Μενού
  • Α-
  • Α+

Ήταν 3 Αυγούστου, όταν το ελικοφόρο αεροσκάφος, που το αποκαλούσαν  «ιπτάμενο κουτί παπουτσιών» για το περίεργο τετραγωνισμένο σχήμα του απογειώθηκε από τη Θεσσαλονίκη. Η πτήση ΟΑ 545 με προορισμό τη Σάμο, έμελλε να έχει τραγική κατάληξη.

Διαβάστε επίσης: 26 Ιουλίου κάπου στα '50ς, ο ουρανός στο νησί Βόρνεο γέμισε από γάτες αλεξιπτωτιστές με ειδική αποστολή

Το αεροσκάφος ήταν τύπου «Shorts 330-200», είχε την ονομασία «Νήσος Μήλος» και μετέφερε 31 επιβάτες και 3 μέλη του πληρώματος.

Οι πιλότοι αποφάσισαν κάποια στιγμή να αγνοήσουν την πτήση με τη βοήθεια οργάνων και να πετάξουν σε VMC συνθήκες, γνωστή και ως πτήση «εξ όψεως». Παρά το γεγονός ότι ήταν καλοκαίρι, ο ουρανός ήταν καλυμμένος από πυκνή νέφωση και αυτό δεν θα έπρεπε να είχε επηρεάσει την πτήση εφόσον οι χειριστές χρησιμοποιούσαν τους Κανόνες Ενόργανης Πτήσης. 

Κάτι το ανθρώπινο λάθος, ίσως και η υπερεκτίμηση των ικανοτήτων του κυβερνήτη, το μικρό αεροπλάνο προσέκρουσε στις νεφοσκεπείς πλαγιές του όρους Κέρκης (Κερκετέας) στα βορειοδυτικά της Σάμου, με αποτέλεσμα τον θάνατο όλων των επιβαινόντων.

https://www.youtube.com/watch?v=VTVZ2yJdwa4Το σημείο της πρόσκρουσης εντοπίστηκε μετά ένα 24ωρο από ελικόπτερο της Πολεμικής Αεροπορίας.

Το γρουσούζικο «Νήσος Μήλος»

Ήταν το δεύτερο αεροσκάφος της Ολυμπιακής που καταπέφτει και είχε το όνομα «Νήσος Μήλος», μετά το YS-11 που συνετρίβη στην Κοζάνη το 1976!

Μετά την είδηση για απώλεια αεροσκάφους άρχισε η αναζήτηση. Οι πρώτες έρευνες είχαν επίκεντρο τον θαλάσσιο χώρο.

Όπως γράφει το SamosToday, είχε διαδοθεί ότι το αεροπλάνο είχε πέσει στη θάλασσα, αλλά η μαρτυρία βοσκού της περιοχής Μαραθοκάμπου είχε βοηθήσει τα σωστικά συνεργεία να στρέψουν την προσοχή τους στο βουνό.

Δυνάμεις καταδρομών αναπτύσσονται κι αρχίζουν την προσπάθεια ανεύρεσης στοιχείων. 

Τα συντρίμμια εντοπίζονται διασκορπισμένα στο βουνό, σε υψόμετρο 1370 μέτρων, ενώ η κορυφή του βουνού είναι στα 1420. 

«Στη δύσβατη περιοχή Κοντριές, στο βουνό Κερκετέας και σε ύψος 1.570 μέτρων, οι λοκατζήδες άγγιξαν τη φρίκη. Το αεροπλάνο ήταν κομμένο στα δύο. Το ένα καιγόταν ακόμα και σε απόσταση 200 μέτρων είχαν εκτοξευθεί ανθρώπινα μέλη, αποσκευές και προσωπικά είδη των θυμάτων της μοιραίας πτήσης» έγραφε εφημερίδα της εποχής.

Οι πιθανές αιτίες της πτώσης

Η μηχανική βλάβη ή χτύπημα μοιάζουν οι πιο πιθανές εξηγήσεις από την πρώτη εκτίμηση. Θα αποδειχθεί αργότερα πως τίποτα από αυτά τα δύο δεν ίσχυσε

Αξιωματούχοι της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας ξεκαθαρίζουν γρήγορα πως το αεροπλάνο δεν είχε υποστεί χτύπημα από εξωτερικό παράγοντα, αντίθετα το τελευταίο στίγμα του αεροσκάφους έδειξε πως πετούσε σε επικίνδυνα χαμηλό ύψος: Μόλις στα 3000 πόδια, ενώ με βάση το σχέδιο πτήσης θα έπρεπε να βρίσκεται στο διπλάσιο ύψος.

Αργότερα θα γίνει γνωστό πως δευτερόλεπτα πριν από την σύγκρουση ο πιλότος είχε εκπέμψει σήμα κινδύνου, το οποίο έπιασε γαλλικός δορυφόρος. Εικάζεται πως εν μέσω ομίχλης αντιλήφθηκε τον ορεινό όγκο την τελευταία στιγμή. 

Το «μαύρο κουτί» τότε δεν έδωσε ακριβείς πληροφορίες. Συνδυάζοντας όμως τα ευρήματα στα συντρίμμια και τον καταγραφέα συνομιλιών στο κόκπιτ, οι ερευνητές φτάνουν σε τραγικό συμπέρασμα: Το αεροσκάφος πετούσε με Κανόνες Οπτικής Πτήσης (Visual Flight Rules – VFR). Οι συνάδελφοι του κυβερνήτη Παναγιώτη Μουτζουρέα τον χαρακτηρίζουν ως ιδιαίτερα έμπειρο. «Ήταν από τους καλύτερους», όπως αναφέρουν οι εφημερίδες. 

Ο τραγικός ο απολογισμός

Με δεδομένο το γεγονός ότι ο κυβερνήτης δεν είχε αναφέρει καμία μηχανική βλάβη και με βάση την ύστατη προσπάθειά του να κερδίσει ύψος την τελευταία στιγμή, το πόρισμα κάνει λόγο για λανθασμένους χειρισμούς του κυβερνήτη. Ένα ανθρώπινο λάθος που κόστισε 34 ζωές.

Στις εφημερίδες της εποχής δημοσιεύτηκαν δυσάρεστες φωτογραφίες από τα συντρίμμια του αεροσκάφους, με τα διαμελισμένα πτώματα των επιβατών.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA