Σήμερα συμπληρώνονται 45 χρόνια από το θάνατο του Ορέστη Μακρή, ενός από τους σημαντικότερους ηθοποιούς του ελληνικού κινηματογράφου και θεάτρου ο οποίος άφησε το σημάδι του ανεξίτηλο είτε ως «μεθύστακας» είτε ως «αυστηρός και ανάποδος μεσήλικας».

Γεννημένος στη Χαλκίδα στις 30 Σεπτεμβρίου 1898, ο Μακρής ήταν απόφοιτος του Ωδείου Αθηνών. Έκανε ντεμπούτο το 1925 στον θίασο οπερέτας της Ροζαλίας Νίκα ως τενόρος και μάλιστα διαπρέποντας τόσο με τη μοναδική του φωνή όσο και με το εντυπωσιακό παράστημά του. 

Το 1928 ενώ βρισκόταν σε περιοδεία στην επαρχία με τον θίασο του Αιμίλιου Βεάκη, ο Ορέστης Μακρής ξεδίπλωσε το ταλέντο του στις μιμήσεις και συγκεκριμένα κάνοντας τον μεθυσμένο. Ο Βεάκης μόλις τον είδε κατάλαβε ότι ο νεαρός ήταν πράγματι μεγάλο ταλέντο και τον έπεισε να βγει στην επιθεώρηση κάνοντας το συγκεκριμένο νούμερο του μεθυσμένου το οποίο έγραψε ιστορία τόσο στο σανίδι όσο και στο πανί.

Μάλιστα, η ταινία «Ο Μεθύστακας» του Γιώργου Τζαβέλλα θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του κλασικού ελληνικού κινηματογράφου. Μια μέρα στα γυρίσματα της ταινίας, παρών ήταν και ο Φιλοποίμην Φίνος ο οποίος παρακολουθούσε τον Γιώργο Τζαβέλλα να εξηγεί τον ρόλο και τις ατάκες στον Ορέστη Μακρή. Ο Φίνος έκρινε ότι ο ηθοποιός δεν διέθετε τα απαραίτητα προσόντα και είπε στον Τζαβέλλα. «Τι παιδεύεσαι; Δεν βλέπεις που είναι κάφρος;». Ο Μακρής άκουσε το αρνητικό σχόλιο, όμως δεν απάντησε και δεν αντέδρασε καθόλου. Όταν βγήκε στο πλατό, αρχίζοντας το μονόλογό του μπροστά στην κάμερα ξαφνικά διέκοψε και γυρνώντας προς το Φίνο, τον κοίταξε και του είπε: «Εμένα είπες κάφρο ρε;». Για την ιστορία, η ερμηνεία του Μακρή έκοψε περισσότερα από 304.438 εισιτήρια, αριθμό ρεκόρ για την εποχή.

Αυτό που πρέπει να αναφέρουμε είναι ότι ο «μεθύστακας» που ερμήνευσε με τόση επιτυχία ο ηθοποιός, υπήρξε στην πραγματικότητα. Το όνομά του ήταν Λευτέρης και έμενε στη γειτονιά του Μακρή, στην Πλάκα. Ο Λευτέρης όλη μέρα και όλη νύχτα περιφερόταν στα ταβερνάκια της Πλάκας πάντοτε μεθυσμένος. Ο Μακρής που τον έβλεπε και καθώς εκείνος δεν έπινε ούτε γουλιά αλκοόλ, αντέγραψε τις εκφράσεις και τις κινήσεις του για να τις μεταφέρει στον ρόλο που έπαιζε στην παράσταση και την ταινία.

Ο σκηνοθέτης Φίλιππος Φυλακτός θα πει για τον Ορέστη Μακρή: «ήταν ο πιο συνεπής, ο πιο πειθαρχημένος και ο πιο διαβασμένος ηθοποιός, ανάμεσα στους μεγάλους του ελληνικού κινηματογράφου».

Ο ηθοποιός πάντοτε έδειχνε ιδιαίτερο ζήλο για τους ρόλους και τις σκηνές του. Σε μια άλλη, έπρεπε να έχει μια έντονη λογομαχία με τον Δημήτρη Χορν. Ενώ λοιπόν ολοκληρώθηκαν τα πλάνα, οι δυο ηθοποιοί συνέχισαν να βρίζονται έντονα και με χυδαίο τρόπο, ώσπου στο τέλος έβαλαν και οι δυο τα γέλια.

Σε μια ιδιόχειρη επιστολή, ο Δημήτρης Χορν αναγνωρίζει το σπάνιο ταλέντο του Ορέστη Μακρή γράφοντας:

«Αγαπημένε μου Ορέστη. Αυτή τη στιγμή γύρισα από του Φίνου. Είδα Το Αμαξάκι, βαθύτατα συγκινημένος σπεύδω να σου γράψω. ΜΠΡΑΒΟ, ΜΠΡΑΒΟ, ΜΠΡΑΒΟ! Είσαι ένας μεγάλος ηθοποιός και ο μοναδικός στον ελληνικό κινηματογράφο. Συγχώρεσε τον έξαλλο τρόπο που σκέφτομαι αλλά έτσι αισθάνομαι, τι να γίνει. Σε χαιρετώ και σε φιλώ μ' αγάπη κι ευγνωμοσύνη.

Τάκης (Χορν)».

Εκτός από μεθύστακας, ο ηθοποιός διέπρεψε στον κινηματογράφο και σε άλλους ρόλους, όπως αυστηρός καθηγητής γυμναστικής, συντηρητικός πατέρας ανύπαντρων κοριτσιών, ανάποδος σπιτονοικοκύρης, κ.ά. 

Την εποχή που γυριζόταν η ταινία του Αλέκου Σακελλάριου, «Η Θεία από το Σικάγο», με πρωταγωνιστές το αξέχαστο δίδυμο, Ορέστη Μακρή – Γεωργίας Βασιλειάδου, γυριζόταν και η ταινία του Τζαβέλα, «Μια Ζωή την Έχουμε», με πρωταγωνιστές τον Δημήτρη Χορν και την Υβόν Σανσόν.

Τότε τα στούντιο του Φίνου όπου γυριζόντουσαν οι ταινίες δεν διέθεταν τουαλέτα. Έτσι, οι ηθοποιοί και οι τεχνικοί πήγαιναν στα χωράφια για την... ανάγκη τους. Ωστόσο, η Υβόν Σασόν προκειμένου να συμφωνήσει για να πρωταγωνιστήσει στην ταινία «Μια ζωή την έχουμε» έβαλε όρο να φτιαχτούν τουαλέτες. Ο Ορέστης Μακρής δε γνώριζε για την «ανακαίνιση του χώρου» και μια μέρα, πηγαίνοντας προς τα έξω τον ενημέρωσαν ότι κατασκευάστηκαν νέες τουαλέτες. «Έπρεπε να έρθει αυτή η ακατονόμαστη για να κατουρήσουμε σαν άνθρωποι;» είπε ο Μακρής εμφανώς εκνευρισμένος.

Ένα άλλο αξιοσημείωτο περιστατικό που έγραψε ιστορία στο θέατρο το 1959, συνέβη όταν ήρθαν στην Αθήνα τα μπαλέτα Μπολσόι για παραστάσεις στο Ηρώδειο. Ο Μακρής εργαζόταν τότε στο Περοκέ και για να σατιρίσει το διάσημο χορευτικό σχήμα, έστησε τη δική του χορογραφία με θέμα την «Λίμνη των κύκνων». Οι μπαλαρίνες-κύκνοι όμως ήταν ο Βασίλης Αυλωνίτης, ο Νίκος Σταυρίδης και ο Σταύρος Παράβας. Όσο για τον ρόλο της πριμαντόνας, που δεν ήταν άλλος από έναν τεράστιο και αλλοπρόσαλλο φτερωτό κύκνο, τον είχε κρατήσει για τον εαυτό του!

Όσο αυστηρός και στριφνός ήταν στους ρόλους που τον μάθαμε και τον αγαπήσαμε, τόσο τρυφερός και χαμογελαστός ήταν στην πραγματική του ζωή. Μεγάλη του αγάπη επίσης ήταν η κηπουρική. Όπως έχει αποκαλύψει ο εγγονός του, Φώτης Λινός, ο Μακρής ήταν σοβαρός, τρυφερός, σπιτόγατος. Δεν είχε πάθη και δεν ήταν γυναικάς. 

Ο Ορέστης Μακρής ήταν παντρεμένος με τη Βαρβάρα και μαζί απέκτησαν την Καίτη και τον Θεμιστοκλή. Τη γυναίκα του τη γνώρισε όταν έκανε τυχαία μια βόλτα στην Πλάκα και πέρασε μπροστά από το πατρικό της στην οδό Αδριανού. Την είδε στο μπαλκόνι και την ερωτεύτηκε. Εκείνη ήταν 15 και εκείνος περίπου 25-26. Οι γονείς της δεν ήθελαν έναν «θεατρίνο» για γαμπρό και έτσι ο Μακρής την έκλεψε. Η κόρη του Καίτη είχε πει μάλιστα ότι ήταν παρούσα στο γάμο των γονιών της, καθώς την απέκτησαν πριν παντρευτούν.

Ο Ορέστης Μακρής έκανε 40 περίπου ταινίες στην 30χρονη πορεία του. Λίγο πριν πεθάνει ζήτησε από τον εγγονό του να τον πάει μια βόλτα στην παλιά του γειτονιά στη Χαλκίδα. «Κυριακή κρυολόγησε και Τρίτη πέθανε», έχει αναφέρει ο εγγονός του, Φώτης Λινός.

Έφυγε από τη ζωή, σαν σήμερα, στις 29 Ιανουαρίου του 1975, στην Αθήνα.

Με πληροφορίες από τη Μηχανή του Χρόνου, Αλήθειες με τη Ζήνα, Αρχείο της ΕΡΤ: Τ’ ΑΣΤΕΡΙΑ ΛΑΜΠΟΥΝ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ - Κύκλος: Α ΟΡΕΣΤΗΣ ΜΑΚΡΗΣ