Κοινωνία
LIVE: ΑΝΑΝΕΩΘΗΚΕ ΠΡΙΝ ΑΠΟ

Πανελλήνιες 2021: Οι απαντήσεις στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Εκθεσης στα ΕΠΑΛ

Το άρθρο ημερήσιας εφημερίδας με τίτλο «Αθλητές: Αιχμάλωτοι της... επιτυχίας» κλήθηκαν να αναπτύξουν σήμερα οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ στη διάρκεια των Πανελληνίων εξετάσεων

Πηγή: Eurokinissi
Πηγή: Eurokinissi

Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας διαγωνίσθηκαν σήμερα Τρίτη 15/6 οι μαθητές των ΕΠΑΛ. Τα φροντιστήρια Πουκαμισάς ανάρτησαν τις απαντήσεις στα θέματα που «έπεσαν» στους υποψηφίους των πανελληνίων εξετάσεων.

Διαβάστε ακόμη: Πανελλήνιες 2021: Κατεπείγουσα αγωγή της Κεραμέως στην ΑΔΕΔΥ για την απεργία

Οι απαντήσεις

1η δραστηριότητα

Α1. α) Με «όχημα» την ηχηρή ιστορία της Οσάκα, διακεκριμένης πρωταθλήτριας του τένις, που αποσύρθηκε από μια σπουδαία αθλητική διοργάνωση λόγω κατάθλιψης, παρουσιάζεται ως βασικό θέμα του άρθρου το τίμημα που καλείται να πληρώσει ένας αθλητής για τη δόξα και το χρήμα, που ταυτίζονται με την επιτυχία. Έτσι, τα ιδεώδη του αθλητισμού φαίνεται να καταρρέουν υπό την πίεση της τεχνητής λάμψης των ΜΜΕ, ενώ ο πρωταθλητής υποχρεώνεται να παραγκωνίσει βασικές
ανθρώπινες ανάγκες, για να πειθαρχήσει στις απάνθρωπες συνθήκες που του επιβάλλονται.

β) Στις δύο τελευταίες παραγράφους του κειμένου διακρίνουμε την επίκληση στο συναίσθημα του δέκτη, προκειμένου ο αρθρογράφος να πείσει τους αναγνώστες του, διεγείροντάς του συναισθηματικά. Δύο από τα μέσα πειθούς που χρησιμοποιεί είναι τα παρακάτω:

-Συναισθηματικά φορτισμένο λεξιλόγιο → «Ένας νέος άνθρωπος έβγαλε μία άηχη, αλλά ταυτόχρονα δυνατή κραυγή»

-Ρητορικά ερωτήματα → «Τελικά, μήπως η επιτυχία έχει γίνει απάνθρωπη;»

2η δραστηριότητα

Α2. α) «ειδικούς»: ειρωνεία

Ο αρθρογράφος ειρωνικά αναφέρεται σε όσους προσπαθούν να εμφανιστούν ως απόλυτοι γνώστες στα ΜΜΕ, δημιουργώντας ένα πιεστικό και αφόρητο κλίμα για τους αθλητές.

«προϊόν»: μεταφορά / αμφισβήτηση

Ο αρθρογράφος με τον μεταφορικό λόγο που χρησιμοποιεί φαίνεται να επικρίνει την εκμετάλλευση των ίδιων των αθλητών και της προσπάθειάς τους, αμφισβητώντας έτσι την απάνθρωπη στάση που τηρούν συχνά απέναντί τους τα ΜΜΕ και τα κοινωνικά δίκτυα.

Η αξιοποίηση των εισαγωγικών προσδίδει στο ύφος αμεσότητα και ζωντάνια και ο λόγος αποκτά ποικιλία και συναισθηματική φόρτιση.

β) Συνώνυμα λέξεων: αποχώρησε → έφυγε, αποσύρθηκε / κυρώσεις → ποινές, τιμωρίες /
προσωπικό → ιδιωτικό, ατομικό

3η δραστηριότητα

Α3. Επικοινωνιακό πλαίσιο → Άρθρο σε νεανική ιστοσελίδα / χρήση, κυρίως, γ’ προσώπου.

Τίτλος → Οι δύο όψεις του αθλητισμού.

Πρόλογος → Η αξία του αθλητισμού είναι διαχρονικά αναμφισβήτητη.

Πολλοί νέοι και νέες διψούν για να κατακτήσουν τον συγκεκριμένο χώρο, που χαρακτηρίζεται από φήμη, υψηλές οικονομικές απολαβές και κοινωνική καταξίωση. Ωστόσο, η περίπτωση της Γιαπωνέζας αθλήτριας Οσάκα κατέδειξε ότι πρόκειται για έναν χώρο που, εκτός από λάμψη, έχει και σκοτεινές πλευρές, οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά έναν αθλητή. Γι’ αυτό είναι σημαντικό ένας αθλητής να διαθέτει τα κατάλληλα προσόντα, για να ξεπεράσει τις πιθανές δυσκολίες και να πετύχει τους στόχους του.

Ζητούμενο 1ο → Ποιες δυσκολίες θα αντιμετωπίσει ένας αθλητής ή μία αθλήτρια;

  • Ο αθλητής αντιμετωπίζεται σαν «προϊόν» από τα ΜΜΕ, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τους χορηγούς και τους αθλητικούς παράγοντες → ψυχολογική πίεση, κατάθλιψη, ανάγκη απόσυρσης από τη δημοσιότητα.
  • Μειώνεται σημαντικά ο προσωπικός χρόνος και καταπατώνται οι ανάγκες του αθλητή στον βωμό του πρωταθλητισμού → εξοντωτικές προπονήσεις, στερήσεις, στρατιωτική πειθαρχία → μηχανοποίηση συμπεριφοράς και συναισθημάτων.
  • Ο αθλητής αναγκάζεται κάποιες φορές να κάνει χρήση αναβολικών ουσιών, προκειμένου να επιτύχει τις υψηλότερες επιδόσεις → «Δηλητηριάζεται» η σωματική υγεία και το αθλητικό ιδεώδες.
  • Η βία και ο χουλιγκανισμός, φαινόμενα που παρατηρούνται συχνά στον χώρο του αθλητισμού, φέρνουν τον αθλητή σε δυσμενή θέση, καθώς πρέπει να διαχειριστεί τις ακραίες συμπεριφορές, ώστε να παραμείνει προσηλωμένος στον στόχο του
  • Ο αθλητής μετατρέπεται σε αντικείμενο εκμετάλλευσης από πολιτικές ηγεσίες, με αποτέλεσμα να υπηρετεί το κρατικό γόητρο, την επίδειξη ισχύος και την ιδεολογική και κοινωνική προπαγάνδα.

Ζητούμενο 2: Ποια προσόντα θα πρέπει να διαθέτει ένας αθλητής ή μια αθλήτρια για να ξεπεράσει τις δυσκολίες και να πετύχει τους στόχους του/της;

  • Ψυχική ανθεκτικότητα, επιμονή, υπομονή, ψυχραιμία, αυτοπειθαρχία, αυτοέλεγχο, υπευθυνότητα, προκειμένου να αντεπεξέλθει στις πιέσεις που δέχεται, αλλά και στις απαιτήσεις του αθλήματος.
  • Ψυχική ισορροπία και αρμονία, έτσι ώστε να συνδυάζει την πολύωρη ενασχόληση με το άθλημά του με την προσωπική του ζωή.
  • Ηθική ακεραιότητα, εντιμότητα, για να μην αντιμετωπίζει τον αθλητισμό ως μέσο απόκτησης χρημάτων και δόξας
  • Τόλμη και θάρρος, για να αμύνεται απέναντι σε όσους τον αντιμετωπίζουν ως προϊόν.
  • Ενσυναίσθηση, ομαδικό πνεύμα, σεβασμό στον συναθλητή και αντίπαλο, ευγενή άμιλλα, διαχείριση της ήττας και της νίκης με αξιοπρέπεια.
  • Πνευματική καθαρότητα, ευθυκρισία, στρατηγική δεξιότητα, διαρκή ετοιμότητα, ορθή αντίληψη, για να είναι σε θέση να λαμβάνει άμεσες και σωστές αποφάσεις
  • Οικουμενική συνείδηση και διεθνιστικό πνεύμα, για να μεταδίδει μηνύματα ανθρωπιάς και συναδέλφωσης των λαών.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ο χώρος του αθλητισμού είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας, όπου συγκρούονται οι υψηλές αξίες με τον υλισμό και τη ματαιοδοξία. Στο πλαίσιο αυτό, ένας αθλητής έχει το δύσκολο έργο να υψώσει το ανάστημά του, να υπερκεράσει τις δυσκολίες και να αποτελέσει πρότυπο συμπεριφοράς και αγωνιστικότητας για εμάς τους νέους.

Google NewsΑκολουθήστε το reader.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