Μενού
  • Α-
  • Α+

Με την Αθήνα να βρίσκεται προ κυκλοφοριακού εμφράγματος, ο Δακτύλιος που έρχεται να αναλάβει δράση από τις 25 Οκτωβρίου, μοιάζει με μια μικρή ανάσα, ενώ η κυβέρνηση εξετάζει και άλλα επιπρόσθετα μέτρα που μπορούν να προσφέρουν «οξυγόνο» στο κέντρο που ασφυκτιά. Η πανδημία του Κορονοϊού είναι ένας σημαντικός λόγος που οι πολίτες επιμένουν να παίρνουν το αυτοκίνητό τους και να πηγαίνουν στη δουλειά, σε μια προσπάθεια να αποφύγουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Από την άλλη, η κυβέρνηση ψάχνει λύσεις για το κομφούζιο που παρατηρείται καθημερινά στο κέντρο. Μετά την επιστροφή του «μονά-ζυγά» του Δακτυλίου με 50% λιγότερα ελευθέρας, ένα ακόμη μέτρο που φέρεται να έχει πέσει στο τραπέζι είναι τα «διόδια» στο κέντρο της πόλης, κάτι που εφαρμόζονται ήδη σε ορισμένες ευρωπαϊκές πόλεις.

Η επαναφορά του Δακτυλίου, όπως είχε ανακοινωθεί αρχικά από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα γίνει στις 25 Οκτωβρίου, με ένα νέο σύστημα, ωστόσο, το οποίο φέρνει σημαντικές αλλαγές. Για το ζήτημα του Δακτυλίου πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, την περασμένη Παρασκευή, κατά την οποία συμφωνήθηκαν όλες οι επιμέρους αλλαγές. Το πλαίσιο του -πιο «πράσινου» από ποτέ- Δακτυλίου αυστηροποιείται σημαντικά, καθώς πάσο για ελεύθερη κυκλοφορία θα έχουν μόνο τα αυτοκίνητα που ανήκουν στις εξής κατηγορίες:

  • τα ηλεκτρικά οχήματα,
  • τα εκ κατασκευής φυσικού αερίου και υγραερίου οχήματα,
  • τα υβριδικά οχήματα και
  • τα οχήματα κατηγορίας Euro 6 που εκπέμπουν κάτω από 120 gr CO2.

Καραμανλής: Εξετάζονται τα διόδια - Θα μεγαλώσουν τα γεωγραφικά όρια του Δακτυλίου

Οι δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, γύρω από το θέμα των «διοδίων» στο κέντρο, ήρθαν να επιβεβαιώσουν ότι πρόκειται για ένα θέμα που βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων: «Αυτό είναι σε μια γενικότερη πολιτική που υπάρχει στην ΕΕ, ''ο ρυπαίνων πληρώνει''. Είναι μια πολιτική που υπάρχει τουλάχιστον εδώ και δυο χρόνια. Η ΕΕ έχει φιλόδοξους στόχους για την κλιματική αλλαγή. Είναι κάτι που έχει πέσει στο τραπέζι, το οποίο θα συζητήσουμε και θα δούμε, τίποτε δεν αποκλείεται», υπογράμμισε, υπενθυμίζοντας ότι «με τα έργα της γραμμής 4 του Μετρό, ένα έργο που θα λύσει πολλά προβλήματα, για όσο εξελίσσονται θα επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό στο κέντρο της Αθήνας».

Το γεγονός ότι θα μειωθούν κατά 50% οι άδειες για ελεύθερη μετακίνηση εντός του νέου Δακτυλίου επιβεβαίωσε σε νέες δηλώσεις του στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. Ο κ. Καραμανλής, αρχικά, είπε ότι ο Δακτύλιος θα τεθεί κανονικά σε ισχύ από τις 25 Οκτωβρίου, ενώ παράλληλα προανήγγειλε τη διεύρυνση σταδιακά των ορίων του μικρού Δακτυλίου: «Κάτι που θα κάνουμε άμεσα είναι να αυξήσουμε τα γεωγραφικά όρια του μικρού Δακτυλίου. Να σας θυμίσω ότι παλιά υπήρχε ένας μικρός Δακτύλιος και ένας μεγάλος Δακτύλιος. Ο μεγάλος Δακτύλιος ήταν κάτι που ποτέ δεν είχε εφαρμοστεί στην ουσία. Θα αυξήσουμε τα όρια στον μικρό Δακτύλιο, θα κάνουμε μελέτες ώστε να μη γίνει απότομα και να μη δημιουργήσει προβλήματα», τόνισε χαρακτηριστικά. Στη συνέχεια, ο υπουργός αναφέρθηκε στην κατάσταση στα μέσα μαζικής μεταφοράς, λέγοντας ότι βρισκόμαστε ακόμη σε ένα στάδιο προσαρμογής και ότι ήδη γίνεται μία πολύ σοβαρή δουλειά για αύξηση των λεωφορείων. 

