Το Κάτοπτρον παρουσιάζει το έργο του Μιχάλη Βιρβιδάκη «Στην Εθνική με τα Μεγάλα», σε σκηνοθεσία του Σταύρου Ράγια. Πρόκειται για ένα έργο της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας, που παρουσιάζει την αλληγορική πορεία τριών νέων στην αναζήτηση της ατομικής και της συλλογικής ταυτότητας.

Πείτε μας δυο λόγια για την παράσταση.
Η παράσταση «Στην Εθνική με τα μεγάλα» του Μιχάλη Βιρβιδάκη, ακτινογραφεί με ακρίβεια και διεισδυτικότητα τις σχέσεις μιας ελληνικής οικογένειας, σχέσεις γνώριμες σε όλους, με τα πρόσωπα να αναζητούν την ταυτότητα της ύπαρξής τους. Κι όλα αυτά στη μέση του πουθενά, σε ένα ασήμαντο σημείο της εθνικής οδού. Κάτι μεταξύ παράγκας, καντίνας και αποθήκης μεταχειρισμένων ανταλλακτικών για φορτηγά. Από το ανοιχτό παράθυρο ακούγεται διαρκώς ο μονότονος ήχος των διερχόμενων φορτηγών, με τα φώτα στη μεγάλη σκάλα, να τυφλώνουν τον κάθε περαστικό. Τα τρία πρόσωπα του έργου ενσαρκώνουν τρεις ταλαντούχοι ηθοποιοί, οι Περικλής Ασημακόπουλος, Βασίλης Λιάκος και Νεφέλη Παπαδερού. Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Ανδρέας Γεωργιάδης, τη μουσική επιμέλεια ο Κωνσταντίνος Παντζόγλου, και την παραγωγή η Κάτοπτρον του Σίμου Κυπαρισόπουλου.

Με ποια κριτήρια διαλέξατε το έργο;
Όταν πρωτοδιάβασα το έργο, πριν από αρκετό καιρό, γεννήθηκε αμέσως η επιθυμία μέσα μου να το ανεβάσω. Πέρασαν χρόνια, για να ωριμάσει αυτή η επιθυμία, και να σταθούν οι συνθήκες ευνοϊκές για το ανέβασμά του. Μου άρεσε εξαρχής η τρυφερότητα στο βλέμμα του συγγραφέα. Είναι ένα έργο βαθιά ελληνοκεντρικό, και ταυτόχρονα απελπιστικά επίκαιρο. Οι ήρωες είναι οι γείτονες της διπλανής πόρτας. Πριν την κρίση. Ή μέσα σε αυτήν. Όλοι θα βρούμε κάτι να θυμηθούμε. Για αυτό και θέλησα να είναι αυτό το πρώτο έργο που ανέλαβα να σκηνοθετήσω. Για να καταγράψω το τοπίο της εποχής μας, της δικής μου εποχής.


Σταύρος Ράγιας

Ποια θέματα της σύγχρονης ναρκισσιστικής κοινωνίας και καθημερινότητας καυτηριάζει;
Είναι η Εθνική. Η Εθνική μας: οδός, περιπέτεια, πραγματικότητα. Είναι εκεί και η εθνική μας φαντασίωση. Ποιος καταφέρνει να διατηρήσει αλώβητη την όρασή του, για να ξεχωρίσει τα μικρά από τα μεγάλα; Και ποιος μπορεί να βάλει σε μια λεωφόρο τα σωστά σημεία στίξης πεζοπορώντας;

Σε ποια ενδεχομένως ανακάλυψη ή αποκάλυψη σάς οδήγησε το κείμενο, ακόμα για τον ίδιο σας τον εαυτό;
Κάθε νέα ανάγνωση του έργου φωτίζει μέσα μου καινούργια πράγματα. Κάθε ανάγνωση και μια νέα ανακάλυψη. Αυτό που δεν παύει να με συγκινεί είναι αυτή η σχέση των δύο αδερφών, το δέσιμο από τη μια, και η αδυναμία έκφρασης αυτού του αισθήματος, κάτι που συναντάμε τόσο συχνά στις αδερφικές σχέσεις.

Τί θα ορίζατε ως σύγχρονα δεσμά και σε τί γίνονται αυτόπτες μάρτυρες οι θεατές;
Οι θεατές γίνονται μάρτυρες της αποκάλυψης μιας σκληρής και βαθιά συγκινητικής ιστορίας: Δύο αδέρφια συναντιούνται μετά από αρκετό καιρό. Ο μεγάλος, επιστρέφει πίσω ύστερα από μια αποτυχημένη προσπάθεια να κάνει μια νέα αρχή στη Γερμανία. Ο μικρός, νικημένος πρόωρα από τους φόβους και τις αδυναμίες του. Η ανύπαρκτη μητέρα τους, κουφάρι από καιρό. Ο πατέρας, τελειωμένη παρτίδα ζωής. Σχέσεις, μη σχέσεις, γεμάτες παράπονα που δεν ειπώθηκαν ποτέ. 

Ποιες δυνάμεις οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε για να προχωρήσουμε στο δρόμο μας;
Θα μιλήσω για μένα. Νιώθω καταρχήν πως δρόμος δεν υπάρχει αν δεν υπάρχει στόχος. Νιώθω επίσης πως καταφέρνω να προχωρήσω κάθε φορά που ξεπερνώ τα εσωτερικά μου σύνορα. Δίνοντας χώρο και χρόνο σε πράγματα που μου υποδεικνύει το ένστικτό μου. Που κατανοώ τις ήττες μου. Εύκολο να τα γράφω, αλλά πολύ δύσκολο να το εφαρμόζω πάντα.

Ποια είναι κατά τη γνώμη σας η πιο υπερεκτιμημένη αρετή;
Ίσως η ευφυΐα. Είναι μεγάλη αρετή να φτάνει κανείς σύντομα σε βάθη που άλλοι χρειάζονται πολύ χρόνο να φτάσουν -αν φτάσουν. Βλέπουμε όμως συχνά, ευφυείς να αυτοπαγιδεύονται στην ίδια τους την ευκολία.

Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σας σχέδια;
Παραμένοντας «Στην Εθνική με τα μεγάλα», οργανώνουμε μια μικρή περιοδεία στην υπόλοιπη Ελλάδα. Θέλουμε όλοι, πολύ, το στοίχημα αυτό να πετύχει.

Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Σταύρος Ράγιας
Σκηνικά-κοστούμια: Ανδρέας Γεωργιάδης
Μουσική επιμέλεια: Κωνσταντίνος Παντζόγλου
Φωτισμοί: Απόστολος Τσατσάκος
Βοηθός σκηνοθέτη: Πάνος Μπόρας
Παίζουν: Περικλής Ασημακόπουλος, Βασίλης Λιάκος, Νεφέλη Παπαδερού

Πληροφορίες
Θέατρο 104, Ευμολπιδών 41, Γκάζι, Αθήνα
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Δευτέρα και Τρίτη έως τις 28 Μαΐου 2019
Ώρα έναρξης: 21:15
Διάρκεια: 80 λεπτά
Τιμές Εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 12 €
Μειωμένο: 8 €