Ο προεκλογικός αγώνας, οι πολιτευτές και οι πελατειακές σχέσης, αρκετές φορές αποτέλεσαν έμπνευση για τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο ο οποίος άφησε παρακαταθήκη μερικές από τις πιο γνωστές κωμικές σκηνές και διαχρονικές ατάκες. 

Η πολιτική πραγματικότητα φαίνεται ότι σε μεγάλο βαθμό παραμένει ίδια. Μεγάλες υποσχέσεις, ψεύτικα και υπερβολικά λόγια, προεκλογικοί λόγοι, ρουσφέτια και αγανακτισμένοι ψηφοφόροι, σχολιάστηκαν εύστοχα στο μεγάλο πανί μέσα από σατιρική ματιά που παραμένει επίκαιρη.

Παρακάτω θα δείτε ορισμένες από τις πιο χαρακτηριστικές ταινίες του παλιού ελληνικού σινεμά με θέμα την κάλπη...

Η Κυρία Δήμαρχος

Στην πλατεία ενός γραφικού νησιού του Σαρωνικού υπάρχουν δύο ταβέρνες, εκείνη της Ασπασίας Ζορμπαλά (Γεωργία Βασιλειάδου) και εκείνη του Ανάργυρου Προκόπη (Βασίλης Αυλωνίτης), πρώην επιλοχία του ελληνικού στρατού. 

Οι δυο ταβερνιάρηδες βρίσκονται αντιμέτωποι στις επικείμενες δημοτικές εκλογές καθώς αμφότεροι θέτουν υποψηφιότητα για τη θέση του Δημάρχου. Οι δυο τους αρχίζουν από τα μπαλκόνια να τάζουν στους ψηφοφόρους λαγούς με πετραχήλια βγάζοντας σπαρταριστούς προεκλογικούς λόγους. 

Η έξυπνη κωμωδία του Ροβήρου Μανθούλη  που σατιρίζει τα πολιτικά ήθη, το φεμινισμό και την είσοδο της γυναίκας στον στίβο της πολιτικής κυκλοφόρησε το 1960 με πρωταγωνιστές τους: Γεωργία Βασιλειάδου, Βασίλη Αυλωνίτη, Αλέκα Στρατηγού, Κούλα Αγαγιώτου, Νίκο Φέρμα, Αθηνά Τζιμούλη, Νίκο Κούρκουλο, κ.ά. 

Υπάρχει και Φιλότιμο

Η απόλυτη κινηματογραφική σάτιρα του παλιού ελληνικού σινεμά για το πολιτικό σύστημα, τα ρουσφέτια και τη διαφθορά, με το όνομα του ήρωα, υπουργού Ανδρέα Μαυρογιαλούρου, να έχει παραμείνει συνώνυμο του πελατειακού και διεφθαρμένου πολιτικού διαχρονικά. 

Η ταινία του 1965 βασίζεται στο θεατρικό έργο των Σακελλάριου-Γιαννακόπουλου «Ανώμαλη Προσγείωση», το οποίο είχε ανέβει στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν με τους Βασίλη Διαμαντόπουλο και Δημήτρη Χατζημάρκο. Ο Λάμπρος Κωνσταντάρας που πρωταγωνίστησε αρχικά στο θεατρικό έργο, γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία επανέλαβε τον εμβληματικό ρόλο του Μαυρογιαλούρου και στο μεγάλο πανί.

Ο υπουργός αγροτικής Ανασυγκροτήσεως, Ανδρέας Μαυρογιαλούρος, με αφορμή τα εγκαίνια ενός μαιευτηρίου, επισκέπτεται το χωριό της εκλογικής του περιφέρειας, την Πλατανιά. Μετά από ένα ατύχημα με το αυτοκίνητο, ανακαλύπτει την αλήθεια για το τί σκέφτεται ο κόσμος για αυτόν, πώς ζούν οι άνθρωποι στην εκλογική του περιφέρεια, όσα πραγματικά χρειάζονται, αλλά και το ρόλο που παίζουν οι κομματάρχες του. 

Αξέχαστες έχουν μείνει οι περιβόητες μούντζες σε κάθε αναφορά του ονόματος «Μαυρογιαλούρος», όσο και το ««Θα σας εξαφανίσομεν», η επική ατάκα που είπε κατά λάθος όταν πρόβαρε το λόγο του.

Πρωταγωνιστούν: Λάμπρος Κωνσταντάρας, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Νίκη Λινάρδου, Ανδρέας Ντούζος, Γιώργος Γαβριηλίδης, Μέλπω Ζαρόκωστα, Μίτση Κωνσταντάρα, κ.ά.

