Πίσω από το πρώτο σύγχρονο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα, το Enfield 8000, βρίσκεται η σχεδιαστική και μηχανολογική δεινότητα του Έλληνα Κωνσταντίνου Αδρακτά, που πλέον δεν βρίσκεται στη ζωή.

Ο  Αδρακτάς γεννήθηκε στην Αθήνα στις 24 Φεβρουαρίου του 1940 και μετά την ολοκλήρωση των γυμνασιακών του σπουδών στην Ελλάδα με άριστη βαθμολογία, ξεκίνησε τη φοίτησή του στο πανεπιστήμιο του Οχάιο, στις ΗΠΑ και στη συνέχεια στο διάσημο M.I.T., από όπου αποφοίτησε με M.O.S. στην αεροναυτική. Μάλιστα ήτα ο κορυφαίος σε βαθμολογία, με 4,8 στα 5,0, ανάμεσα στους 55 φοιτητές του τμήματός του στην τάξη του 1963.

Συνέχισε τις σπουδές του στο Λονδίνο όπου απέκτησε και πτυχίο πολιτικού μηχανικού, ενώ εργασία του χρησιμοποιήθηκε και από τη NASA. Συνεργάστηκε με τον Κωνσταντίνο Δοξιάδη στην ανάπτυξη αστικών ακινήτων, ενώ στη συνέχεια διετέλεσε πρόεδρος της βρετανικής Enfield Group.

Στην Enfield ανέλαβε υπεύθυνος της εξέλιξης και του σχεδιασμού του ηλεκτρικού αυτοκινήτου Enfield 8000, μετά από σχετικό διαγωνισμό της βρετανικής εταιρείας ενέργειας, στον οποίο συμμετείχαν και άλλες εταιρείες.

Το μικρό διθέσιο Enfield 8000, που έμελλε να κατασκευαστεί στο Νεώριο της Σύρου, ήταν ένα πραγματικά αριστουργηματικό τεχνολογικά και πρακτικό οδηγικά ηλεκτρικό αυτοκίνητο, με επαρκή ισχύ περίπου 14 ίππων, αμάξωμα από συνθετικά υλικά και μέγιστη ταχύτητα κίνησης 75 χλμ./ώρα.


Το Enfield 8000 βρέθηκε στον Ιούνιο του 2020  στη σκηνή της Τεχνόπολις, κατά την παρουσίαση του προγράμματος της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.

Το Enfied 8000 κέρδισε το διαγωνισμό της βρετανικής εταιρείας ενέργειας, αλλά μόλις ξεκίνησε η παραγωγή του, κινητοποιήσεις των εργαζομένων κλόνισαν την οικονομική υπόσταση του εργοστασίου.

Τότε ο γνωστός Έλληνας εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής εξαγοράζει την Enfield και αποφασίζει να μεταφέρει την κατασκευή του μικρού ηλεκτρικού αυτοκινήτου από το νησί Wight, στο οποίο βρισκόταν η έδρα και το εργοστάσιο της Enfield, στο Νεώριο της Σύρου, όπου ο Γουλανδρής είχε το ναυπηγείο του.

Την όλη ιστορία περιγράφει πολύ όμορφα στον ντοκιμαντέρ του Α Tale of Two Isles ο ειδικός δημοσιογράφος αυτοκινήτου Μιχάλης Σταυρόπουλος.

Σε αυτό, ο Αδρακτάς δηλώνει ότι διαφώνησε στη μεταφορά της παραγωγής του Enfield 8000 από τη Βρετανία στην Ελλάδα, κάτι που εκ του αποτελέσματος τον δικαιώνει.

Ο ταλαντούχος Κωνσταντίνος Αδρακτάς, μετά τη διαφωνία του με τον ιδιοκτήτη πλέον της Enfield κ. Γιάννη Γουλανδρή παραιτείται, ωστόσο το δημιούργημα του, το Enfield 8000 ξεκινά να κατασκευάζεται στη Σύρο. Σύμφωνα με τον κ. Σταυρόπουλο, 120 περίπου αντίτυπα κατασκευάστηκαν από το 1973 έως και το 1976, χρονιά κατά την οποία ο Γιάννης Γουλανδρής αποφασίζει την παύση της παραγωγής.

Το αριστουργηματικό για την εποχή του Enfield 8000 βρέθηκε στον Ιούνιο του 2020 στο επίκεντρο των φωτογραφικών φλας, καθώς συνόδευε τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη σκηνή της Τεχνόπολις, κατά την παρουσίαση του προγράμματος της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.

Η δημιουργία του Enfield 8000 μπορεί να έχει συνδεθεί με τον Γιάννη Γουλανδρή και το Νεώριο της Σύρου, ωστόσο το πιο σύγχρονο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της εποχής του, το οποίο κατασκευάστηκε στην Ελλάδα, ήταν «παιδί» ενός άλλου λαμπρού Έλληνα, του Κωνσταντίνου Αδρακτά.

Image Credit: Μιχάλης Σταυρόπουλος, ντοκιμαντέρ Α Tale of Two Isles