Χρειάστηκε να ταξιδέψουμε έως τη Σόφια της Βουλγαρίας για να γνωρίσουμε την επαναστατική πρόταση της Mazda στους κινητήρες εσωτερικής καύσης και πραγματικά άξιζε τον κόπο. Γνωστή για τις καινοτομίες της –ήταν η πρώτη εταιρεία που επένδυσε στους κινητήρες Wankel και τους έκανε λειτουργικούς- η Mazda παρουσίασε για μια ακόμα φορά κάτι επαναστατικό: έναν κινητήρα με καύσιμο τη βενζίνη αλλά πολύ υψηλή συμπίεση, στους κυλίνδρους του οποίου το καύσιμο και αυταναφλέγεται, όπως στους κινητήρες diesel, αλλά και υποβοηθείται η καύση του μέσω μπουζί. Έχει φυσικά πολύ υψηλή συμπίεση 16,3 προς 1, όσο δηλαδή και ένας μοντέρνος τουρμποντίζελ, όπου τα αντίστοιχα νούμερα κυμαίνονται μεταξύ 14 προς 1 και 18 προς 1.

Με την ονομασία Skyactiv-X και χωρητικότητα δύο λίτρων, προς το παρόν ο νέος αυτός κινητήρας προορίζεται για τα Mazda 3 και το νέο SUV CX-30, που αναμένονται μέσα στον Οκτώβριο στη χώρα μας. Το Mazda 3 Fastback που οδηγήσαμε στη Βουλγαρία, μας εντυπωσίασε με την εξαιρετική εικόνα του στον δρόμο. Ο Skyactiv-X δεν διαθέτει την εκρηκτικότητα ενός κινητήρα τούρμπο, οπότε δεν του φαίνονται οι 180 ίπποι του, ωστόσο μας έκλεψε την καρδιά με την ομαλή λειτουργία του, τη γραμμική απόκριση στο γκάζι, τον εξαιρετικά πολιτισμένο χαρακτήρα του και –κυρίως- τη χαμηλή κατανάλωση, η οποία κυμάνθηκε γύρω στα 6,2 λίτρα ανά 100 χλμ. σε συνθήκες σβέλτου test drive. Είμαστε βέβαιοι, ότι με πιο «φυσιολογικό» στυλ θα πέφταμε κάτω από τα 6 λίτρα στα 100 χλμ., οπότε θα προσεγγίζαμε όντως τα επίπεδα κατανάλωσης ενός ντίζελ! Σε συζητήσεις μας με συναδέλφους άλλων χωρών, που κινήθηκαν επί τούτου πολύ συντηρητικά, μας ενημέρωσαν ότι πέτυχαν μέση κατανάλωση γύρω στα 5,0 λίτρα ανά 100 χλμ. Και μιλάμε για δίλιτρο βενζινοκινητήρα, παρακαλώ.

Ιδανικός συνεργάτης του τετρακύλινδρου μοτέρ αποδείχθηκε το σαφέστατο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων με τις έξι σχέσεις, που σου επιτρέπεις να κινηθείς με «μία πάνω» για χαλάρωση και οικονομία. Παλικάρι αποδείχθηκε το ιαπωνικό μοντέλο στους κακοφτιαγμένους δρόμους του επαρχιακού δίκτυου της Βουλγαρίας, που θυμίζουν παλιές ελληνικές εποχές και είναι διάσπαρτοι από έντονες αυλακώσεις, σαμαράκια, τρύπες, λακκούβες και όλα τα συναφή. Οι αναρτήσεις του Mazda 3 έφεραν αξιοπρεπέστατα σε πέρας την αποστολή τους, παρά τη σχετικά σφιχτή τους ρύθμιση, ενώ το τιμόνι του αυτοκινήτου ψάχνει… αντίπαλο στην κατηγορία του και μας ενθουσίασε με την αμεσότητα και την ακρίβεια του.

Oι τιμές των Mazda 3 και CX-30 με τη νέα γενιά κινητήρων Skyactiv-X θα ανακοινωθούν εντός των επόμενων ημερών. Ενδεικτικά, να αναφέρουμε ότι το Mazda 3 Hatchback Skyactiv-G Plus με βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων και 120 ίππους ξεκινά από 21.633 ευρώ και με αυτόματο σαζμάν από 25.580 ευρώ. Oι εκδόσεις με τον νέο βενζινοκινητήρα Skyactiv-X θα κοστίζουν προφανώς ακριβότερα, ωστόσο θα προσφέρουν το πλεονέκτημα της χαμηλότερης κατανάλωσης και των λιγότερων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.