Ακροβατώντας ανάμεσα στο αστυνομικό και το ψυχολογικό θρίλερ, ο Ξενοφών Φύτρος μάς δίνει μια πρώτη γεύση από το συγγραφικό του ντεμπούτο «Ο Θεός του Πολέμου», μας εξηγεί τη δημοφιλία της αστυνομικής λογοτεχνίας και απαντά στο αν υπάρχει το τέλειο έγκλημα! Είμαστε εν δυνάμει όλοι θύτες και θύματα; Οι απαντήσεις στη συνέντευξη που ακολουθεί. 

Το βιβλίο «Ο Θεός του Πολέμου» κυκλοφορεί στις 16 Μαρτίου από τις εκδόσεις BELL. Μέχρι τότε, μπορείτε παρακάτω να διαβάσετε τα τρία πρώτα κεφάλαια του βιβλίου αποκλειστικά στο Reader.gr.
 

Το πρώτο σας βιβλίο «Ο Θεός του Πολέμου» ακροβατεί ανάμεσα στο αστυνομικό και ψυχολογικό θρίλερ και αναμένεται να κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Bell στις 16 Μαρτίου. Γιατί επιλέγετε το συγκεκριμένο είδος λογοτεχνίας;
Στη λογοτεχνία είσαι πρώτα αναγνώστης και μετά οτιδήποτε άλλο. Έχοντας διαβάσει πολλά αστυνομικά μυθιστορήματα μού φάνηκε λογικό στο πρώτο μου μυθιστόρημα να γράψω για κάτι -αναγνωστικά- οικείο. Όμως δεν ήθελα να γράψω για ακόμη έναν αστυνομικό που ερευνά ακόμη ένα φόνο και ανακαλύπτει ακόμη έναν κατά συρροή δολοφόνο… Προσπάθησα να γράψω μια πρωτότυπη ιστορία με ασυνήθιστη υπόθεση, αλλά η εξέλιξη της πλοκής εξέπληξε κι εμένα. Όπως ο ήρωας μου ανακαλύπτει βήμα-βήμα το παρελθόν του, έτσι κι εγώ ανακάλυψα κεφάλαιο με κεφάλαιο την πλοκή του βιβλίου. Γράφοντας κι εξελίσσοντας την υπόθεση, τελικά έγραψα αυτό που χαρακτηρίζουμε σήμερα ως ψυχολογικό θρίλερ μυστηρίου. Όπως σε κάθε κλασικό αστυνομικό μυθιστόρημα πάντως, το αίνιγμα που περιμένει τη λύση του υπάρχει, με τη διαφορά ότι θύμα και «ντετέκτιβ» είναι ο ίδιος άνθρωπος!

Πού εκτυλίσσεται η ιστορία σας -γνωρίζουμε ότι ζείτε μόνιμα στη Σαντορίνη- και πώς προέκυψε ο τίτλος του βιβλίου, υπάρχει κάποια συμβολική σημασία πίσω από αυτόν;
Η ιστορία εξελίσσεται στην Αθήνα, μία τυπική μεγαλούπολη όπου εκατομμύρια άνθρωποι συμβιώνουν χωρίς να γνωρίζουν ο ένας τον άλλο, πέρα από τον στενό περίγυρό τους. Είναι το ιδανικό μέρος για να ζεις άγνωστος ανάμεσα σε άγνωστους, ακόμη και να χαθείς χωρίς να αφήσεις ίχνη. Στη Σαντορίνη –ένα μικρό νησί όπου λίγο πολύ όλοι ξέρουν όλους- είναι απίθανο να εξαφανιστείς, ακόμη κι αν το θες... Ο τίτλος του βιβλίου έχει τη σημασία του και οι αναγνώστες θα καταλάβουν ποια είναι αυτή. Αν και στον εκδοτικό οίκο υπήρχε αρχικά ο προβληματισμός μήπως ο τίτλος παρέπεμπε τον αναγνώστη αλλού, σε ιστορικό μυθιστόρημα δράσης κλπ., τελικά τον κρατήσαμε και θεωρώ ότι εκφράζει πολύ παραστατικά τον ήρωα μου και τις συνθήκες της ζωής του. Δεν μπορώ να αναφέρω περισσότερα διότι θα αποκαλύψω σημεία της πλοκής!  