Μπορούν να λειτουργήσουν διόδια στην Αθήνα;

Στο σενάριο της εφαρμογής διοδίων για την είσοδο στο κέντρο της Αθήνας, τοποθετήθηκε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, κ. Παναγιώτης Παπαντωνίου, μιλώντας στον Alpha 98.9: «Ακούσαμε αυτή την πρόταση, να εξεταστεί δηλαδή το πώς θα μπορούσαμε να πάμε σε ένα νέο σύστημα εφαρμογής του Δακτυλίου. Θεωρούμε ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Και εμείς ως σύλλογος εκτιμούμε ότι χρειάζεται μια πιο μοντέρνα έκδοση του Δακτυλίου. Είναι παραπλανητικό το να μιλάμε για ''διόδια''. Δεν θα υπάρχουν στην πραγματικότητα διόδια, δηλαδή μπάρες που θα εμποδίζουν και θα ελέγχουν την είσοδό μας στο κέντρο. Αυτό γινόταν πριν αρκετές δεκαετίες σε κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις. Τώρα πια δεν χρησιμοποιείται. Η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο πολύ που μπορούμε πλέον να το ρυθμίσουμε με μια εφαρμογή (application), όπως γίνεται για παράδειγμα με την ελεγχόμενη στάθμευση. Ετσι, με την εφαρμογή αυτή πληρώνουν ένα μικρό αντίτιμο όταν επιθυμούν να παρκάρουν σε θέση ελεγχόμενης στάθμευσης.

Αντίστοιχα, εκτιμώ, θα εφαρμοστεί και στον νέο Δακτύλιο. Θα υπάρχει είτε ημερήσιο, είτε μηνιαίο, είτε ετήσιο αντίτιμο. Το οποίο θα πρέπει να προσδιορίζεται με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Μια τέτοια μετάβαση σημαίνει ότι ουσιαστικά ο επόμενος Δακτύλιος -όχι αυτός που ξεκινά στις 25 Οκτωβρίου- δεν θα βασίζεται πάνω στη λογική «μονά-ζυγά». Αντιθέτως, οι συγκοινωνιολόγοι προτείνουν να ληφθούν υπ' όψιν άλλες παράμετροι, όπως το πόσο ρυπογόνο είναι ένα όχημα, αλλά και η οικονομική κατάσταση του ιδιοκτήτη του οχήματος, ώστε να μην επιβαρυνθούν τα πιο αδύναμα νοικοκυριά. Η Ελλάδα βγαίνει από μια 20ετία μεγάλης οικονομικής κρίσης και έχουμε πολύ λίγα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Πρέπει αυτό να ληφθεί υπ' όψιν, όπως και το εισόδημα του καθενός. Μεταξύ άλλων, οι συγκοινωνιολόγοι βάζουν και μια άλλη παράμετρο στην εξίσωση. Είναι αδύνατο να εφαρμοστεί ένας νέος τύπος Δακτυλίου, όπως τα διόδια, σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Θα πρέπει να γίνουν μελέτες βιωσιμότητας, να βρεθεί μια ισορροπία, να δούμε πώς θα εφαρμοστεί. Εκτιμώ ότι για ένα αρκετά μεγάλο διάστημα θα κινηθούμε με το σύστημα μονών - ζυγών».

Αυστηρή αστυνόμευση

Από όσα θα ισχύσουν, ωστόσο, από τις 25 Οκτωβρίου, δηλαδή με το νέο σύστημα του Δακτυλίου, υπολογίζεται ότι περίπου 250.000 αυτοκίνητα, που έμπαιναν πριν ελεύθερα, θα γυρίσουν στο σύστημα «Μονά-Ζυγά». Τα συναρμόδια υπουργεία και φορείς αποφάσισαν, μεταξύ άλλων, να μειωθούν έως και κατά 50% οι άδειες δακτυλίου που χορηγούνται από την Αστυνομία, καθώς υπολογίζεται ότι αυτές ανέρχονται σε δεκάδες χιλιάδες. Επιπλέον, συμφωνήθηκε να τεθεί σε εφαρμογή ένα ειδικό σχέδιο, αυστηρής αστυνόμευσης για τον Δακτύλιο, το οποίο θα αναλάβουν από κοινού η Τροχαία και η Δημοτική Αστυνομία. Διευκρινίσεις -και ανακοινώσεις- αναμένεται να γίνουν και για τις φορτοεκφορτώσεις στο κέντρο της Αθήνας, ένα ζήτημα που οξύνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα, που έχει λάβει «τερατώδεις» διαστάσεις το τελευταίο διάστημα. Ενα από τα σενάρια που εξετάζονται είναι η τροφοδοσία των καταστημάτων να γίνεται στο διάστημα από τις 9 το βράδυ μέχρι τις 8 πρωί -με «παράθυρο» για εξαιρέσεις, για ευπαθή προϊόντα.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA