Η πλήξη στον ελεύθερο χρόνο είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στην πολυφαγία και στην αύξηση του σωματικού βάρους. Επίσης, η ευκολία με την οποία μπορείτε ανά πάσα στιγμή να ανοίξετε το ψυγείο ακόμη και ενώ εργάζεστε στο σπίτι, είναι ένας επιπλέον αρνητικός συντελεστής.

Σ’ αυτά τα συμπεράσματα κατέληξε πρόσφατη μελέτη που παρουσιάστηκε στο ετήσιο συνέδριο του British Psychological Society (το οποίο διοργανώθηκε διαδικτυακά τον περασμένο Ιούλιο), βρίσκοντας μια ισχυρή σύνδεση ανάμεσα στην ανία της απομόνωσης και στην υπερκατανάλωση τροφής, εξηγώντας μάλιστα γιατί ορισμένοι άνθρωποι είναι πιο επιρρεπείς στην αίσθηση διαρκούς πείνας και λαχτάρας για ανθυγιεινά υποκατάστατα τροφής.

- Εν πρώτοις, οι επιστήμονες αναφέρουν ότι μπορεί να υπάρχουν εξειδικευμένοι ιατρικοί λόγοι για αυτό. Μια θυρεοειδοπάθεια, για παράδειγμα, οδηγεί αναπόφευκτα στην αύξηση της γκρελίνης, της ορμόνης που αφήνει αχαλίνωτο τον εγκέφαλο στην πολυφαγία. Κάποια ψυχολογική διαταραχή, ομοίως. Εάν όμως δεν πάσχετε από τέτοιου είδους παθήσεις, οι πιο πιθανοί λόγοι που οδηγούν το σώμα και τον οργανισμό σας στην πολυφαγία -και κατόπιν στην παχυσαρκία, τον διαβήτη, τις καρδιοπάθειες και τα εγκεφαλικά-, είναι οι εξής.

- Η συνήθειά σας να σβήνετε τη δίψα σας με αναψυκτικά ή όποια άλλη μορφή ροφημάτων είναι ολέθρια. Αυτά τα ποτά περιέχουν υψηλές δόσεις ζάχαρης ή υποκατάστατών της, τα οποία έχουν συνδεθεί με αδρανοποίηση της λεπτίνης (της ορμόνης που χαλιναγωγεί τον κορεσμό) και αύξηση της γκρελίνης, αναφέρει η μελέτη. Οι επιστήμονες επίσης τονίζουν ότι πολλά «ενεργειακά» αναψυκτικά περιέχουν πολύ μικρές ποσότητες καλίου, νατρίου και άλλων ηλεκτρολυτών, αλλά επταπλάσιες ποσότητες γλυκόζης από αυτές που συνιστά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για την αντιμετώπιση της αφυδάτωσης. Δηλαδή, ενώ πίνετε αναψυκτικά για να ξεδιψάσετε, ο υποθάλαμος του εγκεφάλου λαμβάνει σήματα αφυδάτωσης, κάτι που οδηγεί είτε σε μεγαλύτερη λήψη αναψυκτικών -φαύλος κύκλος-, είτε σε κατανάλωση περισσότερου φαγητού -εξαιτίας της ανεξέλεγκτης παραγωγής γκρελίνης.

- Η υπερκατανάλωση αλκοόλ είναι για τους ερευνητές ένας ακόμη αρνητικός παράγοντας που σας οδηγεί στην υπερφαγία. Διαπίστωσαν πως το αλκοόλ ενεργοποιεί εκείνα τα κυκλώματα του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνα για την αναζήτηση τροφής- και μάλιστα, εύκολης, γρήγορης και άρα ανθυγιεινής-, με τον ίδιο τρόπο που το κάνει και η ορμόνη της πείνας.

- Τα γεύματα που καταναλώνετε μέσα από κονσέρβες ή συσκευασίες έτοιμου φαγητού είναι πιο δελεαστικά για τον εγκέφαλο-και την ευκολία σας-, αλλά και πολύ πιο επικίνδυνα για την υγεία. Οι ειδικοί ανέφεραν ότι σχεδόν όλα τα αλουμινένια και πλαστικά δοχεία με έτοιμα φαγητά περιέχουν τη χημική ουσία δισφαινόλη-Α ή BPA, ενός συντηρητικού το οποίο δρα ενάντια στην οξείδωση. Ωστόσο, η κατανάλωση κονσερβοποιημένων τροφών πάνω από μια φορά την εβδομάδα, επηρεάζει σημαντικά την ισορροπία των ορμονών γκρελίνης-λεπτίνης, γεγονός που οδηγεί σε υπέρμετρη όρεξη για επιπλέον ποσότητες φαγητού -συνηγορούντων και άλλων συντηρητικών προσθέτων, όπως το αλάτι και η ζάχαρη.

- Τέλος, σύμφωνα με τις αναφορές του συνεδρίου, τα άτομα που έτρωγαν από 0 έως 300 θερμίδες για πρωινό κέρδισαν σχεδόν διπλάσιο βάρος μέσα σε τρεις μήνες, συγκριτικά με εκείνους που κατανάλωναν 500 θερμίδες ή περισσότερο μόλις ξυπνούσαν από τον βραδινό ύπνο. Η κατανάλωση ενός πλούσιου πρωινού οδηγεί σε μικρότερες αυξήσεις του σακχάρου και της ινσουλίνης κατά τη διάρκεια της ημέρας, πράγμα που σημαίνει ότι έχετε λιγότερες ξαφνικές επιθυμίες για πρόχειρο φαγητό.