Έπειτα από το δημοσίευμα του Reader.gr την προηγούμενη Παρασκευή 20/11 με τίτλο «Οσμή σκανδάλου στην ΕΡΤ με τη χορηγία της Basket League», που αφορούσε στη διαδικασία-παρωδία για την παραχώρηση του τηλεοπτικού διαφημιστικού πακέτου της διοργάνωσης σε ενδιαφερόμενους χορηγούς, το εμπορικό τμήμα της εθνικής τηλεόρασης ξαναχτυπά με ένα ακόμη ιλαροτραγικό επεισόδιο-παραλλαγή στο ίδιο θέμα. Κι αυτή τη φορά δείχνει να ξεπερνά τον εαυτό του.

Όπως διαβάζουμε λοιπόν στην επίσημη ιστοσελίδα της, η Ελληνική Τηλεόραση προκήρυξε και πάλι διαγωνισμό, αυτή τη φορά πλειοδοτικού χαρακτήρα, καλώντας τις ενδιαφερόμενες εταιρείες να καταθέσουν τις προτάσεις τους και να υποβάλουν τις προσφορές τους για την «εμπορική εκμετάλλευση και αξιοποίηση του συνόλου του διαφημιστικού χρόνου» κατά τη διάρκεια των μεταδόσεων. Υπό κανονικές συνθήκες η συγκεκριμένη ανακοίνωση δεν θα προκαλούσε καμία έκπληξη. Έρχεται όμως να δημοσιευθεί λίγες μόλις ημέρες από μια άλλη «ανακοίνωση» από το ίδιο εμπορικό τμήμα, για το ίδιο πακέτο της διαφήμισης και για την ίδια διοργάνωση, με την οποία ανακοίνωνε στις συμμετέχουσες στον «διαγωνισμό» εταιρείες πως η χορηγία «έχει κλείσει από άλλον διαφημιζόμενο»!

Αναρωτιέται λοιπόν κανείς αν οι διαδικασίες που (ξανα)ακολουθούνται από το εμπορικό τμήμα της ΕΡΤ και τον επικεφαλής του, κο Νεόφυτο Οικονόμου, είναι για γέλια ή για κλάματα. Αφού έχει προηγηθεί το φιάσκο της προηγούμενης εβδομάδας το οποίο περιγράφεται αναλυτικά στο άρθρο του Reader.gr, ο κος Οικονόμου πράττει σαν να μην έγινε τίποτα. Τραβάει γραμμή στα mail και τα τηλεφωνήματα που ανταλλάχθηκαν μεταξύ ΕΡΤ και ενδιαφερομένων εταιρειών για την τηλεοπτική χορηγία, και επιστρέφει με ρελάνς- νέο διαγωνισμό για το τηλεοπτικό διαφημιστικό πακέτο του πρωταθλήματος.

Υπό κανονικές συνθήκες πάλι, ίσως και οι πιο αυστηροί να συγχωρούσαν την αναδίπλωση. Τι να κάνουμε, σε καιρούς πανδημίας ζούμε, γιορτές έρχονται, και άνθρωποι είμαστε λάθη γίνονται, ακόμη κι αν μιλάμε για εμπορικό τμήμα μιας πολύπαθης εθνικής τηλεόρασης. Πριν βιαστούμε ωστόσο να δώσουμε άφεση και να ζήσουμε εμείς καλά και το ελληνικό μπάσκετ καλύτερα, αρκεί μια ματιά στις λεπτομέρειες της νέας προκήρυξης για να χαλάσει το «εορταστικό κλίμα». Λεπτομέρειες που εύκολα πυροδοτούν συνειρμούς για κινήσεις και πρακτικές που εκτός από φαιδρότητα αποκαλύπτουν και ανικανότητα, αφού η δημόσια τηλεόραση φαίνεται να ακολουθεί διαδικασίες που εύκολα μπορούν να χαρακτηριστούν διαβλητές.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα ένα-ένα:

Θυμίζουμε πως μόλις την περασμένη Παρασκευή 20 Νοεμβρίου, το εμπορικό τμήμα της ΕΡΤ είχε επαναλάβει ήδη τον... πρώτο διαγωνισμό για το διαφημιστικό πακέτο ύψους 172.256 ευρώ, όπως αναφέρει σε αναλυτικούς τιμολογιακούς πίνακες. Οι εταιρίες μάλιστα που συμμετείχαν -μέσω email-, έλαβαν απάντηση πως «το πακέτο διαφήμισης για τη διοργάνωση Basket League έχει κλείσει από άλλον διαφημιζόμενο», δίχως όμως ποτέ να διευκρινιστούν οι λεπτομέρειες της ανάδειξης του «νικητή», ο οποίος ακόμη και τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, δεν έχει ανακοινωθεί. Αντί λοιπόν να γνωστοποιηθεί ποια εταιρεία απέκτησε το πακέτο διαφήμισης και με ποια κριτήρια, την Τετάρτη 25 Νοεμβρίου, μαθαίνουμε ότι προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός, ανατιμολογημένος μάλιστα! Ανατιμολογημένος κατα 310.408 ευρώ.!!! Με αλλα λόγια επιβεβαιώνεται όχι η «οσμή» όπως είχαμε γράψει αλλά η πιθανότητα σκανδάλου σε βάρος της Κρατικής τηλεόρασης με την πιο αφελή ερώτηση: ποιος ή ποιοι θα κέρδιζαν τη διαφορά των 310.408 ευρώ;

Η νέα  προκήρυξη αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Η EΡΤ προσκαλεί κάθε ενδιαφερόμενο,ημεδαπό ή αλλοδαπό φυσικό ή νομικό πρόσωπο-Διαφημιστική Εταιρεία/Διαφημιστή να καταθέσει προτάσεις και να υποβάλει προσφορές για την εμπορική εκμετάλλευση/αξιοποίηση του Συνόλου του Διαφημιστικού Χρόνου των Αγώνων Καλαθοσφαίρισης της Α1 Εθνικής Κατηγορίας Ανδρών της σεζόν 2020-2021, με ελαχίστη τιμή εκκίνησης το ποσό των 482.664 ευρώ».

Αναρωτιέται λοιπόν εύλογα κανείς τι άλλο μπορεί να συνέβη κι «ανέβηκαν οι τιμές»; Τόσος πολύς κόσμος μένει σπίτι με την καραντίνα που εκτοξεύθηκε η τηλεθέαση της ΕΡΤ στα ουράνια; Μήπως πρόκειται απλά για επέμβαση του δαίμονα του τυπογραφείου στα νούμερα της ανακοίνωσης, όπως απολογούνταν παλιά οι εφημερίδες για τα λάθη στα δημοσιεύματα; Μήπως το «προϊόν» είχε αρχικά υποτιμηθεί; Ή μήπως έγινε κάτι κοσμογονικό στο ελληνικό μπάσκετ και σε λιγότερο από μία εβδομάδα σχεδόν τριπλασίασε «αξία»;

Το τελευταίο πάντως σίγουρα δεν συνέβη. Σημειώνουμε ότι βρισκόμαστε στα τέλη του Νοεμβρίου, με το πρωτάθλημα της Basket League να έχει πραγματοποιήσει ήδη πέντε αγωνιστικές. Είναι επίσης τοις πάσι γνωστό ότι οι ομάδες που συμμετέχουν είναι λιγότερες, άρα λιγότερα είναι και τα παιχνίδια που θα προβληθούν από την ΕΡΤ, είτε στα ελεύθερα κανάλια της είτε στην πλατφόρμα στο διαδίκτυο. Άρα στο ελληνικό μπάσκετ τίποτα το κοσμογονικό δεν συνέβη. Το αντίθετο μάλιστα.  

Όποιος λεπτολόγος εξετάσει προσεκτικά την αλληλουχία των γεγονότων εύκολα θα καταλάβει πως και τίποτα από τα υπόλοιπα δεν συμβαίνει. Η διαφορά τιμής του «προϊόντος» θα μπορούσε να προκύψει από το γεγονός πως στην πρόταση για τους χρόνους στις τηλεοπτικές μεταδόσεις (στα τέσσερα κανάλια ΕΡΤ1, ΕΡΤ2, ΕΡΤ3, ΕΡΤ Sports) έχουν υπολογιστεί και τα 102 παιχνίδια που απομένουν ως και το φινάλε της κανονικής περιόδου. Αφού λοιπόν η ΕΡΤ τιμολογεί όλα τα παιχνίδια, συμπεραίνει κανείς πως πρόθεσή της είναι να αλλάξει τη μέχρι τώρα τακτική της και να μεταδώσει όλα τα παιχνίδια κάθε αγωνιστικής μέσα από τα κανάλια της; Γιατί μέχρι τώρα, μέρος μόνο των αγώνων προβάλλεται μέσω του ERTFlix στο διαδίκτυο.

Και πάλι καλοπροαιρετα, θα υποθέσουμε πως ΝΑΙ, θα απολαύσουμε ΟΛΑ τα παιχνίδια από την τηλεοπτική συχνότητα της ΕΡΤ. Ακόμη όμως κι αυτό να συμβεί, πώς δικαιολογείται η αύξηση στην κοστολόγηση του διαφημιστικού δευτερολέπτου, που από 15 ευρώ στην πρώτη προσφορά της ΕΡΤ προς τις ενδιαφερόμενες για το διαφημιστικό πακέτο εταιρείες, εμφανίζεται τώρα -μία εβδομάδα μετά- να κοστίζει 20!     

Πόσα να παραβλέψει κανείς; Διαβάζοντας πιο κάτω στη νέα ανακοίνωση της ΕΡΤ, εκείνο που πραγματικά προκαλεί έκπληξη είναι η εξής σημείωση: αναφέρεται λοιπόν πως, αφού καταθέσουν τις προσφορές τους, «όλοι οι συμμετέχοντες θα ενημερωθούν για το ύψος της επωφελέστερης (σ.σ. για την ΕΡΤ) από οικονομικής άποψης προσφοράς, προκειμένου να υποβάλλουν, αν το επιθυμούν, νέα βελτιωμένη πρόταση». 

Ουσιαστικά λοιπόν αυτό που κάνει η ΕΡΤ είναι να βάζει τις εταιρείες που έχουν τελικά μειοδοτήσει να επανέλθουν με νέα πρόταση προσφοράς, υψηλότερη όχι μόνο από την προηγούμενη δική τους αλλά και από εκείνη του πλειοδότη! Αφενός δηλαδή «ακυρώνει» την εταιρεία εκείνη που θα καταθέσει υψηλότερη προσφορά, βάζοντάς τη στη διαδικασία να ξανακάνει πρόταση, αφετέρου δημιουργείται μια δημοπρασία συνεχούς υποβολής προσφορών που είναι άγνωστο πότε θα ολοκληρωθεί! Αν από αυτό που διαβάζουμε αφαιρούσαμε το λογότυπο της ΕΡΤ και το θέμα της ανακοίνωσης, θα νομίζαμε ότι προκειται για τουρνουά πόκερ και όχι προκήρυξη ευρεσης χορηγού για εθνική αθλητική διοργάνωση!

Την περασμένη Παρασκευή το Reader.gr κατέθεσε συγκεκριμένα ερωτήματα και κάλεσε την ΕΡΤ να απαντήσει επίσημα. Κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής. Ανανεώνουμε λοιπόν τη λίστα, επαναλαμβάνουμε τα ερωτήματα και προσθέτουμε στο τέλος ένα ακόμη:

  • Η διοίκηση της ΕΡΤ γνωρίζει τον τρόπο που λειτουργεί ο κος Νεόφυτος Οικονόμου και η εμπορική της διεύθυνση;
  • Ποιος ορίζει τελικά ποια διαδικασία ακολουθείται στη διενέργεια εύρεσης χορηγών στην ΕΡΤ;
  • Γιατί δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη σε ποια εταιρεία παραχωρήθηκε αρχικά το διαφημιστικό πακέτο;
  • Μήπως θα πρέπει η υπόθεση να απασχολήσει τις εισαγγελικές αρχές; 

Και μια απορία

  • Θα βρεθεί τελικά χορηγός πριν προλάβει να ολοκληρωθεί το πρωτάθλημα Basket League 2020-2021;