Από το 2001 έως έως και το 2017, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν μειωθεί κατά 57,5% . Πιο συγκεκριμένα, από 54.900 νεκρούς στους ευρωπαϊκούς δρόμους που θρηνήσαμε στην αλλαγή του αιώνα, φτάσαμε στους 25.300 το 2017. Στο ίδιο διάστημα, ο αριθμός των επιβατικών αυτοκινήτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους αυξήθηκε από μόλις πάνω από 200 εκατομμύρια σε 259,7 εκατομμύρια.

Οι πιο ασφαλείς δρόμοι στον κόσμο

Παρόλο που υπάρχουν περίπου 60 εκατομμύρια περισσότερα αυτοκίνητα στους δρόμους μας από ό, τι το 2001, τα ατυχήματα έχουν μειωθεί σημαντικά. Η Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτει επίσης τους ασφαλέστερους δρόμους στον κόσμο, μετρώντας 49 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους ετησίως, ενώ ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι 174 θάνατοι.

Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση, δεν πρέπει όμως να αποτελούν παράγοντα εφησυχασμού. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς στις οδικές μετακινήσεις πανευρωπαϊκά, συμφωνούν ότι οι απώλειες σε τροχαία ατυχήματα θα πρέπει να μειωθούν περαιτέρω, με το στόχο να αφορά στην επίτευξη μηδενισμού των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα στο μέλλον.

European roads fatalities infographic
Στο γράφημα αποτυπώνονται τα κυριότερα στατιστικά στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα στην Ε.Ε, κατά το διάστημα 2001-2017 

Ο μόνος τρόπος για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι τα ασφαλή οχήματα οδηγούνται από ασφαλείς οδηγούς σε ασφαλείς δρόμους. Πράγματι, η περαιτέρω βελτίωση της οδικής ασφάλειας δεν εξαρτάται μόνο από τον εξοπλισμό οχημάτων με περισσότερα χαρακτηριστικά ασφαλείας.

Το ανθρώπινο σφάλμα (όπως η απόσπαση της προσοχής, η κακή πρόβλεψη και η παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας) είναι η αιτία του 90% των σημερινών ατυχημάτων. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να συνδυαστεί τεχνολογία αιχμής με βελτιωμένη συμπεριφορά του οδηγού, καλύτερη σχεδίαση και συντήρηση του δρόμου και καλύτερη εφαρμογή των υφιστάμενων κανονισμών κυκλοφορίας.

Η Ελλάδα έχει πολλά περιθώρια βελτίωσης

Στη χώρα μας άφησαν στην άσφαλτο την τελευταία τους πνοή 1.911 άνθρωποι το 2001, ενώ το 2017 ο αριθμός αυτός είχε μειωθεί στους 730. Οι επιδόσεις μας σε θέματα οδικής ασφάλειας σημείωσαν εντυπωσιακή βελτίωση. Ωστόσο, ο αριθμός των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα παραμένει πολύ υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο: 69 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, έναντι 49 του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

Τα επόμενα βήματα

Η ευρωπαϊκή επιτροπή έχει διαπιστώσει μια στασιμότητα τα τελευταία χρόνια όσον αφορά στην καμπύλη μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων και των παρεπόμενων θανάτων.

Σε αυτό το πλαίσιο, ετοιμάζει νομοθεσία ώστε πολλά από τα προαιρετικά σήμερα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης, όπως η αυτόματη πέδηση σε περίπτωση κινδύνου, η αναγνώριση της κόπωσης του οδηγού και πολλά ακόμα, να γίνουν υποχρεωτικά για όλα τα αυτοκίνητα που ταξινομούνται στην Ε.Ε. Ήδη, από το 2011 είναι υποχρεωτικό το σύστημα ESP, πρόσφατα σε αυτό προστέθηκε το σύστημα ελέγχου της πίεσης των ελαστικών ενώ παλαιότερα είχε νομοθετηθεί η υποχρεωτική χρήση του ABS.