Αμερικανός αξιωματούχος δήλωσε υπό το καθεστώς ανωνυμίας στο Reuters ότι το πλήρωμα του ενός από τα δύο δεξαμενόπλοια που δέχτηκαν επίθεση το εγκατέλειψε όταν εντόπισε έναν μηχανισμό, που δεν είχε ακόμα εκραγεί.

Σύμφωνα με την πηγή αυτή, ο μηχανισμός πιστεύεται ότι ήταν μια μαγνητική νάρκη.

Εάν επιβεβαιωθεί η πληροφορία αυτή, τότε η μέθοδος που ακολουθήθηκε για τη σημερινή επίθεση θα είναι παραπλήσια με εκείνη που οι ΗΠΑ θεωρούν ότι χρησιμοποιήθηκε τον περασμένο μήνα, όταν χτυπήθηκαν τέσσερα δεξαμενόπλοια στα ανοιχτά των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.

Η Ουάσινγκτον πιστεύει ότι το Ιράν ευθύνεται για αυτές τις επιθέσεις, κατηγορία που η Τεχεράνη απορρίπτει κατηγορηματικά.

Ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν Τζαβάντ Ζαρίφ δήλωσε ότι τα δύο περιστατικά με δεξαμενόπλοια στον Κόλπο του Ομάν που σημειώθηκαν σήμερα είναι «ύποπτα» και ζήτησε την διεξαγωγή περιφερειακού διαλόγου για να αποφευχθούν οι εντάσεις.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος του Ιράν σημείωσε ότι η Τεχεράνη είναι έτοιμη να προχωρήσει σε μια περιφερειακή συνεργασία ασφάλειας για την προστασία των στρατηγικής σημασίας θαλασσίων οδών.

«Όλες οι χώρες στην περιοχή πρέπει να προσέξουν να μην πέσουν στην παγίδα αυτών που επωφελούνται από την έλλειψη περιφερειακής ασφάλειας», μετέδωσε το Fars, επικαλούμενο δήλωση που έκανε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Αλί Ραμπεΐ.

Η εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου, Σάρα Χάκαμπι Σάντερς, δήλωσε ότι οι ΗΠΑ συνεχίζουν να εξετάζουν την κατάσταση στον Κόλπο του Ομάν, έπειτα από τις επιθέσεις, σημειώνοντας ότι ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ενημερώθηκε για τις επιθέσεις στα δύο δεξαμενόπλοια.

Ο Ρώσος υφυπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Ριαμπκόφ δήλωσε πως η διεθνής κοινότητα δεν πρέπει να σπεύσει να κατηγορήσει το Ιράν για την επίθεση.

«Η κατάσταση είναι τόσο εκρηκτική, ώστε η πιθανότητα να γίνει κάποιο λάθος ή να μην κατανοηθούν πλήρως οι αιτίες και οι συνέπειες των διάφορων γεγονότων είναι ιδιαίτερα ανησυχητική. Συνεπώς θα ήταν λάθος να μιλάμε για ένα περαστικό επεισόδιο. Αυτό αντανακλά την γενικά εξαιρετικά οξυμένη κατάσταση στην περιοχή» δήλωσε ο Ριαμπκόφ

Παράλληλα, ο Ρώσος υφυπουργός Εξωτερικών είπε ότι «απαιτείται να ληφθούν μέτρα για την εξομάλυνση της κατάστασής γύρω από το Ιράν, χρειάζεται με ηρεμία, απροκατάληπτα να δούμε τι συνέβη, να μην βγάλουμε βιστικά συμπεράσματα, τα οποία το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να ρίξουν λάδι στην φωτιά».

Ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών «καταδίκασε κάθε επίθεση εναντίον εμπορικών πλοίων» και ζήτησε την «αποσαφήνιση των γεγονότων» και την «απόδοση ευθυνών» , τονίζοντας ότι ο κόσμος δεν μπορεί να επιτρέψει να γίνει μια μεγάλη σύγκρουση στον Κόλπο.

Το Λονδίνο από την πλευρά του εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για τις αναφορές των επιθέσεων, σημειώνοντας ότι συνεργάζεται με εταίρους επί του περιστατικού.

Η επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Φεντερίκα Μογκερίνι ζήτησε να αποφευχθούν όλες «οι προκλήσεις» στην περιοχή.

Το χρονικό

Σήμερα το πρωί δύο δεξαμενόπλοια που έπλεαν ανοιχτά του Ιράν στον Κόλπο του Ομάν εκκενώθηκαν από τα πληρώματά τους αφού εξέπεμψαν και τα δύο σήμα κινδύνου και φέρεται ότι αποτέλεσαν στόχο επίθεσης στη Θάλασσα του Ομάν, γεγονός το οποίο εκτίναξε τις τιμές στις πετρελαϊκές αγορές.

