Η έκθεση πραγματογνωμοσύνης για το φρικτό και πολύκροτο ατύχημα της Porsche που οδηγούσε ο Γεώργιος Βακάκης στις 26 Φεβρουαρίου στην Ε.Ο.  Αθήνας – Λαμίας και στοίχισε τη ζωή σε τέσσερις συνολικά ανθρώπους, φέρνει και πάλι στο προσκήνιο τον σημαντικότερο παράγοντα των τροχαίων ατυχημάτων: το ανθρώπινο λάθος.

Αρχικά, έγινε πολύς λόγος τόσο για τη μεγάλη ταχύτητα της Porsche, όσο επίσης για πλημμελή συντήρηση και ακατάλληλα ελαστικά, που οδήγησαν στο ατύχημα.

Σύμφωνα με την πραγματογνωμοσύνη για το ατύχημα που ήρθε στο φως της δημοσιότητας από την εφημερίδα Έθνος, από τα παραπάνω μόνο η υπερβολική ταχύτητα επιβεβαιώθηκε. Η συντήρηση της Porsche ήταν η ενδεδειγμένη, ενώ και η κατάσταση των ελαστικών η πρέπουσα.

Ένα video αποδεικνύει και σε αυτή την περίπτωση, ότι δεν ήταν το αυτοκίνητο που προκάλεσε το ατύχημα, αλλά ο οδηγός του. Με ταχύτητα που προσέγγιζε τα 320 χλμ./ώρα, πραγματοποίησε ελιγμό προσπέρασης άλλου αυτοκινήτου και για πολύ λίγο, το αριστερό ελαστικό ήρθε σε επαφή με το διαχωριστικό κράσπεδο. Αυτό ήταν αρκετό για να υποστεί φθορά, να χάσει αέρα και από εκεί και μετά να έχουμε την εξέλιξη που όλοι γνωρίζουμε.

Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, κάθε χρόνο χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο σε όλο τον κόσμο 1.250.000 άτομα. Ακόμα 20.000.000 υπόκεινται βαριούς τραυματισμούς και συνολικά 50.000.000 εμπλέκονται σε τροχαία ατυχήματα.

Για το σύνολο των ατυχημάτων, ο ανθρώπινος παράγοντας ευθύνεται κατά 90% και μόλις 10% αποδίδεται σε οδικές και καιρικές συνθήκες ή τεχνικούς λόγους. Ακριβώς όπως και στην περίπτωση του ατυχήματος με την Porsche, ο οδηγός υπερέβη κάθε όριο ταχύτητας και συνδυαστικά με μια λάθος εκτίμηση, έσπειρε το θάνατο.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας τονίζει ωστόσο ότι οι ασφαλείς συνθήκες κυκλοφορίας και τα αντίστοιχα αυτοκίνητα δεν πρέπει να παραγνωρίζονται ως παράγοντες μείωσης των ατυχημάτων. Μπορεί ένα λάθος του οδηγού να προκαλέσει ατύχημα, το αποτέλεσμά του όμως δεν θα είναι το ίδιο σε έναν ασφαλή δρόμο, με αντίστοιχο αυτοκίνητο.

Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο, στις ανεπτυγμένες χώρες τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα μειώνονται χρόνο με το χρόνο –παρά την αύξηση των κυκλοφορούντων οχημάτων- ενώ στις αναπτυσσόμενες αυξάνονται, μαζί με τα κυκλοφορούντα οχήματα.

Ο άνθρωπος, οι οδικές συνθήκες και η ασφάλεια που προσφέρουν τα οχήματα είναι το τρίπτυχο που επηρεάζει περισσότερο από οτιδήποτε άλλο τη δημιουργία και την έκβαση των τροχαίων ατυχημάτων. Αυτό που πρέπει να έχουμε πάντα υπόψη μας, επίσης, είναι ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των τροχαίων ατυχημάτων συμβαίνει στις αστικές περιοχές και όχι στους αυτοκινητοδρόμους. Μάλιστα, σε αυτά συνήθως εμπλέκονται πεζοί, αναβάτες μοτοσικλετών και ποδηλάτες.

Έτσι είναι καλό να γνωρίζουμε ότι βάσει των στοιχείων του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, ένας πεζός έχει πιθανότητες επιβίωσης 80% αν χτυπηθεί από όχημα που κινείται με 50 χλμ./ώρα, ενώ μόλις 20% από όχημα που κινείται με 80 χλμ./ώρα.

Αμυντική οδήγηση, τήρηση των κανόνων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, απόλυτη προσήλωση κατά την οδήγηση και φυσικά χρήση ζωνών ασφαλείας και κράνους αποτελούν τους ακρογωνιαίους λίθους της οδικής ασφάλειας, έτσι ώστε να μην χρειαστεί ποτέ άλλοτε να επαναληφθούν τροχαία δράματα όπως αυτό με την Porsche Βακάκη.