Πηγαίνοντας «Σινεμά με τον Φρόυντ» για 5η χρονιά

Πηγαίνοντας «Σινεμά με τον Φρόυντ» για 5η χρονιά

Για πέμπτη συνεχή χρονιά η Ελληνική Ψυχαναλυτική Εταιρεία διοργανώνει τον κύκλο των προβολών με τίτλο «Σινεμά με τον Φρόυντ».

Ο φετινός κύκλος πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον κινηματογράφο Τριανόν όπου θα προβληθούν οι ταινίες:

«Όλα είναι δρόμος» του Παντελή Βούλγαρη
«Ο Αθώος» του Λουκίνο Βισκόντι
«Ο Καθρέφτης» του Αντρέι Ταρκόφσκι
«Αγκίρε: Η μάστιγα του Θεού» του Βέρνερ Χέρτσογκ
«Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι» του Τζόζεφ Μάνκιεβιτς

Όπως κάθε φορά, μετά την προβολή των φιλμ ακολουθεί συζήτηση με δημιουργούς και θεωρητικούς από τον χώρο του κινηματογράφου και ψυχαναλυτές με στόχο την προσέγγιση πλευρών της εσωτερικής και εξωτερικής πραγματικότητας που αποτυπώνονται στις ταινίες.

Η ταινία έναρξης του φετινού αφιερώματος είναι η βραβευμένη ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Όλα είναι δρόμος» (1998) η οποία θα προβληθεί την Κυριακή 21 Οκτωβρίου στις 5 το απόγευμα. Μετά την προβολή, για την ταινία θα μιλήσουν οι: 

Μαρία Παραδείση, αναπληρώτρια καθηγήτρια - ιστορικός κινηματογράφου
Ντένυ Πάνιτς, ψυχαναλύτρια
Γιώργος Γκικαπέππας, σκηνοθέτης

Πληροφορίες:
Κινηματογράφος Τριανόν (Κοδριγκτώνος 21 & Πατησίων 101).
Γενική είσοδος: 7 ευρώ
Οργανωτική επιτροπή: Μ. Χατζηανδρέου, Ε. Νικολοπούλου, Δ. Εμπέογλου, Π. Ζέη, Α. Μοσκώφ, Γ. Μπράμος
 

«Αγκίρε: Η μάστιγα του Θεού»

«Αγκίρε: Η μάστιγα του Θεού»

Το αριστούργημα του Βέρνερ Χέρτζογκ ο οποίος κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων έθεσε σε κίνδυνο τη ζωή των συντελεστών, κυκλοφόρησε το 1972 με πρωταγωνιστή τον Κλάους Κίνσκι.

 Στη διάρκεια του 16ου αιώνα μια Ισπανική φρουρά εγκαταλείπει τα όρη του Περού και βυθίζεται στη ζούγκλα του Αμαζονίου, αναζητώντας τη μυθική χρυσή πόλη του Ελ Ντοράντο.

Ο αρχηγός τους, ένας αδίστακτος και μεγαλομανής στρατηλάτης, αφήνει την αποστολή να κατρακυλήσει στην παραφροσύνη κι αφού αναγορεύει εαυτόν σε κυρίαρχο των πάντων οδηγεί σταδιακά τους άντρες του στον αφανισμό.

Ο καθρέφτης

Ο καθρέφτης

Όταν το Μάρτιο του 1975 κυκλοφόρησε «Ο καθρέφτης», η 5η -και η πιο προσωπική- μεγάλου μήκους ταινία του Ρώσου σκηνοθέτη Αντρέι Ταρκόφσκι, δίχασε κοινό και κριτικούς, ενώ οι περισσότεροι δεν την κατάλαβαν και την χαρακτήρισαν δυσάρεστη και μπερδεμένη με αποτέλεσμα ένα μήνα μετά την προβολή της να έχει σχεδόν αποσυρθεί από τους κινηματογράφους.

Τον Ιούλιο του 1976, το φιλμ κυκλόρησε στο εξωτερικό και το 1978 ανακηρύσσεται ως ταινία της χρονιάς στην Γαλλία. Μετά την προβολή της και στις Η.Π.Α. «Ο καθρέφτης» του Ταρκόφσκι γνώρισε την παγκόσμια αποδοχή και καταξίωση και πλέον συγκαταλέγεται στη λίστα με τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. 

'Ενας συγγραφέας θυμάται τη ζωή του, από τα παιδικά του χρόνια μέχρι τη σημερινή εποχή, αγγίζοντας ταυτόχρονα διάφορα μεγάλα ιστορικά γεγονότα όπως ο Ισπανικός εμφύλιος πόλεμος, ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, η Χιροσίμα, η διένεξη Σοβιετικής 'Ενωσης-Κίνας κ.λπ. 

Όλα είναι δρόμος

Όλα είναι δρόμος

Η βραβευμένη ταινία του Παντελή Βούλγαρη κυκλοφόρησε το 1998 με πρωταγωνιστές τον αξέχαστο Θανάση Βέγγο, τον Δημήτρη Καταλειφό και τον Γιώργο Αρμένη.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η ταινία είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Τάκη Κανελλόπουλου ενώ ο τίτλος του φιλμ είναι του ποιητή Γιάννη Τζανετάκη. 

Τα τρία διαφορετικά επεισόδια με κοινό χαρακτηριστικό την ανθρώπινη μοναξιά αφηγούνται τον τρόπο με τον οποίο αντιδρούν τρεις άντρες, στο πλέον κρίσιμο σημείο της ζωής τους.

Στην πρώτη ιστορία, Χαρώνειο Νόμισμα, ένας αρχαιολόγος (Δημήτρης Καταλειφός) ξεκινά να συναντήσει τους φίλους του φαντάρου - αυτόχειρα γιου του (Κώστας Καζανάς), όταν ένα χρόνο μετά το τραγικό περιστατικό ανακαλύπτει σε ανασκαφή έναν ελληνιστικό τάφο, στην περιοχή των Φιλίππων.

Στη δεύτερη ιστορία, Η τελευταία νανόχηνα, ο γερο-φύλακας (Θανάσης Βέγγος) του βιότοπου στο Δέλτα του Έβρου ξεναγεί δύο ορνιθολόγους στην περιοχή, και εκτελεί χωρίς δεύτερη σκέψη έναν λαθροκυνηγό που ευθύνεται για το φόνο της τελευταίας νανοχήνας.

Στην τρίτη ιστορία, με τίτλο Βιετνάμ, ένας ιδιοκτήτης (Γιώργος Αρμένης) μεγάλης επιχείρησης προσπαθεί μάταια να ξεχάσει τον καημό εξαιτίας του χωρισμού με τη γυναίκα του, διασκεδάζοντας σε ένα σκυλάδικο της επαρχίας. Αφού μεθύσει και σπάσει τα πάντα μέσα στο μαγαζί, θα το αγοράσει για να το καταστρέψει, ενώ χορεύει στο χωράφι με τη συνοδεία της τοπικής μπάντας.

Ο αθώος

Ο αθώος

Το κύκνειο άσμα του Λουκίνο Βισκόντι που κυκλοφόρησε το 1976 και είναι βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Γκαμπριέλ Ντ’ Ανούτσιο παρουσιάζει τη λάμψη και την παρακμή της ιταλικής αριστοκρατίας του 19ου αιώνα.

Βρισκόμαστε στη Ρώμη του 1891. Ο αριστοκράτης Τούλιο ζητά από τη σύζυγό του Τζουλιάνα κατανόηση για τις συζυγικές του απιστίες με την κόμισσα Τερέζα Ράφο.

Όταν όμως διαπιστώνει ότι η Τζουλιάνα φλερτάρει με ένα συγγραφέα, αρχίζει να ζηλεύει παθολογικά. Αποπειράται να ξανακερδίσει ερωτικά τη γυναίκα του, εκείνη όμως είναι έγκυος από τον εραστή της, Φιλίπο Ντ’ Αρμπόριο. 

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι

Στην κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου θεατρικού έργου του Τένεσι Γουίλιαμς, σε σκηνοθεσία Τζόζεφ Λ. Μάνκιεβιτς, πρωταγωνιστούν μερικά από τα «ιερά τέρατα» της 7ης Τέχνης: Ελίζαμπεθ Τέιλορ, Μοντγκόμερι Κλιφτ, Κάθριν Χέπμπορν και Μερσέντες ΜακΚέμπριτζ.

Μετά τον θάνατο του νεαρού Σεμπάστιαν, η μητέρα του, Βάιολετ Βέναμπλ (Κάθριν Χέπμπορν) ζει ανάμεσα στα παράξενα φυτά του γιου της, αρνούμενη να δεχτεί την πραγματικότητα γύρω από τις συνθήκες θανάτου του.

Η κυρία Βέναμπλ λάτρευε παθολογικά τον γιο της, συντηρούσε σχεδόν όλα τα χρόνια που έζησαν μαζί το οιδιπόδειο σύμπλεγμα που είχε αναπτυχθεί ανάμεσα τους. Κάθε καλοκαίρι οι δυο τους ταξίδευαν μαζί για να γνωρίσουν τον κόσμο και για να μπορέσει ο Σεμπάστιαν να γράψει το Θερινό του ποίημα. Το περσινό όμως καλοκαίρι, για πρώτη φορά η κυρία Βέναμπλ δεν τον συνόδεψε εκείνη στις διακοπές του, αλλά η νεαρή ξαδέρφη του Κάθριν (Ελίζαμπεθ Τέιλορ).

 Εκείνο το καλοκαίρι ο Σεμπάστιαν πέθανε σε κάποια παραθαλάσσια τοποθεσία της Ισπανίας κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες. Όταν η σοκαρισμένη Κάθριν αφηγείται την πραγματικότητα πάνω στο θάνατο του Σεμπάστιαν, η κυρία Βέναμπλ αρνείται να την πιστέψει και η Κάθριν κινδυνεύει να χαρακτηριστεί τρελή και να κλειστεί στο δημόσιο ψυχιατρείο, όπου ο διακεκριμένος νευροχειρούργος Τζον Κιούκροβιτς (Μοντγκόμερι Κλιφτ) προτίθεται να της κάνει λοβοτομή προκειμένου να την βγάλει από το παραλήρημά της.