Εξαιρετικά υψηλό είναι το ποσοστό των Ελλήνων που οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ ή κουρασμένοι, σύμφωνα με τις απαντήσεις που οι ίδιοι έδωσαν στην 5η έκδοση του Ευρωβαρόμετρου υπεύθυνης οδήγησης. Τα ποσοστά όσων αναφέρουν ότι οδηγούν κουρασμένοι ή έχοντας καταναλώσει αλκοόλ, είναι τα μεγαλύτερα ανάμεσα σε αυτά 11 ακόμα χωρών.

Ταυτόχρονα οι Έλληνες πιστεύουν ότι το 50% ημών οδηγεί επικίνδυνα. Αυτή φυσικά είναι μια πολύ γενικευμένη θέση, έρχεται όμως να γίνει πιο συγκεκριμένη, όταν το ζήτημα επικεντρώνεται στην κούραση και στην κατανάλωση αλκοόλ.

Τι πιστεύουμε για... εμάς

Στην πρώτη περίπτωση, το 48% των Ελλήνων οδηγών δεν έκρυψε ότι οδηγεί ακόμη και όταν είναι κουρασμένοι. Μετά από μια ολόκληρη μέρα εργασίας για παράδειγμα, ξεκινούν χωρίς λεπτό ξεκούρασης την οδήγηση για έναν μακρινό προορισμό.

Αυτή η συμπεριφορά, σύμφωνα με τους ειδικούς, μπορεί να έχει καταστροφικά αποτελέσματα, καθώς η εγρήγορση των αισθήσεων μειώνεται, τόσο πολύ όσο περίπου και στην κατάσταση μέθης. Σε αντίθεση με τους Έλληνες, οι Ολλανδοί οδηγοί οδηγούν κουρασμένοι μόλις σε ποσοστό 23%, με τους Γερμανούς να τους ακολουθούν πολύ κοντά σε ποσοστό 27%.

Άσχημη είναι η εικόνα των Ελλήνων οδηγών και όσον αφορά στη χρήση των οχημάτων τους μετά από κατανάλωση αλκοόλ. Οι απαντήσεις που δώσαμε δείχνουν ότι σε ποσοστό 24% οδηγούμε μετά από κατανάλωση αλκοόλ, πράξη εξαιρετικά ανεύθυνη που μπορεί να οδηγήσει σε σφοδρά δυστυχήματα.

Τι πρέπει να κάνουμε

Σύμφωνα με εκατοντάδες έρευνες, υπό την επήρεια αλκοόλ ή κούρασης μειώνεται δραματικά η ικανότητα αντίδρασης του ανθρώπου, με αποτέλεσμα η οδήγηση να καθίσταται προβληματική. Οι αισθήσεις δεν λειτουργούν σωστά και ο οδηγός αργεί να αποκωδικοποιήσει τα ερεθίσματα που λαμβάνει. Οι αποστάσεις φρεναρίσματος μεγαλώνουν, οι ικανότητες ελιγμών μειώνονται και σε μια δύσκολη στιγμή είναι αδύνατον για τον οδηγό να αντιδράσει έγκαιρα και σωστά.

Οι ειδικοί προτείνουν έστω 1-2 ώρες ξεκούρασης πριν από μεγάλο ταξίδι και διαστήματα ενδιάμεσων στάσεων ανά 2 ώρες τουλάχιστον. Αναφορικά με το αλκοόλ, εννοείται ότι δεν το αγγίζουμε πριν οδηγήσουμε, καθώς παρά την αρχική αίσθηση ευφορίας και μεγαλύτερης εγρήγορσης που μας δίνει, η πραγματικότητα αποδεικνύει ότι η ικανότητα αντίληψης και οι αντιδράσεις μειώνονται δραματικά.