Οι σύγχρονες μπαταρίες ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούνται σε ένα ευρύτατο φάσμα εφαρμογών και φυσικά στην αποθήκευση ρεύματος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έχουν τεράστια αντοχή, σύμφωνα με έρευνα του καθηγητή Τζεφ Νταν.

Ο Καναδός φυσικός, καθηγητής στο πανεπιστήμιο Νταλουσί, ασχολείται με την τεχνολογία των μπαταριών ιόντων λιθίου περισσότερα από 20 χρόνια. Τα ευρήματά του έχουν συμβάλλει στη δημιουργία πολύ πιο ανθεκτικών μπαταριών οι οποίες, σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας, ξεπερνούν κατά πολύ τη ζωή των αντικειμένων τα οποία καλούνται να τροφοδοτήσουν.

Πέρυσι, η έκπληξη της παγκόσμιας τεχνολογικής κοινότητας ήταν μεγάλη όταν ο Τζεφ Νταν και η ομάδα του δημοσίευσαν μια μελέτη που αποκαλύπτει ότι οι ποιοτικές μπαταρίες ιόντων λιθίου έχουν τη δυνατότητα να αντέξουν κύκλους φόρτισης και αποφόρτισης που αντιστοιχούν στην κάλυψη της απόστασης 1.600.000 χιλιομέτρων από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Μια πρόσφατη τηλεδιάσκεψη από τον ίδιο άνθρωπο, αποκάλυψε ότι αυτά τα ευρήματα μπορεί στην πραγματικότητα να είναι και συντηρητικά, καθώς οι μπαταρίες που δοκιμάζει με την ομάδα του εδώ και 3 χρόνια εξακολουθούν να είναι λειτουργικές. Μάλιστα, έχουν πλέον πραγματοποιήσει ένα τέτοιο κύκλο δοκιμών, που αντιστοιχεί στην κάλυψη 3.000.000 χιλιομέτρων από ένα επιβατικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Τα νέα ευρήματα του καθηγητή Νταν, που συζητήθηκαν την πρόσφατη τηλεδιάσκεψη για την αποθήκευση ενέργειας και τη βιώσιμη μηχανική, δείχνουν ότι οι μπαταρίες των 1.600.000 χιλιομέτρων που αναφέρθηκαν στη δημοσίευση του περασμένου έτους έχουν τώρα ολοκληρώσει δοκιμές 10.000 έως 15.000 κύκλων φόρτισης και αποφόρτισης.

Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι οι μπαταρίες ιόντων λιθίου που δοκιμάζει η ομάδα του Νταν, και κατασκευάζονται από την εταιρεία Li-FUN στην Κίνα, έχουν τη δυνατότητα να διαρκέσουν ακόμα και πάνω από 3,5 εκατομμύρια χιλιόμετρα σε ένα ηλεκτρικό όχημα.

Είναι αξιοσημείωτο ότι οι μπαταρίες ιόντων λιθίου που ελέγχονται από τον Νταν κατά διαστήματα για να καταγραφεί η κατάστασή τους, έχουν δείξει ελάχιστη υποβάθμιση της ικανότητας αποθήκευσης ενέργειας ακόμα και μετά από τους 15.000 κύκλους φόρτισης.

Με αυτό το δεδομένο, οι μπαταρίες των αυτοκινήτων δείχνουν πλέον να έχουν πολύ μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής από τα ίδια τα οχήματα. Ένα επιβατικό αυτοκίνητο μετά από 200.000 – 300.000 χιλιόμετρα χρειάζεται σχεδόν ολική ανακατασκευή για να συνεχίσει να είναι λειτουργικό. Έτσι προκύπτει η ανάγκη οι μπαταρίες του να συνεχίσουν το έργο τους, ίσως σε κάποιο άλλο όχημα ή χρήση.

Η διπλή ζωή των μπαταριών

Ήδη οι κατασκευαστές αυτοκινήτων συνηγορούν στο γεγονός ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούν στο μέλλον, μέσω εφαρμογών αμφίδρομης χρήσης της ηλεκτρικής ενέργειας, να αποτελούν μια ιδανική λύση υποστήριξης των δημόσιων ηλεκτρικών δικτύων. Η τεχνολογία αυτή, με την ονομασία V2G (Vehicle to Grid), θα επιτρέπει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να λειτουργούν ως κινητές «αποθήκες» ενέργειας, από τις οποίες το δίκτυο ηλεκτροδότησης θα μπορεί να αντλεί και όχι μόνο να παρέχει ρεύμα.

Ηλεκτροκίνηση
Κατασκευαστές όπως οι BMW, Nissan, Renault και πολλοί ακόμα, πραγματοποιούν έρευνα για την ανάπτυξη εφαρμογών V2G. 

Με δεδομένο ότι οι χιλιάδες κύκλοι φόρτισης και αποφόρτισης δεν δείχνουν να κουράζουν ιδιαίτερα τις σύγχρονες μπαταρίες ιόντων λιθίου, ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνδεδεμένα στο δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας όταν δεν κινούνται, θα μπορούν να αντλούν αλλά και να παρέχουν ενέργεια αρκετές φορές μέσα σε μια ημέρα, για όλο το διάστημα της λειτουργικής τους ζωής.

Μερικές ακόμα εφαρμογές των μπαταριών που θα παραμένουν λειτουργικές από αυτοκίνητα που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους, περιλαμβάνουν, σύμφωνα με τον καθηγητή Τζεφ Νταν, τη χρήση τους σε ηλεκτροκίνητα πλοία ή αεροσκάφη, όπως φαίνεται και από την τοποθέτησή του στο video που ακολουθεί.

Να σημειωθεί ότι η έρευνα του Τζεφ Νταν στο πανεπιστήμιο Νταλουσί του Καναδά έχει ως βασικό χορηγό την Tesla, η οποία ετοιμάζει τη δική της γραμμή κατασκευής μπαταριών για χρήση από αυτοκίνητα και δίκτυα, με κυψέλες διαμέτρου 46 και ύψους 80 χιλιοστών.