Υπάρχουν μπάντες που τις βλέπεις μια φορά live και είσαι ok με αυτό. Μία από αυτές δεν είναι οι Stereo MC's, σίγουρα. Σε έναν πλανήτη που μέχρι πρότινος η συστηματική κυκλοφορία των άλμπουμ καθόριζε σε μεγάλο βαθμό τον χαρακτηρισμό ενός συγκροτήματος ως ζωντανού οργανισμού ή όχι, οι Βρετανοί θα μπορούσαν να μην υπάρχουν στον χάρτη από το 2011. Αντ' αυτού προτίμησαν να φτιάξουν τη δική τους δισκογραφική εταιρεία, να γίνουν συνεργάτες και ταυτόχρονα μέντορες νέων καλλιτεχνών και παράλληλα να περιοδεύουν είτε για συναυλίες είτε για dj sets. Είναι αυτό που θα έλεγαν κάποιοι «το κρατάνε ζωντανό» με κάθε τρόπο και έτσι εξηγείται γιατί παραμένουμε Connected μαζί τους τόσα χρόνια. Λίγο πριν από τις εμφανίσεις τους σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, ο Rob Birch με τις απαντήσεις του -χωρίς να το ξέρει- δικαιολόγησε τη διαχρονικότητά τους, στα δικά μου αυτιά τουλάχιστον.

Από το ξεκίνημά σας το 1988 μέχρι και σήμερα, η μουσική βιομηχανία έχει υποστεί ένα extreme make over. Ποιες από αυτές τις αλλαγές επηρέασαν εσάς και τη μουσική σας περισσότερο και με ποιο τρόπο;
Είναι πραγματικά το ίδιο για εμάς, απλά υπάρχουν κάποιες παραλλαγές στον τρόπο με τον οποίο πωλείται η μουσική. Αυτό έχει επηρεάσει πιθανότατα όσο τίποτα άλλο τα «μικρά» συγκροτήματα, γιατί πουλάνε λιγότερη μουσική και σε χαμηλότερη τιμή μέσω των downloads και του spotify. Επομένως τα lives είναι η κύρια πηγή του εισοδήματός τους, όπως και των djs· οι κυκλοφορίες τους ενισχύουν το προφίλ τους ώστε να μπορούν να κερδίζουν περισσότερα χρήματα παίζοντας. Το να βγάζεις μουσική από τη δική σου δισκογραφική εταιρεία είναι το καλύτερο -κάπως έτσι ξεκινήσαμε κι εμείς με την Gee St Records- και αν έρθει κάτι μετά από αυτό, τότε τουλάχιστον απέκτησες αυτήν την εμπειρία.

Υπάρχει κάποιο μυστικό που σας έχει βοηθήσει να παραμείνετε μαζί ως μπάντα χωρίς να χωριστείτε; Με τον Νικ είστε συνεργάτες σχεδόν από πάντα. 
Υποθέτω πως απλά θέλαμε να συνεχίσουμε να δουλεύουμε μαζί. Έχουμε ζήσει μαζί τις ίδιες εμπειρίες, άρα όποτε υπήρχε περίοδος στην οποία δεν βγάζαμε νέα μουσική ήταν αποτέλεσμα και των δύο που δεν νιώθαμε την ανάγκη να το κάνουμε. Αντίστοιχα μετά, όταν συνεχίζαμε ήταν επειδή και οι δύο αισθανόμασαν ότι είχαμε έμπνευση ξανά. Ποτέ δεν υπήρξε θέμα του τύπου «είμαι έτοιμος να το κάνω χωρίς εσένα». Και οι δύο αποφέρουμε διαφορετικές δυναμικές στο τελικό άθροισμα. 

Και τελικά τί ευχαριστιέστε περισσότερο; Ένα dj set όπως τώρα στην Αίγλη στην Θεσσαλονίκη και στο Faust στην Αθήνα ή μία συναυλία;
Είναι εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους, οπότε τα λατρεύουμε και τα δύο εξίσου. Οι ζωντανές συναυλίες είναι πολύ μεγαλύτερη δέσμευση από πλευράς χρόνου, προετοιμασίας, σωματικής και ψυχικής προσπάθειας, αλλά ίσως γι' αυτό η επιβράβευσή τους να είναι σπουδαιότερη επίσης.

Πόσες φορές στην καριέρα σας σκοντάψατε και πέσατε («stumble you might fall») και πώς καταφέρατε να ορθοποδήσετε;
Δεν είναι ότι σκοντάψαμε και πέσαμε, αλλά υπήρξαν πολλές φορές που απλά σκεφτήκαμε «γ... τα, αυτά είναι μ...». Συνήθως ήταν προβλήματα με δισκογραφικές ή μάνατζερ που πρότειναν τρόπους προώθησης ή κινήσεις στην καριέρα μας που δεν αισθανόμασταν ότι ήταν σωστά και γι' αυτό και κάναμε πίσω. 

Το μετανιώσατε;
Ίσως να έπρεπε να φανούμε λίγο περισσότερο δυνατοί όταν αισθανθήκαμε ότι υπήρχαν περιπτώσεις στις οποίες πουλούσαμε την ψυχή μας για περισσότερες πωλήσεις. Ωστόσο, εν τέλει παραμείναμε αληθινοί, πιστοί σε ό,τι πρεσβεύουμε και ακόμα αγαπάμε τη μουσική- που είναι και το πιο σημαντικό πράγμα. 

