Μενού
  • Α-
  • Α+

Ο Γιάννης Σαρακατσάνης ήταν η πρώτη μου συνέντευξη ως δημοσιογράφος. Σε εκείνο το χειμωνιάτικο πρωινό του 2017, ο ηθοποιός μου είχε μιλήσει για όλα: Για τα πρώτα του βήματα στην Επίδαυρο, για την ενασχόλησή του με την τηλεόραση, για την κρίση στο θέατρο και το μέλλον. Θυμόμουν από τότε που μου είχε πει ότι η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους ήταν κουμπάρα του, τους είχε παντρέψει με την σύζυγό του κι επίσης ηθοποιό Αλεξάνδρα Ούστα. Είχαν πρωταγωνιστήσει μαζί στην παράσταση «Ντόλλυ, η προξενήτρα» στο Θέατρο Αλίκη. 

Τέσσερα χρόνια μετά, ο κ. Σαρακατσάνης μιλά στο Reader.gr, σχετικά με τις καταγγελίες των γυναικών (ανάμεσά τους και η κ. Παπαχαραλάμπους) εναντίον γνωστών ηθοποιών και σκηνοθετών. 

Μιλά χωρίς δισταγμό: «Ο Φιλιππίδης πληρώνει όσα έκανε πριν καν περάσει από την δικαιοσύνη», είναι αυτό που λέει για τις εξελίξεις που αφορούν και την κουμπάρα του. Όσο για τον Γιώργο Κιμούλη, αρκείται να θυμηθεί την πρώτη του εμφάνιση στο θέατρο και συγκεκριμένα την Επίδαυρο. Ήταν με εκείνον. «Η εμπειρία που είχα από εκείνον με κάνει να μην εκπλήσσομαι με αυτά που ακούω σήμερα» δηλώνει. 

Image removed.

Είσαι 20 χρόνια στον χώρο του θεάτρου. Υπήρχε κάποιο περιστατικό σεξουαλικής ή ψυχικής κακοποίησης που ήσουν παρών;

Πράγματι, κλείνω 20 χρόνια στο θέατρο. Ξεκίνησα το 2001 στην Αντιγόνη του Κιμούλη, που ανέβηκε στην Επίδαυρο. Περί σεξουαλικών κακοποιήσεων δεν είχε πέσει ποτέ κάτι στην αντίληψή μου, ούτε εν τέλει συνέβη κάτι τέτοιο σε δική μου δουλειά. Ωστόσο, έχω δει να συμβαίνουν συχνά διαφόρων ειδών ψυχικών κακοποιήσεων. Είναι κάτι που θεωρείτο δεδομένο κι επιτρεπτό στον χώρο μας, διότι υπήρχε η αντίληψη ότι «ο τάδε σκηνοθέτης είναι ταλαντούχος, οπότε έχει την πολυτέλεια να το κάνει». Πλέον, συνειδητοποιείς πόσο άσχημα έχεις περάσει με ορισμένους ανθρώπους και τους απαριθμείς.

Η πρώτη σου δουλειά στο θέατρο ήταν με τον Γιώργο Κιμούλη. Πώς ήταν αυτή η συνεργασία;

Το μόνο που μπορώ να πω είναι, ότι στα δύο χρόνια συνεργασίας μας, η εμπειρία που είχα από εκείνον με κάνει να μην εκπλήσσομαι με αυτά που ακούω σήμερα.

Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους είναι κουμπάρα σου. Είναι μία από τις τρεις γυναίκες που κατήγγειλαν τον Πέτρο Φιλιππίδη.Είχατε μιλήσει ποτέ για αυτό;

Αν και κουμπάρα μου, δεν τα γνώριζα όλα αυτά. Μας μίλησε λίγο πριν την καταγγελία, όταν μας είπε ότι είναι έτοιμη να μιλήσει. Δεν γνωρίζω περαιτέρω λεπτομέρειες από όσες ξέρει και ο κόσμος για το κατακριτέο περιστατικό, αλλά καταλαβαίνω ότι αυτός ο άνθρωπος την τραυμάτισε ψυχικά σε βαθμό που της άφησε ένα στίγμα για όλον τον υπόλοιπο καιρό, μέχρι και σήμερα. Αυτό το στίγμα σε βασανίζει καθόλη την διάρκεια της πορείας σου. Είναι ένα τραύμα που σε κάνει να αναρωτιέσαι τι θα γινόταν αν δεν υπήρχε αυτό. Αυτός ο άνθρωπος την έβλαψε σοβαρά.

Βγήκαν πολλοί ηθοποιοί και κατηγόρησαν τα κανάλια, ότι οι δημοσιογράφοι ασχολούνται τώρα με τα προβλήματα του θεάτρου και δεν το έκαναν κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης που προηγήθηκε της ηθικής. Ποιά είναι η γνώμη σου για αυτό;

Το θέατρο βρίσκεται σε οικονομική κρίση από τότε που ξεκίνησα. Πρόκειται για ένα «μαγαζί» με 1500 παραστάσεις τον χρόνο που για αυτές ενδιαφέρονται περίπου 300.000 θεατές. Είναι μια υπεραγορά που προφανώς δεν θα γινόταν να ξεφύγει από την γενικότερη οικονομική κρίση που έπληξε την χώρα. Εξάλλου, μόνοι μας πηγαίναμε σε δουλειές που δεν πληρωνόμασταν. Οι ψυχικές και σεξουαλικές κακοποιήσεις είναι κάτι που αφορά όλους, όχι μόνο τους ηθοποιούς. Για αυτό ασχολούνται οι δημοσιογράφοι.

Image removed.

Μίλησαν πολλοί καλλιτέχνες για τα άνωθεν περιστατικά. Ποιές συνεντεύξεις σου άρεσαν περισσότερο;

Εκτιμώ πολύ το θάρρος των ανθρώπων που βγαίνουν επώνυμα και λένε όσα τους έχουν συμβεί. Το να τα καταγγείλεις επώνυμα, αλλά και να τα περιγράφεις λεπτομερώς, είναι πολύ γενναίο. Με συγκίνησε η Ζέτα Δούκα, η Τζένη Μπότση, ο Δημήτρης Μοθωναίος και φυσικά η συγκλονιστική συνέντευξη του Νίκου Σ.

Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι είδα πρώτη φορά αυτούς τους ανθρώπους - άλλους τους ξέρω απλά ως ηθοποιούς, με άλλους έχουμε και προσωπική σχέση – να είναι τόσο αληθινοί, τόσο λαμπεροί και συνάμα τόσο εύθραυστοι κι ευάλωτοι, με την καλή έννοια. Αισθάνομαι ότι άνοιξαν την πόρτα σε όλες αυτές τις υποθέσεις που κάποιες στιγμή πρέπει να μπει ένα τέλος. Και διερωτώμαι, γιατί ποτέ δεν τα λέγαμε τόσο αληθινά μεταξύ μας; Μόνο για καλό συμβαίνει αυτό το πράγμα!

Πώς σου φάνηκε η άμεση εξέλιξη των γεγονότων;

Ζούμε στην εποχή που αυτά τα πράγματα λύνονται online. Ούτε τα κανάλια, ούτε η δικαιοσύνη μπορούν να βοηθήσουν από μόνα τους να συμβούν αυτές οι εξελίξεις. Η νομοθεσία δεν έχει τα αντανακλαστικά να αντιδράσει για κάτι που συνέβη πριν από 20 χρόνια, για κάτι πχ που θα πρέπει να θεωρείται αποπλάνηση ή βιασμός. Και δεν υπάρχει και η διάθεση να αλλάξει. Μπορούμε να πούμε χίλια κακά για το facebook και τις άλλες πλατφόρμες, αλλά την δεδομένη στιγμή, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι αντεπεξήλθαν καλύτερα από ό,τι μπορούσαμε να φανταστούμε. Διότι αυτή τη στιγμή, ο κ Φιλιππίδης μετακόμισε από την Αθήνα στο χωριό του και πληρώνει όλα όσα έκανε πριν καν περάσει από την δικαιοσύνη. Τα μέσα κοινωνικής δικαιοσύνης έχουν πολλές φορές μια σκοτεινή πλευρά, αλλά την δεδομένη στιγμή είναι μόνο φωτεινή.

Image removed.

Πώς βλέπεις την εξέλιξη των γεγονότων; Πώς θα επηρεάσει τον χώρο του θεάτρου;

Πιστεύω ότι είναι μια εκκαθάριση που έπρεπε να συμβεί χρόνια. Χαίρομαι που συμβαίνει. Θέλω να πηγαίνουν τα παιδιά στην δραματική σχολή και να μην φοβούνται, να μην πέφτουν θύματα επιτήδειων. Θα υπάρχει η κοινή συνείδηση από όλους ότι όλες αυτές οι πράξεις είναι κατακριτέες. Όταν ξεκίνησα το θέατρο, το έκανα για να περνάω καλά, για να γουστάρω το επάγγελμά μου και όχι να έχω έναν σκηνοθέτη πάνω από το κεφάλι μου, να με τραμπουκίζει και για το υπόλοιπο διάστημα να βρίσκομαι σε κατάθλιψη. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να συμβαίνει αυτό. Πλέον, όλοι αυτοί θα το ξανασκέφτονται πριν προβούν σε τέτοιες πράξεις, διότι οι άλλοι θα έχουν την φωνή τους.

Δεν πιστεύεις ότι παρόμοια περιστατικά συμβαίνουν και σε άλλους επαγγελματικούς χώρους;

Χωρίς κανέναν ενδοιασμό, είμαι 100 τοις 100 σίγουρους ότι όλα αυτά συμβαίνουν παντού, αλλά η φύση του θεάτρου έχει την εξής ιδιαιτερότητα: Σε καλεί να ξεπεράσεις ορισμένες ντροπές. Αυτό μπορεί να το εκμεταλλευτεί κάποιος σκηνοθέτης και να καπηλευτεί όσα ντρέπεσαι. Δεν ξέρω ποιοι άλλοι τομείς έχουν αυτή την ιδιαιτερότητα. Για αυτό το θέατρο είναι πιο «επικίνδυνο» στο συγκεκριμένο κομμάτι.

Image removed.

Το μόνο που μένει να σε ρωτήσω είναι για τα επαγγελματικά σου βήματα εν μέσω πανδημίας

Εν μέσω πανδημίας άνοιξα το κανάλι μου στο Youtube κι αυτό πλέον είναι το επάγγελμά μου. Είναι αυτό που γουστάρω να κάνω χωρίς κανέναν ενδοιασμό και αποδίδει οικονομικά. Δεν βιάζομαι να γυρίσω ξανά στο θέατρο, θα γυρίσω για κάτι δικό μου που μου αρέσει πολύ. Ανυπομονώ, βέβαια, να ανεβάσουμε ξανά την παράσταση «Κάθε Τρίτη με τον Μόρι» με τον Γρηγόρη Βαλτινό. 

Διαβάστε ακόμα

Νέες περιπέτειες για τον Πέτρο Φιλιππίδη - Υποφέρει από κρίσεις πανικού

Ζέτα Δούκα για Μενδώνη: «Παγκόσμια ημέρα κωλοτούμπας...»

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA