Όπως ανάφερε ο υπουργός Υποδομών και  Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, πρόθεση της κυβέρνησης είναι να εξετάσει το μέτρο της τοποθέτησης χειμερινών ελαστικών στα αυτοκίνητα για κάποιους μήνες τους έτους, καθώς η χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων δημιουργεί πολλά προβλήματα. Στην Ελλάδα ωστόσο, ελάχιστα πράγματα γνωρίζουμε για τα χιονολάστιχα και τη χρήση τους.

Τι είναι τα χειμερινά ελαστικά

Τα χιονολάστιχα, λόγω του συστατικού silica που έχουν σε μεγαλύτερη ποσότητα στη δομή του πέλματός τους σε σχέση με τα θερινά ελαστικά, έχουν την ικανότητα να παραμένουν μαλακά και να προσφέρουν πρόσφυση σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Ταυτόχρονα, τόσο το πέλμα όσο και η σχεδίασή του έχουν την ικανότητα να βρίσκουν πρόσφυση στους κρυστάλλους του πάγου ή του χιονιού που καλύπτουν το οδόστρωμα. Η σήμανση που χαρακτηρίζει τα χειμερινά ελαστικά είναι μια νιφάδα χιονιού εντός ενός πλαισίου που θυμίζει κορυφή βουνού και είναι πάντα χαραγμένη στο προφίλ τους. Χειμερινά ελαστικά νοούνται επίσης τα M+S (Mud + Snow). Η χρήση τους ενδείκνυται για θερμοκρασίες κάτω από 10 βαθμούς κελσίου. 

Σήμανση χειμερινών ελαστικών

Τι ισχύει στις ευρωπαϊκές χώρες

Στην Ευρώπη τα χειμερινά ελαστικά ή χιονολάστιχα, είναι υποχρεωτικό να χρησιμοποιούνται σε λίγες μόνο χώρες. Πιο συγκεκριμένα, στη Σουηδία, στη Φιλανδία, στην Εσθονία, στη Λετονία, στη Λιθουανία, στη Σλοβενία, στην Κροατία και στην Βουλγαρία. Σε άλλες βόρειες χώρες, η χρήση χειμερινών ελαστικών είναι υποχρεωτική μόνο σε συνθήκες παγετού ή πολύ χαμηλών θερμοκρασιών. Συγκεκριμένα στην Ισλανδία, τη Νορβηγία, τη Γερμανία, την Αυστρία, την Πολωνία, την Τσεχία και τη Ρουμανία. Σε χώρες όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Ισπανία, τα χειμερινά ελαστικά είναι υποχρεωτικά μόνο σε δρόμους με ειδική σήμανση. Αν το αυτοκίνητο διαθέτει θερινά ελαστικά, τότε εναλλακτικά υπάρχει η δυνατότητα χρήσης αντιολισθητικών αλυσίδων στους παραπάνω δρόμους. Στην Κύπρο, στην Ελλάδα, στην Πορτογαλία, στη Δανία, στην Ολλανδία, στο Βέλγιο, στο Ενωμένο Βασίλειο και στην Ιρλανδία, δεν υπάρχει η πρόβλεψη χρήσης χειμερινών ελαστικών. Εννοείται πως όπου προβλέπεται η χρήση χειμερινών ελαστικών, αφορά την τοποθέτησή τους και στους τέσσερις τροχούς του αυτοκινήτου. Δεν ισχύει δηλαδή ότι με τις αντιολισθητικές αλυσίδες, που μπορούν να τοποθετηθούν μόνο στους κινητήριους τροχούς του οχήματος. Στον πίνακα που ακολουθεί αποτυπώνεται παραστατικά τι ισχύει στην Ευρώπη αναφορικά με τα χειμερινά ελαστικά.

Χάρτης χρήσης χειμερινών ελαστικών στην Ευρώπη
Κόκκινο: Υποχρεωτική χρήση. Κίτρινο: Χρήση σε συγκεκριμένες καιρικές συνθήκες. Μπλε: Χρήση σε δρόμους με ειδική σήμανση. Πράσινο: Τι είναι τα χειμερινά ελαστικά;

Περιορισμοί στη χρήση των χειμερινών ελαστικών

Σε καλοκαιρινές θερμοκρασίες, λόγω του πολύ μαλακού πέλματος, τα χιονολάστιχα παρουσιάσουν υπέρμετρη φθορά. Έτσι, σύμφωνα με τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ελαστικών:

  • Δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται τους μήνες με υψηλές θερμοκρασίες.

  • Όταν οι θερμοκρασίες είναι υψηλές, ακόμα και το χειμώνα, μην οδηγείτε με μεγάλες ταχύτητες, καθώς υπάρχει η πιθανότητα υπερθέρμανσης και αποκόλλησης κομματιών του πέλματος.

  • Δεν πρέπει να οδηγείτε στο όριο της πρόσφυσης σε στεγνό οδόστρωμα, καθώς το μαλακό πέλμα θα παρουσιάσει υπέρμετρη φθορά.

  • Τα χειμερινά ελαστικά δεν συνδυάζονται με αντιολισθητικές αλυσίδες. Οι τελευταίες, τοποθετούνται μόνο σε τροχούς με θερινά ελαστικά.

  • Παλαιότερα τα χειμερινά ελαστικά είχαν χαμηλότερο δείκτη ταχύτητας από τα θερινά, πλέον όμως δεν ισχύει αυτός ο περιορισμός, καθώς υπάρχουν χειμερινά ελαστικά με δείκτη ταχύτητας W, δηλαδή έως 270 χλμ./ώρα.