Έχετε απορρίψει ποτέ πρόταση για συναυλία ή φεστιβάλ επειδή θεωρήσατε ότι ήταν παραπάνω «εμπορική» από ό,τι άντεχε ο οργανισμός σας;
Ίσως μερικές, συνήθως αν εστιάζουν σε κάτι υπερβολικά. Για παράδειγμα αυτές που είχαν θέμα «συγκροτήματα από τα '90s». Κάποιες φορές είναι ωραίες, αλλά γενικά δεν αισθανόμαστε τόσο... ρετρό και δεν θέλουμε να εμφανιζόμαστε σαν εποχιακή μπάντα!

Έχετε δηλώσει σε παλιότερη συνέντευξη ότι όταν γράφετε νέα τραγούδια είναι «σχεδόν σαν μικροί άνθρωποι». Ποιο κομμάτι λοιπόν, σας έχει κάνει υπερήφανους ως δημιουργούς; Εκτός του Connected προφανώς.
Υπάρχει ένα τραγούδι στο πρώτο μας άλμπουμ που λέγεται «On 33» το οποίο δεν το παίζαμε στα lives μας για πολύ πολύ καιρό. Το κάναμε πρόσφατα όμως, είναι ένα από τα αγαπημένα μου κομμάτια τώρα και έχει πάρει νέα πνοή, το μπάσο μας δίνει ευχαρίστηση!

Μπορείτε να θυμηθείτε κάποια από τις σπουδαιότερες στιγμές σας σε συναυλία; Παρεμπιπτόντως, το live σας στο Ejekt Festival το 2008 παραμένει στο δικό μου top 5 μέχρι σήμερα. 
Το Ejekt ήταν όντως φοβερό! Και το Glastonbury, όταν παίξαμε το 1992 πρώτη φορά, αλλά και το 2016 ήταν εξίσου καλά. 

Σήμερα όλο και περισσότεροι νέοι καλλιτέχνες κυκλοφορούν τη δική τους μουσική χωρίς δισκογραφικές ή μάνατζερ. Είναι πιο αποτελεσματική κίνηση σε σχέση με την εποχή που ξεκινούσατε εσείς;
Οι μάνατζερ ίσως είναι μία καλή ιδέα όταν ξεκινάει κάποιος γιατί συστήνουν τον καλλιτέχνη στους «μηχανισμούς», ειδικά στις μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες. Όμως, αν μπορεί να το κάνει χωρίς αυτούς, θα το συνιστούσα γιατί μπορούν να μετατραπούν σε... ζουρλομανδύα, με κάποιες εξαιρέσεις φυσικά. Τα κάνουμε όλα μόνοι μας, έτσι ξεκινήσαμε και έτσι κάνουμε τώρα. Το ενδιάμεσο κομμάτι ήταν το λιγότερο αγαπημένο μας.  

Είναι αυτός ο λόγος για τον οποίο φτιάξατε τη δική σας δισκογραφική εταιρεία Connected;
Είχαμε μία ευκαιρία που μας ενθουσίασε -ακόμα μας ενθουσιάζει. Μας βοηθάει να εμπνεόμαστε, ακούγοντας όλους αυτούς τους σπουδαίους ήχους που φτιάχνουν οι καλλιτέχνες κι εμείς τους κυκλοφορούμε. 

Αλήθεια, πώς ανακαλύπτετε νέους καλλιτέχνες; Υπάρχουν συγκεκριμένα κριτήρια επιλογής;
Δεν υπάρχουν συγκεκριμένα κριτήρια. Ερευνώντας και ακούγοντας... Όταν ακούς κάτι καλό, το ξέρεις (ότι είναι καλό) και θέλεις να το κυκλοφορήσεις. 

Ποιοι καλλιτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή την τελευταία δεκαετία σας λείπουν περισσότερο;
Όλοι οι σπουδαίοι, και είναι αυτοί που τους κρατάει ζωντανούς η μουσική τους. 

Ποια είναι η γνώμη σας για το Brexit; Υπάρχει περίπτωση οι κυβερνητικές τακτικές να επηρεάσουν την τοπική μουσική βιομηχανία;
Είναι μ... για κανέναν άλλον λόγο πέρα από ένα μάτσο παραπλανημένους, στενόμυαλους ανθρώπους που πιστεύουν ότι στην Αγγλία ήταν όλα ρόδινα πριν από μερικά χρόνια. Δεν ήταν όμως. Θα κάνει πιο «περίπλοκες» και λιγότερο επικερδείς τις περιοδείες και άρα θα είναι πιο δύσκολα τα πράγματα για τις μπάντες με μικρότερο περιθώριο κέρδους.

Πέρα από τις συνεργασίες σας (πχ Terranova, Adam Port κ.α), γιατί έχουμε να δούμε δικό σας άλμπουμ από το 2011;  
Ήμασταν αρκετά απασχολημένοι με τις περιοδείες, τα της δισκογραφικής εταιρείας, αλλά και φτιάχνοντας μουσική για την τηλεόραση ή δουλεύοντας συνεχώς πάνω σε κομμάτια.   

Να περιμένουμε κάτι ολοκληρωμένο στο εξής;
Αυτόν τον χρόνο, ίσως δείτε να κυκλοφορεί το καινούργιο μας LP. Έχουμε κάνει αρκετές συνεργασίες με τους Terranova, Adam Port, Anja Schneider, DJ Hell -έρχονται περισσότερες στο μέλλον και αυτό είναι που μας ενθουσιάζει στην παρούσα φάση. 

*Οι Stereo MC's εμφανίζονται για ένα dj set αυτήν την Παρασκευή 11/01 στη Θεσσαλονίκη (Aigli x Madorasindahouse w/ Stereo MC's) στην Αίγλη και το Σάββατο 12/01 στην Αθήνα (Stereo MC's in Space Paradise) στο Faust Bar Theatre.