Ο Παντελής Δεντάκης σκηνοθετεί «Τα Μάτια» του Πάμπλο Μεσίες που ανεβαίνουν στο Θέατρο του Νέου Κόσμου (Κεντρική Σκηνή) σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ, από τις 17 Ιανουαρίου.

Πρόκειται για ένα «μελόδραμα γέλιου» που ακροβατεί ανάμεσα στο αστικό δράμα, το μελό και τη φάρσα. Οι ήρωές του είναι διαταραγμένοι και ακραίοι, αλλά εντέλει απολύτως οικείοι στον θεατή, αφού φέρουν τους δικούς του προβληματισμούς, τα απωθημένα, τα κόμπλεξ, τις πληγές και τις ήττες του. «Το έργο μιλάει κυρίως για την απόγνωση του ανθρώπου απέναντι στο θάνατο. Και για όλα αυτά που κάνει για να τον αποφύγει», αναφέρει ο σκηνοθέτης στη συνέντευξή που ακολουθεί... 
 


Ο Παντελής Δεντάκης

Πείτε μας δυο λόγια για την παράσταση.
«Τα Μάτια» είναι μια σύνθεση μελοδράματος, ποιητικών και σουρεαλιστικών στοιχείων, αλλά και φαρσικών στιγμών. Ο βασικός υποκριτικός άξονας είναι η αβεβαιότητα, η απορία και η προσπάθεια κατανόησης και εξήγησης των καταστάσεων. Τα πρόσωπα του έργου αναμετριούνται συνεχώς με τους φόβους τους. Φοβούνται τη μοναξιά, την εγκατάλειψη, την αποτυχία, τον θάνατο. Προσπαθούν να ξεφύγουν από τη ματαιότητα της καθημερινότητας, προσπαθούν να βρουν την ασφάλεια μιας αγκαλιάς, να ησυχάσουν από όλες αυτές τις υπαρξιακές αγωνιώδεις σκέψεις. Η αναζήτηση του «τόπου» είναι από τα βασικά θέματα του έργου. Οι ήρωες προσπαθούν να βρουν ένα σημείο, έναν άνθρωπο, μια σχέση που θα τους ορίσει, θα τους ισχυροποιήσει. Προσπαθούν να βρουν μία «γη» που θα είναι εύφορη ώστε να μπορέσουν να «ριζώσουν», θα μπορέσουν να αισθανθούν δυνατοί, για να αντιμετωπίσουν τα φαντάσματά τους, και ει δυνατόν να νιώσουν ελεύθεροι και ευτυχισμένοι.  

Με ποια κριτήρια διαλέξατε το έργο;
Όταν διάβασα πρώτη φορά «Τα Μάτια», ήταν σαν να διάβασα κάτι που είχα γράψει εγώ.

Ποια θέματα της σύγχρονης κοινωνίας και καθημερινότητας καυτηριάζει;
Το έργο μιλάει κυρίως για την απόγνωση του ανθρώπου απέναντι στο θάνατο. Και για όλα αυτά που κάνει για να τον αποφύγει.

Σε ποια ενδεχομένως ανακάλυψη ή αποκάλυψη σας οδήγησε το κείμενο, ακόμα για τον ίδιο σας τον εαυτό;
Κατάλαβα πως το ρήμα «βλέπω», δεν σημαίνει μόνο αυτό που νόμιζα.

Τι θα ορίζατε ως σύγχρονα δεσμά και σε τί γίνονται αυτόπτες μάρτυρες οι θεατές;
Θεωρώ πως η μεγαλύτερη δυστυχία του σημερινού ανθρώπου είναι που νομίζει πως γνωρίζει τα πάντα, αλλά στην πραγματικότητα δεν γνωρίζει τίποτα! Στα «Μάτια» οι ήρωες έρχονται πρόσωπο με πρόσωπο με την αδυναμία τους να... «καταλάβουν αυτήν την τρέλα».

Ποιες είναι οι ουτοπικές προσδοκίες του σύγχρονου ατόμου και με ποια μέσα θα καταφέρει να διατηρήσει την ταυτότητα του κάτω από τις σημερινές αντίξοες συνθήκες;
Το πρόβλημα είναι να περιμένουμε τον Γκοντό. Να περιμένουμε το αύριο για να έρθει η ζωή, η ευτυχία. Η ζωή είναι αυτό που συμβαίνει Τώρα. Αυτή τη στιγμή. Καλό ή κακό, αυτό είναι. Αυτή είναι η ζωή.

Ποιες δυνάμεις οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε για να προχωρήσουμε στο δρόμο μας;
Να παραδεχτούμε και να αποδεχτούμε την αδυναμία μας να ελέγξουμε τα πάντα.

Ποια είναι κατά τη γνώμη σας η πιο υπερεκτιμημένη αρετή;
Το ταλέντο.

Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σας σχέδια;
Φέτος παίζω στο θέατρο Διάνα στο «Τζάσμιν» της Ελένης Ράντου (βασισμένο στην ταινία του Γούντι Άλεν «Blue Jasmine»), σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή και έχω σκηνοθετήσει τους «Δύο Θεούς» του Λένου Χρηστίδη, που παίζεται στο Θέατρο Ροές στην Αθήνα και στο θέατρο Αριστοτέλειο στην Θεσσαλονίκη. Για την ώρα το μέλλον είναι άγνωστο...

Λίγα λόγια για το έργο
Η Ναταλία και η Νέλα. Μητέρα και κόρη. Και οι δυο είναι Αργεντίνες, στο μικρό ισπανικό χωριό που ζουν όμως τώρα, είναι απλώς ξένες. Έφτασαν εδώ γιατί η Ναταλία ερωτεύτηκε τρελά έναν Ιταλό και τον ακολούθησε στην Ισπανία, όταν έφτασε όμως, εκείνος την εγκατέλειψε κι εκείνη το έριξε στο ποτό. Η Νέλα είναι ερωτευμένη με τον Πάμπλο, έναν 25χρονο εκ γενετής τυφλό. Όταν εμφανίζεται μια οφθαλμίατρος που του υπόσχεται πως θα τον θεραπεύσει (παρόλο που όλοι οι γιατροί ως τότε του το έχουν αποκλείσει), η Νέλα φοβάται ότι αν βρει το φως του θα την εγκαταλείψει. 

Συντελεστές της παράστασης
Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ
Σκηνοθεσία: Παντελής Δεντάκης
Σκηνικά - Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
Επιμέλεια κίνησης: Σοφία Πάσχου
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Γεωργουδάκη
Παίζουν οι ηθοποιοί: Άννα Καλαϊτζίδου, Μαρία Μοσχούρη, Ελένη Ουζουνίδου, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος 

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Θέατρο του Νέου Κόσμου - Κεντρική Σκηνή
Από 17.1.2019 έως 21.4.2019
Διάρκεια Παράστασης: 90 λεπτά

Μέρες / Ώρες
Τετάρτη 21:15 
Πέμπτη 21:15
Σάββατο 21:15
Κυριακή 19:00

Τιμές εισιτηρίων
Τετάρτη-Πέμπτη
Κανονικό 15€
Μειωμένο 12€
Σάββατο-Κυριακή 
Κανονικό 18€
Μειωμένο 15€

Εισιτήρια για την παράσταση προπωλούνται: viva.gr