H Ferrari αποτελεί μια πολύ ιδιαίτερη περίπτωση στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Με παραγωγή μόλις 9.251 μονάδων το 2018, είναι από τις μικρότερες παγκοσμίως. Με μόλις ένα εργοστάσιο παραγωγής, καταφέρνει ωστόσο να έχει παγκόσμιο δίκτυο πωλήσεων και μια εξαιρετική κερδοφορία, που το 2018 έφτασε στα 1.1 δις ευρώ προ φόρων και αποσβέσεων.

Όλοι γνωρίζουμε ότι η Ferrari παράγει μόνο sport, super και hyper cars πολύ υψηλού κόστους, που επιτρέπουν μεγάλη κερδοφορία. Ταυτόχρονα όμως, απολαμβάνει και μοναδική φήμη, η οποία αντικατοπτρίζεται και στην οικονομική της ευρωστία.

Ferrari Plant
Το εργοστάσιο της Ferrari στο Μαρανέλο έχει αναστείλει τη λειτουργία του από τις 14 Μαρτίου. 

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα παγκόσμια εταιρικής εικόνας, καθώς έχει τον κορυφαίο Δείκτη Ισχύος Μάρκας (Brand Strength Index), σύμφωνα με την έρευνα Global 500 της Brand Finance, ο οποίος αγγίζει το 94,1 με άριστα το 100.

Η παραπάνω εικόνα μεταφράζεται σε δείκτη αξιοπιστίας AAA+, που της εξασφαλίζει πολύ και φτηνό δανεισμό από κάθε διεθνή τραπεζικό οργανισμό.

Το "μυστικό" της ανοσίας

Όλα τα παραπάνω, ίσως να αρκούσαν για να εξηγήσουν πως το “οικονομικό φαινόμενο” της Ferrari διαθέτει εξαιρετικά μεγάλες αντοχές σε κάθε οικονομική και άλλη κρίση. Σύμφωνα με τους αναλυτές, η ιταλική μάρκα θα είναι αυτή που θα βγει λιγότερο αλώβητη από την πανδημία του κορονοϊού, παρότι το εργοστάσιό της στο Μαρανέλο, βρίσκεται στην “καρδιά” της εξάπλωσης του κορονοϊού στην Ιταλία και ήταν από τα πρώτα που σταμάτησε την παραγωγή τους, ήδη από τις 14 Μαρτίου.

Ωστόσο δεν είναι μόνο η οικονομική ευρωστία, η οποία έχει προικίσει τη Ferrari με τα πιο ισχυρά αντισώματα απέναντι στον κορονοϊό. Σε αντίθεση με πολλούς άλλους άμεσους ανταγωνιστές της, η εταιρεία ρυθμίζει όλη την παραγωγή της με βάση παραγγελίες. Επομένως δεν διαθέτει απόθεμα, γεγονός που της επέτρεψε να ξεπεράσει και την τεράστια κρίση των ετών 2008-2009. Τότε, μεταξύ των δύο ετών έχασε μόνο μερικές εκατοντάδες μονάδες και στη συνέχεια επέστρεψε αμέσως στην ανάπτυξη.

Ferrari Portofino
H Portofino, το φθηνότερο μοντέλο στη γκάμα της Ferrari, με απόδοση 600 ίππων, κοστίζει 198.000 ευρώ στην Ιταλία

Το γεγονός ότι η Ferrari έχει, λόγω της αναστολής της παραγωγής του εργοστασίου, ανεκτέλεστες παραγγελίες δεν την αγχώνει ιδιαίτερα. Μέσα στο 2020 έχει όλο το χρόνο, αν οι παραγγελίες δεν ακυρωθούν, με έκτακτες βάρδιες και υπερωριακή εργασία, να πιάσει το στόχο των περίπου 9.000 αυτοκινήτων, ο οποίος άλλωστε ήταν και ο κορυφαίος με βάση το πενταετές πλάνο που είχε εκπονηθεί το 2015.

Η επόμενη μέρα

Περισσότερο η Ferrari ανησυχεί όχι για τη δική της ικανότητα παραγωγής, αλλά κατά πόσο οι προμηθευτές της θα είναι σε θέση να διαθέσουν τα κατάλληλα εξαρτήματα όταν εκκινήσουν και πάλι οι γραμμές παραγωγής. Ακόμα όμως και αυτή της η έγνοια δεν φτάνει σε ένταση την αντίστοιχη των μαζικών κατασκευαστών. Λόγω του μικρού της μεγέθους, η Ferrari χάνει χρήματα αυτή την περίοδο αλλά ελάχιστα σε σχέση με την VW για παράδειγμα, η οποία “μπαίνει μέσα” περίπου 2 δις ευρώ την εβδομάδα.

Ferrari Roma
To  “βασικό” V8 coupe μοντέλο της Ferrari, η Roma των 620 ίππων, κοστίζει περίπου 210.000 ευρώ στην Ιταλία.

Ταυτόχρονα, το αξιόχρεο προφίλ της Ferrari είναι τόσο υψηλό, που οποιαδήποτε στιγμή χρειαστεί στήριξη από τραπεζικά κεφάλαια θα την έχει και με το παραπάνω. Για όλους τους παραπάνω λόγους, παρότι η γεωγραφική θέση έφερε τη Ferrari στο επίκεντρο του κορονοϊού, θα είναι τελικά η αυτοκινητοβιομηχανία με τις λιγότερες απώλειες και την πιο άμεση ανάκαμψη μετά την ύφεση της πανδημίας.