Πρόκειται για τα δεξαμενόπλοια Front Altair της νορβηγικής εταιρείας Frontline, σημαίας Νήσων Μάρσαλ, και για Κοkuka Courageous με σημαία Παναμά.

Για το πρώτο δεξαμενόπλοιο μεταδόθηκε αρχικά από το IRNA ότι βυθίστηκε, αλλά αργότερα εκπρόσωπος της Frontline διέψευσε την πληροφορία αυτή, λέγοντας ότι εξακολουθεί να πλέει στον κόλπο του Ομάν. Σε νεώτερη ανακοίνωση η Frontline αναφέρει ότι το πλοίο εξακολουθεί να φλέγεται και ότι συνεργεία διάσωσης βρίσκονται επιτόπου.

«Υπάρχουν φωτογραφίες από ένα σκάφος διάσωσης που κάνει κύκλους γύρω από το πλοίο, το οποίο δεν έχει βυθιστεί», δήλωσε ο εκπρόσωπος της εταιρείας Πατ Άνταμσον, επικαλούμενος την πιο πρόσφατη πληροφορία που είχε λάβει λίγα λεπτά νωρίτερα από την τεχνική διαχείριση του πλοίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες που είχαν δοθεί νωρίτερα στη δημοσιότητα, το δεξαμενόπλοιο μετέφερε 75.000 τόνους νάφθας, ενός εύφλεκτου υδρογονάνθρακα σε υγρή μορφή, και είχε ναυλωθεί από την κρατική εταιρεία διύλισης πετρελαίου της Ταϊβάν CPC Corp για να μεταφέρει καύσιμο από την Μέση Ανατολή. Στέλεχος της CPC Corp είχε δηλώσει νωρίτερα στο Ρόιτερ πως υπάρχουν υποψίες ότι το πλοίο επλήγη από τορπίλη.

Ιρανικές ομάδες έρευνας και διάσωσης διέσωσαν 44 ναυτικούς από το Front Altair και το Kokuka Courageous στον Κόλπο του Ομάν, είχε μεταδώσει επίσης νωρίτερα το IRNA, επικαλούμενο μη κατονομαζόμενη καλά πληροφορημένη πηγή.

Οι ναυτικοί μεταφέρθηκαν στο ιρανικό λιμάνι Ζασκ, είχε συμπληρώσει το IRNA.

Και τα 23 μέλη του πληρώματος του Front Altair, σημαίας Νήσων Μάρσαλ, που κατευθυνόταν από το Κατάρ στην Ταϊβάν, εγκατέλειψαν το πλοίο όταν ξέσπασε σε αυτό πυρκαγιά ενώ βρισκόταν σε απόσταση 25 ναυτικών μιλίων από το Ζασκ.

Τους ναυτικούς αυτούς διέσωσε παραπλέον πλοίο και τους παρέδωσε σε ιρανικό σκάφος διάσωσης, σύμφωνα με το IRNA.

Την είδηση για την επίθεση σε ένα από τα δεξαμενόπλοιά της επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος της ιαπωνικής εταιρείας Kokuka Sangyo Ltd σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε αργότερα.

Σύμφωνα με τον Γιουτάκα Κατάντα, το πλοίο επλήγη δύο φορές σε διάστημα τριών ωρών προτού απομακρυνθεί όλο του το πλήρωμα. Η εταιρεία έλαβε τις πρώτες πληροφορίες για την επίθεση γύρω στις 07:00 ώρα Ελλάδος, διευκρίνισε, σημειώνοντας ότι όλα τα μέλη του πληρώματος διασώθηκαν.

Το πλοίο μετέφερε 25.000 τόνους μεθανόλης από την Σαουδική Αραβία στην Σιγκαπούρη, σύμφωνα με το δημόσιο ιαπωνικό δίκτυο NHK.

Τα περιστατικά αυτά σημειώθηκαν την ώρα που ο πρωθυπουργός της Ιαπωνίας Σίνζο Άμπε βρισκόταν στην Τεχεράνη σε μια προσπάθεια να συμβάλει στην άμβλυνση των εντάσεων ανάμεσα στις ΗΠΑ και το Ιράν.

Το περιστατικό αυτό σημειώνεται έναν μήνα μετά τις μυστηριώδεις πράξεις δολιοφθοράς που είχαν στόχο τέσσερα εμπορικά πλοία, τα τρία από τα οποία ήταν δεξαμενόπλοια, το ένα νορβηγικό. Η Σαουδική Αραβία τις είχε αποδώσει στο Ιράν.