Το σχέδιο του Έλον Μασκ να δημιουργήσει ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο κατασκευής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla σε μια απομακρυσμένη δασική έκταση στη Γερμανία σε λιγότερο από δύο χρόνια, απειλείται σοβαρά από τη γερμανική γραφειοκρατία.

Η πρώτη αναβολή στα σχέδια του φιλόδοξου CEO της Tesla ήρθε στα μέσα του Φεβρουαρίου 2020, υπό τη μορφή προσφυγής μιας οικολογικής οργάνωσης του Βραδεμβούργου, της περιοχής κοντά στο Βερολίνο όπου ξεκίνησε η κοπή χιλιάδων δέντρων για την θεμελίωση του εργοστασίου. Το πρόβλημα, αν και λύθηκε άμεσα, κλόνισε τη σχέση της Tesla με τη γερμανική διοίκηση και δημιούργησε ερωτήματα σχετικά με την ικανότητα της Γερμανίας να προσελκύσει διεθνείς επενδύσεις.

Η επένδυση της Tesla

Το πρώτο ευρωπαϊκό εργοστάσιο της Tesla αποτελεί μια επένδυση 4 δισεκατομμυρίων ευρώ, για την οποία οι Γερμανοί αξιωματούχοι διαβεβαίωσαν τον Έλον Μασκ ότι θα έχει την πλήρη υποστήριξή του στην υπέρβαση της περιβόητης γραφειοκρατίας της χώρας. Βλέπετε σε αυτό θα απασχολούνται έως και 12.000 εργαζόμενοι.

Tesla Gigafactory in Germany
Η έκταση στην οποία θα δημιουργηθεί το εργοστάσιο της Tesla.

Το μεγάλο πρόβλημα

Ακόμα το εργοστάσιο της Tesla δεν έχει οικοδομική άδεια η οποία, σύμφωνα με τα γερμανικά ειωθότα, μπορεί να απαιτήσει έως και τέσσερα χρόνια για να εκδοθεί. Αυτό δεν πρέπει να συμβεί, καθώς η Tesla θέλει να προλάβει να έχει έτοιμο το εργοστάσιο έως τα μέσα του 2021, ώστε να ξεκινήσει σε αυτό την παραγωγή του Model 3 και του Model Y, όχι αργότερα από 2022.

Το πρόβλημα αυτό, το οποίο θα μπορούσε να καθυστερήσει το εργοστάσιο, υποχρέωσε τον υπουργό Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ να καταθέσει νομοσχέδιο για τη μείωση της γραφειοκρατίας και να προτείνει τη συγκρότηση επιχειρησιακών μονάδων προγραμματισμού για την επιτάχυνση των βασικών έργων. Σημαντικές επενδύσεις, όπως αυτή της Tesla, "έχουν την ευκαιρία να ολοκληρωθούν μόνο αν λάβουμε αποφάσεις έγκαιρα", δήλωσε ο Altmaier.

Η Volkswagen “καλωσορίζει” την Tesla

Εκτός από την κυβέρνηση της Γερμανίας, η Tesla έχει και έναν ακόμα ανέλπιστο συμπαραστάτη. Πρόκειται για το διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου της Volkswagen, Χέρμπερτ Ντις, ο οποίος σε πρόσφατο tweet ανάφερε: "Τα γραφειοκρατικά εμπόδια δεν θα πρέπει να κρίνουν τον εμπορικό ανταγωνισμό μεταξύ Tesla και Volkswagen, αλλά το ποιος κατασκευάζει καλύτερα αυτοκίνητα. Αυτός ο υγιής ανταγωνισμός (είναι που) καθιστά τη Γερμανία καλύτερη και πιο καινοτόμο."

Η γερμανική διοίκηση παρακολουθεί στενά το έργο της Tesla, ελπίζοντας ότι το υψηλό προφίλ της επένδυσης θα βοηθήσει να καμφθούν τα εμπόδια που εμποδίζουν εκατοντάδες άλλα έργα, όπως την ανάπτυξη δικτύου πυλώνων για δίκτυο 5G, σιδηροδρομικές γραμμές και αναβαθμίσεις στο γήρανση του ηλεκτρικού δικτύου.

Για να αμβλυνθούν οι τοπικές ανησυχίες για το περιβάλλον, η Tesla δεν προχώρησε στην κοπή δέντρων που αποτελούν χειμερινά καταφύγια των νυχτερίδων, ενώ έχει προσφερθεί να φυτέψει με δικό της κόστος περισσότερα δέντρα από αυτά που θα αποψιλώσει.