Πόσος χρόνος χρειάστηκε για να ολοκληρώσετε το βιβλίο και τι ενδεχομένως σας δυσκόλεψε περισσότερο;
Ξεκίνησα να γράφω το βιβλίο τον Ιανουάριο του 2015 και το τελείωσα τον Μάρτιο του 2017. Σε πραγματικό χρόνο όμως μου πήρε γύρω στους 14 μήνες δουλειάς. Έγραφα μόνο χειμώνα, αφού δουλεύοντας στην τουριστική σεζόν στη Σαντορίνη δεν σου μένει χρόνος και ψυχική ηρεμία για μία απαιτητική πνευματική εργασία, όπως είναι η συγγραφή. Παραδόξως το πιο δύσκολο για μένα δεν ήταν να γράψω αλλά να σβήσω. Η διαδικασία του 2ου draft, όταν έπρεπε να επιμεληθώ το κείμενο μου και να σβήσω όσα ήταν περιττά ή επαναλαμβανόμενα με δυσκόλεψε πολύ. Το κείμενο που τελικά θα διαβάσουν οι αναγνώστες είναι το 4ο draft, που κι αυτό επιμελήθηκε και διορθώθηκε από τους ανθρώπους της BELL. Ακόμη θυμάμαι την αμηχανία μου όταν ολοκλήρωσα το 1ο draft: Και τώρα τι κάνω; Το τυπώνω, το αφήνω στην άκρη, το διαβάζω, το διορθώνω;  

Ποιο είναι το αγαπημένο είδος λογοτεχνίας για εσάς και ποιες οι δικές σας επιρροές από την ελληνική και παγκόσμια λογοτεχνία;
Δεν έχω συγκεκριμένη προτίμηση. Διαβάζω αστυνομική και κλασική λογοτεχνία, ψυχολογικά θρίλερ, μυστηρίου, ιστορικά/πολιτικά μυθιστορήματα και όχι μόνο. Γενικά ότι μου φανεί ενδιαφέρον, είτε από άποψη υπόθεσης, είτε κριτικών, συγγραφέα κλπ. Τελευταία διαβάζω περισσότερο κλασικούς συγγραφείς και κλασικά έργα. Μέσα στην πληθώρα βιβλίων και εκδόσεων προτιμώ βιβλία που θεωρώ ότι θα με κάνουν πιο ώριμο αναγνώστη (και ίσως λίγο καλύτερο συγγραφέα…) Όσο για επιρροές, ξεκινώντας από την παιδική μου ηλικία και μεγαλώνοντας, αγάπησα κατά σειρά τον Ιούλιο Βερν, την Αγκάθα Κρίστι, τον Ρόμπερτ Λάντλαμ, τον Ουμπέρτο Έκο. Αγαπημένοι μου επίσης ο Ιζό και ο Ζαπρισότ, ο Στάινμπεκ, η Ταρτ, ο Καζαντζάκης, ο Κινγκ, ο Ντοστογιέφσκι, ο Πόε… Αντιφατικές προτιμήσεις ίσως, αλλά μου αρέσει να διευρύνω τους αναγνωστικούς μου ορίζοντες όσο μπορώ.   

Γιατί κατά τη γνώμη σας η Αστυνομική Λογοτεχνία είναι ένα από τα πιο δημοφιλή είδη λογοτεχνίας παγκοσμίως; Με αρκετές εικόνες βίας δεν ερχόμαστε καθημερινά αντιμέτωποι; 
Η αστυνομική λογοτεχνία είναι και παραμένει δημοφιλής από την εποχή του Πόε (19ος αιώνας) μέχρι και σήμερα κι αυτό λέει πολλά. Μία πρόχειρη εξήγηση είναι ότι κάθε αστυνομικό μυθιστόρημα κρύβει ένα αίνιγμα προς λύση και ο αναγνώστης συμμετέχει στη διαδικασία εξιχνίασης του εγκλήματος, κάτι που κάνει το είδος ψυχαγωγικό και ευανάγνωστο. Μια δεύτερη εξήγηση κρύβεται νομίζω στην ερώτησή σας. Ναι, ζούμε και βλέπουμε άφθονη βία, όμως από εμάς τους ανθρώπους δεν προέρχεται αυτή; Ως ανθρώπινο γένος έχουμε δυστυχώς μια ακαταμάχητη έλξη προς τη βία, κάτι που αποτυπώνεται και σε όλες τις μορφές τέχνης. Έπειτα, σκεφτείτε και το άλλο: Ποιος θα διαβάσει ένα μυθιστόρημα όπου όλα είναι αγγελικά πλασμένα και όλοι είναι αγαπημένοι και ευτυχισμένοι; Ενώ αν π.χ. διαβάσεις: το κομμένο κεφάλι τσούλησε στη μέση του σκοτεινού δωματίου με έναν ανατριχιαστικό συριγμό…

Τι συντελεί στην επιτυχία ενός αστυνομικού/ψυχολογικού θρίλερ στη λογοτεχνία;
Οι ειδικοί λένε ανατροπές, ανατροπές, ανατροπές. Σίγουρα ναι, αλλά όχι μόνο. Επίσης η πρωτοτυπία της υπόθεσης, η ατμόσφαιρα, η αβίαστη ροή της αφήγησης, η αληθοφάνεια της πλοκής, η προσωπικότητα των ηρώων. Και βέβαια η καλή γραφή, το σωστά δομημένο κείμενο, η αποφυγή φλυαρίας και πλατειασμών. Για μένα, σημαντικότερος παράγοντας επιτυχίας είναι οι ήρωες, οι χαρακτήρες και οι προσωπικότητες τους. Οι άνθρωποι είναι που έχουν συναισθήματα και κίνητρα, δρουν και αντιδρούν, διαπράττουν και εξιχνιάζουν εγκλήματα. Όσο πιο πειστικοί και πραγματικοί είναι οι ήρωες, τόσο πιο επιτυχημένο είναι ένα μυθιστόρημα κατά την άποψή μου. 

Θεωρείτε ότι εν δυνάμει είμαστε όλοι θύτες και θύματα κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες; 
Ασφαλώς ναι. Δεν πιστεύω ότι γεννιέται άνθρωπος που δεν είναι ικανός να πράξει και το καλό και το κακό. Οι συνθήκες της ζωής και οι επιλογές που κάνουμε διαμορφώνουν τελικά την προσωπικότητα μας και μας οδηγούν προς τον φωτεινό ή τον σκοτεινό εαυτό μας που κρύβονται πάντα μέσα μας. Ο ίδιος ο άνθρωπος που δίνει ζωή –το μεγαλύτερο δώρο- μπορεί και να αφαιρέσει ζωή – το μεγαλύτερο έγκλημα. Κι όπως σωστά λέγεται, τα μεγαλύτερα εγκλήματα συχνά ξεκινούν με τις καλύτερες προθέσεις... Όποιος προβληματίζεται σχετικά πάντως, θα πρέπει να διαβάσει τον «Θεό του Πολέμου», ίσως βρει κάποιες απαντήσεις στο ερώτημά σας!  

Υπάρχει το τέλειο έγκλημα κατά τη γνώμη σας;
Δυστυχώς, φοβάμαι πως ναι. Και απόδειξη είναι οι πάρα πολλές ανεξιχνίαστες υποθέσεις που έχουν καταχωνιαστεί στα συρτάρια των αστυνομικών αρχών. Μπορεί αιτία για αυτό να είναι παραλείψεις και λάθη στην αστυνομική έρευνα, τυχαίες παράμετροι κλπ. όμως έχει αποδειχτεί ότι υπάρχουν μυαλά ικανά και μεθοδικά για να σχεδιάσουν –και να πραγματοποιήσουν- το λεγόμενο τέλειο έγκλημα. Αν και ζούμε σε έναν άδικο κόσμο, θέλω παρ’ όλα αυτά να πιστεύω ότι τελικά θα αποδοθεί δικαιοσύνη. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, σε αυτή τη ζωή ή την επόμενη ίσως, πάντως δεν μπορώ να δεχτώ ότι ένας δολοφόνος δεν θα τιμωρηθεί για το έγκλημα του. 

