Στα χρόνια που από παντού ξεφυτρώνουν νέες, και κυρίως αμφιβόλου ποιότητας μουσικές, δεν υπάρχει τίποτα πιο κουραστικό από την δήθεν viralιά του σοσιαλμντιακού μάρκετινγκ. Έχουμε νέα ήθη πλέον· «άκουσέ τον αυτόν, έχει τόσα views ήδη», «ακούγεται παντού σου λέω» και 9 φορές στις 10 -αν όντως διαθέσεις ένα λεπτό- συνειδητοποιείς ότι είναι σαν εκείνες τις κίτρινες ειδήσεις «σοκ» που όμως αναπόφευκτα φέρνουν κλικς. Η περιέργεια στην παροιμία σκότωσε τη γάτα άλλωστε, όχι τον ηλίθιο χρήστη του ίντερνετ. 

Το... σοκαριστικό της υπόθεσης είναι ότι η Jorja Smith έγινε viral χωρίς μπάρμπα στην βρετανική Κορώνη. Όταν το 2016 ανέβασε το πρώτο της single στο Soundcloud, είχε μόλις μετακομίσει από το Γουόλσολ στο Λονδίνο, έμενε με τους θείους της και δούλευε ως μπαρίστα στα Starbucks γράφοντας σε ηχητικά μήνυματα τους στίχους που της έρχονταν στο μυαλό. Εντάξει, σκεφτόταν και τις συνεντεύξεις που θα έδινε όταν γινόταν διάσημη. Είχε προηγηθεί και ένα βίντεο στο youtube, τρία χρόνια νωρίτερα με την άδεια του πατέρα της...

Εκείνος, ως πρώην τραγουδιστής του neo soul συγκροτήματος 2nd Naicha, ήξερε ότι αργά ή γρήγορα η κόρη του δεν θα «γλίτωνε» από τη μουσική. Στο σπίτι άκουγαν από Black Sabbath μέχρι Curtis Mayfield, όμως η εμμονή της μικρής Jorja δε θα μπορούσε παρά να ήταν άλλη από την Amy Winehouse. Αργότερα, στις συνεντεύξεις της θα παραδεχόταν πως έχει ακούσει με κάθε πιθανό τρόπο το άλμπουμ της Frank. 

Το Blue Lights στο Soundcloud λοιπόν, έκανε από το πουθενά ανεξήγηγητο χαμό για τα δεδομένα της εποχής, την πήραν είδηση οι Skrillex και Stormzy και κάπως έτσι άρχισαν να ρολάρουν τα πράγματα για εκείνη μέρα με τη μέρα, single με το single. Η κατάσταση σοβάρεψε περισσότερο όταν η μουσική της έφτασε στα αυτιά του Drake. Το καλοκαίρι του 2016, της έστειλε ένα μήνυμα στο instagram γράφοντάς της ότι θέλει να τραγουδήσει κάτι δικό του. Με το θράσος του πρωτάρη του είπε όχι (!) γιατί όπως εξήγησε αργότερα, δε μπορούσε να ταυτιστεί με ένα τραγούδι που δεν έγραψε η ίδια και μιλούσε χωρισμό. Όταν εν τέλει η ίδια χώρισε από την τότε σχέση της, βρήκε τη «σύνδεση» που έψαχνε. O Drake από την πλευρά του, χώνεψε τη «χυλόπιτα» που έφαγε, φρόντισε να συμπεριλάβει δύο τραγούδια της στο πολυσυλλεκτικό του mixtape More Life, ενώ την έφερε και ως προσκεκλημένη στην περιοδεία του Boy Meets World Tour. «Είχα ήδη κάνει δύο περιοδείες στην Αμερική πριν με συμπεριλάβει στο More Life και ήταν sold out. Δεν τον χρειαζόμουν. Είχα φανς εκεί.», ήταν η δικαιολογία του αρχικού «όχι» που του είπε σε συνέντευξή της στη βρετανική Standard. 