Τζένη Τζένη

Για την ιστορία αναφέρουμε ότι η ταινία του 1966, το σενάριο της οποίας είναι επηρεασμένο από τα πολιτικά γεγονότα εκείνης της εποχής, αποτελεί το πρώτο έγχρωμο φιλμ της Τζένης Καρέζη, ενώ όποια αναφορά γίνεται στη συγκεκριμένη ταινία, αμέσως στο μυαλό όλων έρχεται το σύνθημα ««Γκόρτσος-Γκόρτσος»!

Η φοιτήτρια φιλολογίας Τζένη Σκούταρη (Τζένη Καρέζη), κόρη του τοπικού κομματάρχη Κοσμά Σκούταρη (Διονύση Παπαγιαννόπουλου), επισκέπτεται συχνά την ιδιωτική βιβλιοθήκη του εφοπλιστή Μίλτου Κασσανδρή (Λάμπρου Κωνσταντάρα), πολιτικού αντιπάλου του πατέρα της. Ο Κασσανδρής προετοιμάζει τον ανιψιό του – και παιδικό φίλο της Τζένης – Νίκο Μαντά (Ανδρέα Μπάρκουλη), για υποψήφιο βουλευτή στις προσεχείς εκλογές. Ο συνυποψήφιός του Γκόρτσος έχει προβάδισμα, ενώ υποστηρίζεται από τον Σκούταρη, ο οποίος αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα. Έτσι, ο Κασσανδρής αποφασίζει να υποχρεώσει την Τζένη να παντρευτεί με λευκό γάμο τον ανιψιό του, ενώ παράλληλα ξελασπώνει οικονομικά τον πατέρα της, προκειμένου να εξασφαλίσει την εκλογή του ανιψιού του. Ο λευκός γάμος, όμως, θα φέρει τον έρωτα ανάμεσα στο ζευγάρι με απρόσμενες εξελίξεις.

Ζητείται Ψεύτης

Ο Ντίνος Ηλιόπουλος υποδύεται τον Θεόδωρο Πάρλα, γνωστό και ως Ψευτοθόδωρο και αφήνει εποχή.

Βασισμένο στο θεατρικό του Δημήτρη Ψαθά η ταινία, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Γιάννη Δαλιανίδη, κυκλοφορεί το 1961 και θίγει το διαχρονικό θέμα του ρουσφετιού και τις πελατειακές σχέσεις των ελλήνων πολιτικών με τους ψηφοφόρους τους.

Εδώ λοιπόν ο Ντίνος Ηλιόπουλος δίνει ρεσιτάλ ως επαγγελματίας ψεύτης, ο οποίος προσλαμβάνεται ως γραμματέας από τον βουλευτή Θεόφιλο Φερέκη. Δουλειά του «ψευτο-Θόδωρου» είναι φυσικά να παραμυθιάζει τους ψηφοφόρους για τις διάφορες…εξυπηρετήσεις που ζητούσαν από τον βουλευτή. Ωστόσο, οι ψευτιές του Θεόδωρου δεν αργούν να γίνουν μπελάς για τον Φερέκη.

Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι: Ντίνος Ηλιόπουλος, Παντελής Ζερβός, Άννα Κυριακού, Μάρθα Καραγιάννη, Θανάσης Βέγγος, Περικλής Χριστοφορίδης, Δημήτρης Νικολαϊδης, κ.ά.

Η Βουλευτίνα

Το 1966 κάνει πρεμιέρα «Η Βουλευτίνα» σε σκηνοθεσία Κώστα Καραγιάννη. Η Ρένα Βλαχοπούλου στον πρωταγωνιστό ρόλο υποδύεται τη Ρένα Βαρλάμου, την πρώτη γυναίκα βουλευτή. Ωστόσο, από τις πιο αξέχαστες σκηνές της ταινίας, παραμένει ο αυθόρμητος προεκλογικός λόγος και ο μονόλογος της ηθοποιού που σχολιάζει στην κάμερα τη θέση της γυναίκας, την ψευτιά του βουλευτεί και το... νοικοκυριό, στο οποίο διαχρονικά υστερεί αυτός ο τόπος...

Η Ρένα είναι μια πανέξυπνη και καπάτσα γυναίκα, που αναλαμβάνει την προεκλογική εκστρατεία του αρραβωνιαστικού της Περικλή Αράπη, ενός ταβερνιάρη που έχει ιδρύσει κόμμα και θέλει να γίνει βουλευτής.

