Η Skoda θεωρείται κατά πολλούς ως η μοναδική σημαντική αυτοκινητοβιομηχανία της πάλαι ποτέ Τσεχοσλοβακίας. Ωστόσο, στην κεντροευρωπαϊκή χώρα υπήρξαν στο παρελθόν και άλλες εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων, οι οποίες έχουν περάσει πλέον εδώ και χρόνια στην αφάνεια, καθώς έχουν διακόψει την παραγωγή τους. Μία από τις ιστορικότερες μεταξύ τους είναι και η Praga, η οποία ιδρύθηκε το 1907 και συνέχιζε να παράγει αυτοκίνητα επί 40 χρόνια, πριν χαθεί το 1947 από το προσκήνιο.

Το όνομα αναβίωσε τη νέα χιλιετία μέσω των αγώνων αυτοκινήτου, καθώς η Praga γνώρισε τη δική της άνοιξη ξεκινώντας την κατασκευή πρωτοτύπων για αγώνες αντοχής. Στη συνέχεια ασχολήθηκε και με τα ελαφρά μονοκινητήρια αεροσκάφη και Karts, αλλά αυτά δεν μας απασχολούν στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Αντίθετα, μας απασχολεί το R1R, το οποίο είναι το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που κατασκευάζει η τσέχικη μάρκα από το 1947, οπότε είχε διακόψει την παραγωγή τους. Βασισμένο στο αγωνιστικό R1, αποτελεί ένα διθέσιο κουπέ με καταφανείς και άμεσες αναφορές στα πρωτότυπα αντοχής.

Πανάλαφρο, με βάρος μόλις 670 κιλά, δεν χρειάζεται παρά ένα δίλιτρο κινητήρα της Renault Sport, ο οποίος με τη βοήθεια turbo αποδίδει από 330 έως 390 ίππους, ανάλογα με τις διαθέσεις του πελάτη. Έτσι, το σχετικά «ασθενικό» με τα μέτρα των supercars R1R, καταφέρνει να τα προκαλεί σε επιτάχυνση και επιδόσεις στην πίστα, καθώς χρειάζεται κάτω από 3 δλ. για τη διαδικασία 0-100 χλμ./ώρα.

Την ίδια στιγμή, το κράτημα του είναι εντυπωσιακό, καθώς το αεροδυναμικό δράμα της σχεδίασής του, μεταφράζεται σε παραγόμενη κάθετη δύναμη που ξεπερνά το... βάρος του, σε ταχύτητες πάνω από 200 χλμ./ώρα. Υποθετικά πάντα, αν το R1R οδηγούνταν σε έναν ανάποδο δρόμο, με τους τροχούς επάνω και την οροφή κάτω, θεωρητικά θα έμενε προσκολλημένο σε αυτόν.

Ένα σπαρτιάτικο εσωτερικό με τιμόνι – πίνακα οργάνων αγωνιστικής προέλευσης, ένα σειριακό κιβώτιο έξι σχέσεων με paddles αλλαγής και διπλά ψαλίδα με ράβδους ώσης σε όλους τους τροχούς αναλαμβάνουν να περάσουν την ισχύ στους πίσω τροχούς.

Όπως είναι προφανές, το Praga R1R δεν θα το βρείτε «σε έναν έμπορο της περιοχής σας». Θα πρέπει να το παραγγείλετε διαδικτυακά και θα πρέπει να περιμένετε αρκετά, καθώς κατασκευάζεται όταν ληφθεί η παραγγελία. Τουλάχιστον δεν υπόκειται σε κάποιο περιορισμό παραγωγής, οπότε αργά ή πιο αργά μπορεί να γίνει δικό σας. Όχι όμως πριν εκταμιεύσετε το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των περίπου 200.000 ευρώ.