπορικού στόλου της Ουκρανίας και η εξουδετέρωση των συστημάτων αεράμυνας της χώρας εξασφαλίζουν πλήρη αεροπορική υπεροχή στις ρωσικές δυνάμεις περιορίζοντας τα περιθώρια άμυνας εντός του αστικού ιστού και μέσω φορητού αντιαρματικού και αντιαεροπορικού οπλισμού.

Στην έκκληση του Βολοντίμιρ Ζελένσκι για μαχητικά αεροσκάφη σοβιετικής κατασκευής, που θα μπορούσαν να πετάξουν οι Ουκρανοί πιλότοι, ανταποκρίθηκε η πολωνική κυβέρνηση θέτοντας στη διάθεση των ΗΠΑ το σύνολο των MiG-29, που βρίσκονται σε επιχειρησιακή ετοιμότητα. Η εμπλοκή των πολωνικών MiG-29, δηλαδή αεροσκαφών νατοϊκής χώρας, στον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο θα σήμαινε αυτομάτως, όπως έχει διακηρύξει η Μόσχα, ευθεία αντιπαράθεση με τη Βορειοατλαντική Συμμαχία.  

Διαβάστε ακόμη: Πόλεμος στην Ουκρανία: Δραματικές ώρες για τη Μαριούπολη - Βομβαρδίστηκε μαιευτήριο

Από τα 21 μονοθέσια και τα έξι διθέσια MiG-29 της πολωνικής Πολεμικής Αεροπορίας τα 23 αξιόμαχα θα μπορούσαν να προσγειωθούν, σύμφωνα με την επίσημη πρόταση Βαρσοβίας, σε γερμανική βάση και από εκεί να χρησιμοποιηθούν από την Ουάσιγκτον με διαδικασία, που δεν έγινε γνωστή, για την ενίσχυση των ουκρανικών Ενόπλων Δυνάμεων. Ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους αποτελεί «προίκα» της πολωνικής Πολεμικής Αεροπορίας από την πρώην Σοβιετική Ενωση καθώς μετά την κατάρρευσή της τα MiG-29 μαζί με τα παλαιότερα MiG-21 και MiG-23 αποτέλεσαν τη «ραχοκοκαλιά» του αεροπορικού στόλου της χώρας. Μάλιστα, η Πολωνία είχε προχωρήσει το 1995 και το 2004 σε αγορά επιπλέον MiG-29 από την Τσεχία και τη Γερμανία αντίστοιχα. Με την απόσυρση και των τελευταίων MiG-21 το 2003 το MiG-29 και το Su-22 ήταν τα μοναδικά αεροσκάφη, που διέθεταν οι πολωνικές Ενοπλες Δυνάμεις, μέχρι τις πρώτες παραδόσεις στο τέλος του 2006 των F-16 Block 52+, που αποτελούν πλέον τις τρεις μοίρες σύγχρονων πολεμικών αεροσκαφών της πολωνικής αεροπορίας. 

Οταν χτύπησε συναγερμός ασφάλειας

Πριν από 3 χρόνια τα πολωνικά MiG-29 είχαν καθηλωθεί καθώς 3 συντριβές αεροσκαφών αυτού του τύπου επί ουκρανικού εδάφους το διάστημα Δεκέμβριος 2017 - Μάρτιος 2019 είχαν σημάνει συναγερμό στις αρχές ασφάλειας πτήσεων. Μετά το τρίτο συμβάν όλες οι πτήσεις του MiG-29 είχαν ανασταλεί και μόνο τα αμερικανικής κατασκευής F-16 και τα παλαιά Su-22 εκτελούσαν πτήσεις από τα πολωνικά αεροδρόμια έως την έκδοση των πορισμάτων της επιτροπής διερεύνησης των ατυχημάτων. Το πρώτο MiG-29 εντάχτηκε στις τάξεις της πολωνικής Πολεμικής Αεροπορίας το 1989.

Πρόκειται για μαχητικό αεροσκάφος τρίτης γενιάς με την έρευνα για την ανάπτυξή του να έχει ξεκινήσει στην πρώην Σοβιετική Ενωση το 1969. Το καλοκαίρι του 1975 εγκρίθηκε τελικά το σχέδιο του δικινητήριου μαχητικού, που προοριζόταν να αντιμετωπίσει τα αμερικανικά F-15A και F-16A, που αναπτύσσονταν εκείνη την περίοδο με τους Σοβιετικούς να ισχυρίζονταν την εποχή εκείνη ότι το MiG-29 υπερτερούσε των αμερικανικών αεροσκαφών στην κλειστή αερομαχία. 

Η εξέλιξη που έφερε την υπεροχή

Τον Οκτώβριο του 1977 πραγματοποιήθηκε η παρθενική πτήση του αεροσκάφους ενώ 7 χρόνια αργότερα, το 1983 εντάχτηκαν οι πρώτες μονάδες στις πολεμικές μοίρες της πρώην Σοβιετικής Ενωσης. Στο τέλος του 1988 η σοβιετική αεροπορία είχε στο οπλοστάσιο της περισσότερα από 400 MiG-29. Η εξέλιξη του αεροσκάφους τα επόμενα χρόνια οδήγησε στη συνολική δυνατότητα μεταφοράς 8 βομβών των 500 κιλών σε εξωτερικούς φορείς ή συνδυαστικά βομβών και πυραύλων αέρος-αέρος με τους Ρώσους, πλέον, να υποστηρίζουν στις αρχές του ’90 ότι το πολλαπλών ρόλων MiG-29 υπερείχε ξεκάθαρα στις αερομαχίες απέναντι στα μαχητικά των δυτικών χωρών. 

Η διάλυση της Σοβιετικής Ενωσης είχε ως αποτέλεσμα ο μεγάλος αριθμός των MiG-29 της σοβιετικής αεροπορίας να ενσωματωθεί στις πολεμικές αεροπορίες των πρώην σοβιετικών δημοκρατιών, μεταξύ των οποίων και η Ουκρανία, ενώ ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους είχε και εξαγωγική επιτυχία καθώς είχε ενταχθεί στον αεροπορικό στόλο μιας σειράς χωρών, που ανήκαν στη σφαίρα επιρροής της Σοβιετικής Ενωσης. Βουλγαρία, Ουγγαρία, Ανατολική Γερμανία, Ινδία, Ιράκ, Ιράν, Μαλαισία, Ρουμανία, Κίνα, Κούβα, Πολωνία, Συρία, Γιουγκοσλαβία και Περού αξιοποίησαν το δικινητήριο αεροσκάφος σε επιχειρήσεις αναχαίτισης και προσβολής επίγειων στόχων.  

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA