Μενού
  • Α-
  • Α+

Στις 4 Αυγούστου του 1991, το ελληνικό κρουαζιερόπλοιο «Ωκεανός» απέπλευσε με 571 επιβάτες από το λιμάνι του Ιστ Λόντον της Νοτίου Αφρικής με προορισμό το Ντέρμπαν. Δεν έφτασε ποτέ! Μια θύελλα στον Ινδικό προκάλεσε ρήγμα στην πρύμνη.

Διαβάστε επίσης: 26 Ιουλίου κάπου στα '50ς, ο ουρανός στο νησί Βόρνεο γέμισε από γάτες αλεξιπτωτιστές με ειδική αποστολή

Το πλοίο ήταν κατασκευής του 1952 και έκανε το δρομολόγιο Μασσαλία – Μαδαγασκάρη – Μαυρίκιο και ανήκε στην Ηπειρωτική Lines, της οικογένειας Ποταμιάνου.

Οι καιρικές συνθήκες ήταν άσχημες, με την ταχύτητα του ανέμου να φτάνει τους 40 κόμβους και το κύμα τα 9 μέτρα! Η κλίση που πήρε το πλοίο ήταν τόσο μεγάλη, που οι επιβάτες δυσκολεύονταν να βαδίσουν!

Μια έκρηξη και ο «Ωκεανός» έχασε την πρόωση του, ενώ η εισροή νερού στο μηχανοστάσιο είχε ήδη αρχίσει. Ο Α’ μηχανικός ενημέρωσε τον πλοίαρχο, Γιάννη Αβρανά, για την εισροή νερού στο μηχανοστάσιο και στις ηλεκτρομηχανές. Το πλοίο ήταν πλέον ακυβέρνητο.

Τα παραπλέοντα πλοία, λαμβάνοντας το σήμα κίνδυνου, έσπευσαν να βοηθήσουν, ενώ το ναυτικό της Νοτίου Αφρικής, σε συνεργασία με την αεροπορία, έστειλε ελικόπτερα, για τη διάσωση των επιβατών και του πληρώματος. Το αποτέλεσμα της συντονισμένης, άμεσης, αλλά και γιγαντιαίας επιχείρησης διάσωσης, ήταν να σωθούν και τα 571 άτομα τα οποία επέβαιναν στο πλοίο!

https://www.youtube.com/watch?v=5iHlRrPrzGg

Στις 15.30 της επόμενης ημέρας, το πλοίο βυθίστηκε!

Κάποιοι από τους διασωθέντες κατήγγειλαν τότε ότι το πλήρωμα δραπέτευσε από το πλοίο, αντί να συντονίσει την επιχείρηση εκκένωσής του.

Η εφημερίδα «New York Times» έγραψε ότι την επιχείρηση διάσωσης συντόνισε το προσωπικό που είχε προσληφθεί για τα ψυχαγωγικά προγράμματα. Ταύτισε μάλιστα την ιστορία του έλληνα πλοιάρχου του «Ωκεανού», Γιάννη Αβρανά, με εκείνες του Φραντσέσκο Σκετίνο του «Costa Concordia» και του Λι Τζουν Σεόκ από το «Sewol». Οι δύο τελευταίοι εγκατέλειψαν τα πλοία τους αφήνοντας τους επιβάτες στους πλημμυρισμένους διαδρόμους.

«Tραγουδιστές και σερβιτόροι, μας βοήθησαν»!

Ρεπορτάζ του Γιάννη Παπαδόπουλου στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» καταγράφει: «Ηταν 3 Αυγούστου 1991 όταν κατά τη διάρκεια του δείπνου η Ρόζμαρι Ρόου είδε τα πιάτα να γλιστρούν στο τραπέζι. «Εσβησαν τα φώτα και το πλοίο πήρε ασυνήθιστη κλίση, αλλά κανένας από το πλήρωμα δεν μας συμβούλεψε», λέει σε τηλεφωνική μας επικοινωνία από την Ιρλανδία. «Μόνο το προσωπικό ψυχαγωγίας, τραγουδιστές και σερβιτόροι, μας βοήθησαν αργότερα. Τα περισσότερα μέλη του πληρώματος έφυγαν πρώτοι με τις σωσίβιες λέμβους»!

Ο συνεπιβάτης της Μάικλ Ο'Μαχόνεϊ θυμάται ότι τουλάχιστον 30 μέλη του πληρώματος μπήκαν στην πρώτη βάρκα, ενώ ο καπετάνιος έφυγε με ελικόπτερο όσο βρίσκονταν ακόμη επιβάτες στο κατάστρωμα: «Δεν είδα ποτέ τον καπετάνιο ανάμεσά μας να βοηθάει», λέει.

Ο πλοίαρχος Γιάννης Αβρανάς, ισχυρίστηκε ότι έφυγε πρώτος, ώστε να συντονίσει την εγκατάλειψη των επιβατών από το ελικόπτερο...

Η μομφή για τον πλοίαρχο

Τα διεθνή και ορισμένα ελληνικά μέσα ενημέρωσης αποδοκίμασαν τη στάση του καπετάνιου. Και εκείνος δεν ελάφρυνε τη θέση του μετά το ατύχημα όταν δήλωσε σε ξένο τηλεοπτικό σταθμό: «Η εγκατάλειψη του πλοίου ισχύει για όλους. Δεν έχει σημασία τι ώρα θα έφευγα εγώ».

Μεταξύ του πληρώματος όμως κάποιοι προσπάθησαν πρώτοι να σωθούν. «Ο Α' μηχανικός μαζί με ορισμένους του μηχανοστασίου μπήκαν σε μια βάρκα και έφυγαν. Και η δεύτερη βάρκα ήταν μόνο μάγειροι. Όσο εμείς ήμασταν απασχολημένοι από τη μια μεριά να ρίχνουμε τις βάρκες εκείνοι πήγαν από την άλλη και φύγανε», είχε δηλώσει ο Χρήστος Νικολάου, συνταξιούχος ναυτικός - ύπαρχος τότε του ελληνικού κρουαζιερόπλοιου - που μίλησε στον δημοσιογράφο των «ΝΕΩΝ». 

«Ο καπετάνιος εξέπεμψε SOS. Στο μεταξύ έσπασε τελείως η εξαγωγή, γέμιζε νερά το μηχανοστάσιο και έπαιρνε κλίση προς τα εμπρός το πλοίο. Μόλις φτάσαμε στις επτά μοίρες κλίση αποφασίσαμε να κατεβάσουμε τις βάρκες και να αρχίσουμε την εκκένωση» λέει ο Χρήστος Νικολάου. Η θάλασσα αντάριαζε

Πολλά τα σενάρια, αλλά...

«Τα κύματα έφταναν τα 14 μέτρα. Έχουν γραφτεί πολλά σενάρια, αδερφέ μου. Κατηγόρησαν το πλήρωμα και τον καπετάνιο, αλλά αν δεν γίνονταν σωστές κινήσεις με τόση ταλαιπωρία και τόσο κύμα ποιος θα σωζόταν; Νομίζεις ζύγωνε κανείς στις βάρκες;» είχε δηλώσει ο Νίκος Μελιανός, λοστρόμος τότε στον «Ωκεανό».

Ο καπετάνιος Γιάννης Αβρανάς, συνταξιοδοτήθηκε έναν χρόνο μετά το ναυάγιο του «Ωκεανού» και ταξίδευε με πλοία ξένης σημαίας. Η Ενωση Πλοιάρχων τον βράβευσε για τη διάσωση των επιβατών του «Ωκεανού»…

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA