Μενού
eispraktiki
Εργαζόμενος σε εισπρακτική εταιρεία. | Shutterstock
  • Α-
  • Α+

Οι αθέμιτες πρακτικές συνεχίστηκαν παρά τις κυβερνητικές παρεμβάσεις και τις κυρώσεις με τις καταγγελίες από τους οφειλέτες να πέφτουν «βροχή». Την «κόκκινη γραμμή», που επέβαλαν οι έκτακτες υγειονομικές συνθήκες λόγω της πανδημίας, μέσω της εφαρμογής ειδικών ρυθμίσεων αναφορικά με το καθεστώς λειτουργίας τους εν μέσω κορονοϊού, πέρασε μεγάλος αριθμός εισπρακτικών εταιρειών ασκώντας αφόρητη πίεση στους δανειολήπτες σε μία περίοδο, που οι αντοχές τις ελληνικής κοινωνίας δοκιμάστηκαν πρωτόγνωρα.

Τα επίσημα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, που διαβιβάστηκαν στη Βουλή, παρουσιάζουν μια εικόνα εκπροσώπων του κλάδου, που όχι μόνο δε συμμορφώθηκαν με τα μέτρα, που έλαβαν τα συναρμόδια υπουργεία, αλλά δεν πτοήθηκαν ούτε από τις κυρώσεις, που τους επιβλήθηκαν, συνεχίζοντας προκλητικά την πρακτική οχλήσεων. 

Ειδικότερα, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή έχοντας την αρμοδιότητα για την εποπτεία του θεσμικού πλαισίου, που διέπει τις εισπρακτικές εταιρείες, εξέτασε τις εκατοντάδες καταγγελίες, που δέχτηκε από αγανακτισμένους πολίτες, επιβάλλοντας από τον Μάρτιο του 2020 έως και σήμερα 27 διοικητικές κυρώσεις σε εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, καθώς και σε εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις.

Οι βασικές παραβάσεις αναλύονται ως εξής: 

  • Όχληση σε τηλεφωνικό αριθμό εργασίας. 
  • Όχληση πριν την πάροδο των δέκα ημερών από την ημέρα που κατέστη ληξιπρόθεσμη η οφειλή. 
  • Παρέκκλιση από τον αποκλειστικό σκοπό της παρέμβασης της εταιρείας.
  • Παρέκκλιση από τις εντολές του δανειστή. 
  • Όχληση για ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν υποβληθεί σε ρύθμιση ή διακανονισμό που τηρείται. 
  • Παραπλανητική ενημέρωση. 
  • Μη χορήγηση στοιχείων εντός προθεσμίας, μη χορήγηση ηλεκτρονικού αντιγράφου καταγεγραμμένων συνομιλιών. 
  • Μη ορθή ταυτοποίηση των στοιχείων επικοινωνίας του οφειλέτη πριν την ανάθεση εντολής ενημέρωσης. 

Με βάση τα ισχύοντα, οι εισπρακτικές εταιρείες έχουν τη δυνατότητα αποκλειστικά και μόνο να οχλούν τους οφειλέτες για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών μετά την πάροδο 10 ημερών από την ημέρα, που αυτές κατέστησαν ληξιπρόθεσμες, από τις 9:00 έως 20:00 και μόνο τις εργάσιμες ημέρες, με συχνότητα οχλήσεων όχι πέραν της μίας ανά δεύτερη ημέρα (εφόσον γίνει ταυτοποίηση του οφειλέτη), καθώς επίσης και να διαπραγματεύονται τους πιθανούς τρόπους αποπληρωμής των ποσών αυτών. Οι εταιρείες δεν έχουν την αρμοδιότητα να ενημερώνουν τους οφειλέτες για ληξιπρόθεσμες οφειλές, που έχουν ήδη υποβληθεί σε διακανονισμό, ο οποίος τηρείται ή έχουν παραγραφεί ή προκύπτουν βάσει γενικών όρων συναλλαγών που έχουν κριθεί καταχρηστικοί σύμφωνα με αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις. 

Επιπλέον, στις διατάξεις, που καθορίζουν το πλαίσιο λειτουργίας των εισπρακτικών, απαριθμούνται οι πρακτικές προς τους οφειλέτες, που χαρακτηρίζονται ως αθέμιτες ή παραπλανητικές, αφού παραβιάζουν την αξιοπρέπεια, την προσωπικότητα και την ιδιωτική ζωή του οφειλέτη. Με τον τρόπο αυτό απαγορεύονται οι επισκέψεις στο χώρο οικίας ή εργασίας των οφειλετών προς αποφυγή επίδειξης καταχρηστικής ή αξιόποινης συμπεριφοράς. Απαγορεύεται, επιπλέον, η παραπλανητική πληροφόρηση του οφειλέτη σχετικά με τη ληξιπρόθεσμη οφειλή του καθώς και ο όχληση των οικείων προσώπων του προς αποφυγή δυσφήμισής του στο οικογενειακό ή εργασιακό του περιβάλλον. 

Στο μεταξύ, στη δημόσια συζήτηση για τις αθέμιτες πρακτικές κάποιων εισπρακτικών έρχεται να προστεθεί και η καταγγελία του ΣΥΡΙΖΑ, για εξώδικα-καταγγελίες σε οφειλέτες, οι οποίοι βρίσκονται σε ενεργή ρύθμιση με τραπεζικούς οργανισμούς, από τις εταιρείες, που διαχειρίζονται απαιτήσεις τραπεζών. Σύμφωνα με την αξιωματική αντιπολίτευση, οι εταιρείες αυτές εκφοβίζουν τους οφειλέτες για απώλεια προθεσμιών με αναληθή στοιχεία προκειμένου να δημιουργήσουν πανικό με απώτερο στόχο την υπογραφή συμβάσεων υπό πίεση και την καταβολή χρηματικών ποσών κατά παράβαση του ενεργού διακανονισμού αποτρέποντας μάλιστα τους πελάτες να απευθύνονται σε δικηγόρους για την εκπροσώπησή τους. 

Σε κάθε περίπτωση, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή δέχτηκε το 2020, σε μια χρονιά που σημαδεύτηκε από το παρατεταμένο lockdown και την πρωτοφανή οικονομική ύφεση, 274 καταγγελίες πολιτών, περισσότερες σε σχέση με το 2019, για παράνομη όχληση από εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για ληξιπρόθεσμές οφειλές τους. Το γεγονός αυτό έρχεται να υπενθυμίσει ότι τα δικαιώματα των πολιτών ως καταναλωτών είναι πάντα επίκαιρα απαιτώντας την μέγιστη εγρήγορση των αρμόδιων υπηρεσιών. 

Ρεπορτάζ: Μανόλης Γαλάνης

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA