Μόλις ένα χρόνο έχουν στη διάθεσή τους οι κατασκευαστές αυτοκινήτων που πωλούν τα μοντέλα τους στην Ευρώπη, ώστε να συμμορφωθούν με  την οδηγία της Ε.Ε. που προβλέπει ότι ο μέσος όρος εκπομπής CO2 της γκάμας των μοντέλων κάθε κατασκευαστή δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 95 γρ./χλμ. Η οδηγία αυτή έχει ισχύ από το 2020, ωστόσο δίδεται και μια περίοδος χάριτος ενός έτους. Έτσι, από το 2021, κάθε κατασκευαστής που υπερβαίνει το όριο θα υποχρεούται να πληρώνει πρόστιμο 95€ για κάθε επιπλέον γραμμάριο CO2 πάνω από τα 95 της οδηγίας, για κάθε αυτοκίνητο που ταξινομεί. Για παράδειγμα ένας κατασκευαστής, που διαθέτει στην Ευρώπη 500.000 οχήματα και η γκάμα του υπερβαίνει κατά 1 γραμμάριο το στόχο, θα πρέπει να πληρώσει το απίστευτο ποσό των 47.500.000€. Στην περίπτωση που δεν καλύπτει το στόχο για 2 γραμμάρια, υπολογίστε το παραπάνω ποσό Χ2 κ.ο.κ.

Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι για τον υπολογισμό του μέσου όρου εκπομπών CO2 του κάθε κατασκευαστή θα ισχύει το νέο πρότυπο μετρήσεων της Ε.Ε., το WLTP, το οποίο είναι πολύ αυστηρότερο και πλησιέστερο στην πραγματικότητα, με αποτέλεσμα να αυξάνει τις εκπομπές ρύπων σε όλα τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, σε σχέση με το παλαιότερο πρότυπο NEDC.

Σύμφωνα με έρευνα της Jato που βασίστηκε σε στοιχεία πωλήσεων και εκπομπές ρύπων του 2018, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ευρώπη θα βρεθούν αντιμέτωποι με έναν πραγματικό Αρμαγεδδών, καθώς θα κληθούν να εκταμιεύσουν κεφάλαια αστρονομικής αξίας 33.000.000.000 ευρώ, ώστε να καλύψουν τα πρόστιμα. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της οικονομικής αιμορραγίας, το ποσό αυτό αναλογεί στο 50% της κερδοφορίας όλων των κατασκευαστών αυτοκινήτων της Ευρώπης το 2018.

Η παραπάνω έρευνα της Jato δείχνει (δείτε σχετικό πίνακα στη συνέχεια), ότι ελάχιστοι κατασκευαστές βρίσκονται σήμερα εντός του ορίου των 95 γραμμαρίων CO2. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, οι μάρκες που θα καταφέρουν σχετικά εύκολα να καλύψουν το στόχο, εκτός από αυτές που ήδη τον καλύπτουν, είναι οι Toyota, Peugeot, Citroen, Renault, Nissan, DS, Suzuki, Skoda, Seat και VW.

Στο σημείο αυτό έρχονται τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας  να δώσουν τη λύση. Η μηδενική εκπομπή CO2 των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνει σε πολύ μεγάλο βαθμό το μέσο όρο του συνόλου. Αυτό σημαίνει ότι με 1-2 αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα στη γκάμα τους, οι μεγάλοι κατασκευαστές μπορούν να υπολογίζουν ότι θα ξεπεράσουν το σκόπελο των 95 γραμμαρίων και θα μπορέσουν να επενδύσουν τα τεράστια κεφάλαια των προστίμων στην εξέλιξη νέων, ακόμα πιο οικονομικών μοντέλων.