Έχετε σκεφτεί την επόμενη ιστορία που θα αφηγηθείτε στους αναγνώστες και πόσα πράγματα μπορείτε να μας αποκαλύψετε για αυτή;
Ναι, έχω στο μυαλό μου την ιστορία του επόμενου βιβλίου μου και μάλιστα έχω ξεκινήσει την έρευνα και τη συγγραφή. Μπορώ να σας πω ότι πρόκειται για ιστορικό-πολιτικό μυθιστόρημα με αστυνομική χροιά. Θα διαδραματίζεται σε έναν τόπο που αγαπώ πολύ και σε μία ιστορική περίοδο πολύ ταραχώδη και συνάμα πολύ ενδιαφέρουσα για την ιστορική έρευνα. Δε θέλω να αποκαλύψω περισσότερα γιατί η πλοκή είναι ακόμη υπό διαμόρφωση!

Διαβάστε αποκλειστικά στο Reader.gr τα τρία πρώτα κεφάλαια του βιβλίου «Ο Θεός του Πολέμου»

Σύνοψη βιβλίου
Με δολοφόνησαν στα είκοσι εννέα μου. Ο δολοφόνος μου με πυροβόλησε δύο φορές στο κεφάλι και ξεφορτώθηκε το άψυχο σώμα μου ρίχνοντας το αυτοκίνητό μου στη θάλασσα. Το πτώμα μου ξεβράστηκε λίγους μήνες μετά σε κατάσταση αποσύνθεσης. Οι συγγενείς μου κατάλαβαν ότι το ταλαιπωρημένο λείψανο ανήκε σ’ εμένα από τη βέρα που φορούσα στο δεξί μου χέρι. Η κηδεία μου έγινε λίγες μέρες μετά και ο φάκελος της υπόθεσης έκλεισε για την αστυνομία. Ο επίλογος της σύντομης ζωής μου θα γραφόταν εκεί, αν δεν υπήρχε ένας άνθρωπος να ερευνήσει την υπόθεση και να ανακαλύψει τον δολοφόνο μου: Εγώ. 

Ο νεαρός άνδρας γλίτωσε από τις σφαίρες του επίδοξου δολοφόνου του. Όχι όμως χωρίς τίμημα. Οι δύο σφαίρες που δέχθηκε στο κεφάλι παραμόρφωσαν το πρόσωπό του και έσβησαν τη μνήμη του, ενώ τρομεροί εφιάλτες –ή μήπως αναμνήσεις από την προηγούμενη ζωή του;– βασανίζουν το μυαλό και την ψυχή του. 

Μόνος, απελπισμένος και ξεχασμένος απ’ όλους, ο άγνωστος χωρίς όνομα αποφασίζει να πάρει την τύχη της ρημαγμένης του ζωής στα χέρια του και να ανακαλύψει το παρελθόν του. Όταν η ώρα της αλήθειας αναπόφευκτα θα φτάσει, ο άγνωστος θα κληθεί να διαλέξει τι θα είναι: Θύμα ή θύτης; Ο θεός της σοφίας ή ο θεός του πολέμου; Ή και τα δύο; 

Ακροβατώντας επιδέξια ανάμεσα στο αστυνομικό και το ψυχολογικό θρίλερ, ο Θεός του Πολέμου είναι το ανατρεπτικό ντεμπούτο του Ξενοφώντα Φύτρου που θα σας καθηλώσει.

Η παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Φύτρου «Ο Θεός του Πολέμου» θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 16 Μαρτίου στις 17.30 στο βιβλιοπωλείο των εκδόσεων BELL που γιορτάζει και τον ένα χρόνο λειτουργίας του, BELL books (Εμμ. Μπενάκη 22, Αθήνα).

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Ξενοφών Φύτρος γεννήθηκε στη Σαντορίνη τον Νοέμβριο του 1979. Σπούδασε αθλητική δημοσιογραφία στην Αθήνα και εργάστηκε στη συνδρομητική τηλεόραση και σε αθλητικούς ειδησεογραφικούς ιστότοπους, πριν επιστρέψει στη Σαντορίνη και ασχοληθεί επαγγελματικά με τον τουρισμό. Έχει γράψει δύο αστυνομικά διηγήματα που βραβεύτηκαν σε διαγωνισμούς δημιουργικής γραφής και εκδόθηκαν σε συλλογικούς τόμους (Στο μυαλό των πιο διάσημων ντετέκτιβ & Noir road stories 2). Ο Θεός του Πολέμου είναι το πρώτο του μυθιστόρημα.