Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 24 Αυγούστου που άνοιξε η πλατφόρμα kinoumeilektrika.gov.gr έχει υποδεχθεί περί τις 5.000 αιτήσεις για επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού οχήματος (ΙΧ, ποδηλάτου, δικύκλου/ τρικύκλου).

Υποβάλλονται δηλαδή –κατά μέσο όρο - 400 αιτήσεις την ημέρα.

Ως αποτέλεσμα της έντονης κινητικότητας που καταγράφεται, έχουν ήδη κατανεμηθεί περίπου 4,5 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 10% των διαθέσιμων πόρων σε μόλις 15 ημέρες.

Ωστόσο, στον πίνακα που ακολουθεί και φαίνεται η κατανομή των αιτήσεων, δημιουργεί μεγάλη εντύπωση το σχεδόν μηδενικό ενδιαφέρον για την αγορά ηλεκτρικών ταξί, παρότι τα κίνητρα είναι σημαντικά.

Κινούμαι ηλεκτρικά, πίνακας αιτήσεων 15 ημερών

Γιατί τόσα λίγα ταξί

Κατ' αρχάς να υπενθυμίσουμε ότι η επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών ταξί είναι αρκετά υψηλή, ενώ στα επιδοτούμενα οχήματα δεν περιλαμβάνονται μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά μπαταρίας, όπως στην περίπτωση της αγοράς από ιδιώτες, αλλά και τα plug in hybrid. Πιο συγκεκριμένα:

  1. Για την αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος, η επιδότηση ανέρχεται σε ποσοστό έως 25% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων, με μέγιστη τιμή τις 50.000€ και μέγιστο ποσό επιδότησης τις 8.000€.

  1. Για την αγορά ή μίσθωση υβριδικού plug in οχήματος χαμηλών εκπομπών (έως 50γρ/χλμ) η επιδότηση ανέρχεται στο ποσοστό 15% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων, με μέγιστη τιμή τις 50.000€ και μέγιστο ποσό επιδότησης τις 5.500€.

  1. Και για τις δυο παραπάνω κατηγορίες είναι υποχρεωτική η απόσυρση παλαιού οχήματος ταξί ,με ημερομηνία ταξινόμησης την 1.1.2013 και πίσω, και η οποία επιβραβεύεται με 2.500€.

Επομένως, το μέγιστο ποσό επιδότησης διαμορφώνεται στις 10.500 ευρώ ή στις 8.000 ευρώ για plug in hybrid όχημα.

Nissan Leaf Electric Taxi
Στην Ισπανία ένα ηλεκτρικό ταξί Nissan Leaf έχει ξεπεράσει τις 350.000 χιλιόμετρα με το αρχικό σετ μπαταριών και συνεχίζει.

Το ρεπορτάζ με στελέχη της αγοράς ανέδειξε ένα πλαίσιο πολλών παραγόντων που συντείνουν στην μη αποδοχή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τους επαγγελματίες ταξί. Κατ΄αρχάς, οι επαγγελματίες είναι ιδιαίτερα συντηρητικοί στις επιλογές τους, προτιμώντας αποδεδειγμένα λειτουργικές και αξιόπιστες λύσεις. Έτσι, παρότι τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν πολύ πιο χαμηλό κόστος χρήσης, δημιουργούν σκεπτικισμό στους ταξιτζήδες. Ταυτόχρονα, η έλλειψη ευρείας υποδομής σταθμών φόρτισης αυξάνει το λεγόμενο «άγχος της αυτονομίας», ειδικά σε αυτή την κατηγορία επαγγελματιών, καθώς δεν μπορούν να καθορίσουν οι ίδιοι το πλάνο των διαδρομών τους.

Μια ακόμα σημαντική ανασταλτική παράμετρος αποτελεί το γεγονός ότι ελάχιστα είναι αυτή τη στιγμή τα αμιγώς ηλεκτρικά -τα οποία ενδείκνυνται περισσότερο για αστική χρήση- μοντέλα, τα οποία να ανταποκρίνονται στα δεδομένα χρήσης των ταξιτζήδων. Τέλος υπάρχουν επίσης τα ζητήματα της μείωσης των εσόδων των επαγγελματιών ταξί -που καθιστά δύσκολη την επένδυση ενός ποσού 25 – 35.000 ευρώ- αλλά και τα ερωτηματικά για την αντοχή των μπαταριών μετά από πολύχρονη χρήση.

Σύμφωνα με τις πηγές μας, ίσως προς το τέλος του έτους ή το 2021 η ζήτηση να αυξηθεί για τα ηλεκτρικά ταξί, αν το δίκτυο φόρτισης επεκταθεί και ταυτόχρονα κάποια ηλεκτρικά ταξί μπουν σε κυκλοφορία, ώστε οι επαγγελματίες να έχουν πλέον αντικειμενικά δεδομένα σχετικά με το πόσο αποτελεσματικά είναι στην καθημερινότητα.

Πότε θα αρχίσουν να δίνονται τα χρήματα

Η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΝ αξιολογεί με εντατικούς ρυθμούς τις αιτήσεις και υπάρχουν ήδη συμμετέχοντες που έχουν λάβει μηνύματα έγκρισης των αιτήσεών τους. Η διαδικασία θα επιταχυνθεί τις επόμενες μέρες, με στόχο ο κύκλος των πρώτων αιτήσεων να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατό.

Οι πολίτες που έχουν αξιολογηθεί θετικά θα έχουν τη δυνατότητα από την ερχόμενη εβδομάδα και μετά την έκδοση του πρώτου σχετικού πίνακα να αιτούνται καταβολής της εγκεκριμένης ενίσχυσης μέσω της πλατφόρμας kinoumeilektrika.gov.gr.

Θα αναρτηθούν σχετικές οδηγίες, καθώς και τεύχος οδηγού υποβολής του αιτήματος πληρωμής προς διευκόλυνση των ωφελούμενων.

Διαβάστε ακόμα

Ηλεκτροκίνηση: Στην Αθήνα σήμερα για δοκιμή το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο

Τα 10 πιο προσιτά και αποδοτικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα της ελληνικής αγοράς