Προσπαθεί να τον προσγειώσει στην πραγματικότητα αλλά δεν τα καταφέρνει, και όταν ο Περικλής δεν εκλέγεται, εκλέγεται η ίδια. Αιτία είναι ο ξαφνικός θάνατος του θείου της Ιάκωβου Μενεξέ, πολιτικού καριέρας, ο οποίος είχε επανεκλεγεί βουλευτής στο νησί τους. Ο Μενεξές την είχε συμπεριλάβει στο ψηφοδέλτιο του, ως επιλαχούσα, και η Ρένα παίρνει τη θέση του.

Έτσι γίνεται η πρώτη γυναίκα βουλευτής και αγωνίζεται ώστε να γίνουν κάποια σημαντικά έργα στον τόπο της.

Ένας Ήρωας με Παντούφλες

Πρόκειται για την κινηματογραφική μεταφορά του 1958 από το ομώνυμο θεατρικό έργο του Αλέκου Σακελλάριου και του Χρήστου Γιαννακόπουλου.

Ο Βασίλης Λογοθετίδης υποδύεται τον απόστρατο στρατηγό Λάμπρο Δεκαβάλα που έχει σημειώσει ένα λαμπρό και ένδοξο παρελθόν στα πεδία των μαχών. Ωστόσο, ο ήρωας ζει με τη γυναίκα του Ειρήνη (Νίτσα Τσαγανέα) και την κόρη του Πόπη (Ίλυα Λιβυκού) στα όρια της φτώχειας, ξεπουλώντας ό,τι έχουν και δεν έχουν για να πληρώσουν το λογαριασμό της Ηλεκτρικής Εταιρείας. Μια μέρα ο πλούσιος εξάδελφος του Απόστολος (Λαυρέντης Διανέλλος) του ανακοινώνει ότι η πατρίδα θα τον τιμήσει με ένα άγαλμα που θα στηθεί στην πλατεία έξω από το σπίτι του και ο Λάμπρος είναι κατασυγκινημένος. 

Στην πραγματικότητα όμως, ο ξάδελφος είχε άλλους σκοπούς: Ήθελε να εγκριθεί χρηματοδότηση για την κατασκευή αγάλματος του Ήρωα Δεκαβάλα, ώστε να μπορεί, σε συνεργασία με τον Σταμούλη (Γιώργος Γαβριηλίδης), τον ιδιαίτερο του Υπουργού, να καταχραστούν χρήματα από τη χρηματοδότηση.

Θανασάκης ο Πολιτευόμενος

Το 1954 μεταφέρεται στο σινεμά το ομώνυμο θεατρικό έργο των Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως η καλύτερη ηθογραφία των προσβεβλημένων από το μικρόβιο του πολιτικού και των κατ' επάγγελμα πολιτευτών.

Ένας καλοσυνάτος και απλοϊκός μπακάλης, ο Μελέτης (Ντίνος Ηλιόπουλος), δέχεται να παντρέψει τη σπουδασμένη στην Ελβετία αδελφή του, τη Μαίρη (Άννα Συνοδινού), με ένα νέο που έχει σπουδάσει πολιτικές επιστήμες στο εξωτερικό και η φιλοδοξία του είναι να γίνει πολιτικός, τον Αθανάσιο (Θανασάκη) Γκοβότσο (Βύρων Πάλλης). Σε αυτό συναινεί και η ψηλομύτα Μαίρη, προς μεγάλη βέβαια απογοήτευση του Μελέτη, που δεν συμμερίζεται διόλου τις απόψεις του γαμπρού του.

Ο Θανασάκης κατέρχεται στον πολιτικό στίβο και δεν κατορθώνει να εκλεγεί στην πρώτη του δοκιμασία, όμως δεν το βάζει κάτω. Ξαναθέτει υποψηφιότητα στην επόμενη εκλογική αναμέτρηση, αλλά και πάλι αποτυγχάνει. Στο μεταξύ, οι δυσχέρειες του Μελέτη όλο και εντείνονται εξαιτίας της Μαίρης που τον πιέζει αφόρητα να πουλήσει το μπακάλικο του πατέρα τους. Η απόγνωσή του κορυφώνεται όταν μαθαίνει τα οικονομικά ανοίγματα του γαμπρού του, ο οποίος έχει ροκανίσει για τα καλά την προίκα της Μαίρης για χάρη της πολιτικής του φιλοδοξίας.

Όμως, όταν αποτυγχάνει και για τρίτη φορά, συνειδητοποιεί ότι πρέπει επιτέλους να προσγειωθεί και να κοιτάξει να δει πώς θα βγάλει τα προς το ζην.