Ο «κακός» κόσμος άρχισε να ψιθυρίζει ότι είχαν σχέση. Η Smith ακόμα εκνευρίζεται όταν τη ρωτούν για αυτό - γιατί πέρα από το ότι δεν ίσχυε κάτι τέτοιο, αισθανόταν ότι της αφαιρούσε από τη μουσική της αξία. «Το ενοχλητικό πράγμα είναι ο κόσμος θέλει να μιλάω περισσότερο για τον Drake παρά για μένα. Είναι πάντα το ίδιο: "Πώς γνωριστήκατε; Ήταν ωραίο που συνεργαστήκατε". Ξέρω πως είναι έτσι για κάθε μικρό καλλιτέχνη που συνεργάζεται με κάποιον μεγαλύτερο. Σχετίζεσαι μαζί του, γιατί έτσι ανακαλύπτουν πράγματα για σένα, σαν clickbait», δήλωσε στην ίδια συνέντευξη για να προσθέσει ότι εν τέλει από εκείνον έμαθε να σκέφτεται ότι μπορεί να πραγματοποιήσει αυτό που της μπαίνει κάθε φορά στο μυαλό. Το ίδιο σκεπτικό αυτοπεποίθησης, τη βοήθησε να αποκρούει κάθε απαίσιο σχόλιο από haters που την κοροϊδεύουν για το χοντρό της (!) στομάχι. 

Το φθινόπωρο του 2017 ακολούθησε η συμμετοχή της ως support στην περιοδεία του Bruno Mars μαζί με τις Dua Lipa και Camila Cabello, για να φτάσει Δεκέμβριος και να μάθει ότι την προορίζουν για το Critics' Choice βραβείο των Brit Awards. Πρώτη φορά στα χρονικά ανεξάρτητος καλλιτέχνης -χωρίς καν ολοκληρωμένο άλμπουμ αποσπά τέτοια διάκριση, τονίζουν τα ΜΜΕ. «Και πόσο σπάνιο το ότι τη νοιάζει η μουσική της και όχι το φαίνεσθαι», συμπληρώνουμε εμείς. Σημειωτέον, το ξακουστό Mercury Prize το έχασε, αλλά προσωπικά δε μου έκανε καθόλου εντύπωση, αφού στη συγκεκριμένη διοργάνωση οι επιλογές τους είναι κάτι παραπάνω από αψυχολόγητες. Το Brit Award πάντως, εκ των υστέρων δεν της προσέφερε σε πρακτικό επίπεδο κάτι όπως εξομολογήθηκε αργότερα στο GQ: «Βοήθησε την Adele, αλλά εγώ δεν έχω παρατηρήσει διαφορά στις πωλήσεις. Δεν πιστεύω πως είμαι ο τύπος των charts. Στα charts επικρατεί ένας συγκεκριμένος ήχος, πιο afrobeat. Το πιο κοντινό που έχω σε τραγούδι είναι το On Your Own, που είναι κάπως πιο χορευτικό. [...] Θέλω να θεωρούμαι διαχρονικά κλασσική.», εξηγεί. 

Η κυκλοφορία του πρώτου της ολοκληρωμένου άλμπουμ Lost & Found τον Ιούνιο του 2018 και το single I Am με τον Kedrick Lamar για το soundtrack του Black Panther την «προσγείωσαν» στις υποψηφιότητες των φετινών Grammys χωρίς καλά καλά να το πιστεύει ούτε η ίδια. Το ζήτημα είναι ότι έχει να ανταγωνιστεί με μία σαφέστατα πιο εμπορικά ισχυρή Dua Lipa που τείνει να γίνει η Μπρίτνεϊ Σπίαρς των '10s σε μία πιο «υγιή» μορφή. Ανέκαθεν η pop κέρδιζε την soul, δεν πέφτουμε από τα σύννεφα. Το φετινό Grammy μπορεί όντως να πάει στράφι, όμως η Jorja Smith έχει καταφέρει να κάνει πραγματικότητα ένα τραγούδι της Lipa. Έχει ήδη θέσει δικούς της, New Rules στη μουσική και αυτό αργά ή γρήγορα θα το εξαργυρώσει. Με βραβεία ή χωρίς.