Είναι η αρχική εκδοχή του πιο διάσημου πίνακα στον κόσμο, της Μόνα Λίζα και δημιουργήθηκε από τον Λεονάρντο ντα Βίντσι;

Αρκετοί είναι αυτοί που είναι πεπεισμένοι πως πρόκειται για έργο του Ντα Βίντσι και εσχάτως ξεκίνησε μία αντιδικία τόσο για την ιδιοκτησία του πίνακα όσο και για τον δημιουργό του.

Η «πρότερη Μόνα Λίζα» βρίσκεται στην «καρδιά» ενός μυστηρίου που περιλαμβάνει φορολογικούς παραδείσους στην Καραϊβική, θησαυροφυλάκια ελβετικών τραπεζών και μια μυστηριώδη διεθνή κοινοπραξία.

Όπως αναφέρει το BBC, το 2012 το Ίδρυμα Μόνα Λίζα αποκάλυψε στο ευρύ κοινό έναν δεύτερο πίνακα της Μόνα Λίζα που αποδίδεται στον Λεονάρντο ντα Βίντσι.

Αν η πατρότητα του πίνακα επιβεβαιωθεί θα πρόκειται για μεγάλη ανατροπή στον χώρο των τεχνών.

Το ίδρυμα, με μια σειρά αποδεικτικών στοιχείων, προσπάθησε να υποστηρίξει ότι ο πίνακας ήταν μια δεύτερη, παλαιότερη άγνωστη έκδοση του πορτρέτου του ντα Βίντσι. Αλλά περιέργως η οργάνωση ισχυρίζεται ότι δεν είναι ο ιδιοκτήτης του πίνακα και ότι αυτός ανήκει σε μια ανώνυμη διεθνή κοινοπραξία. Όταν ρωτήθηκε γι 'αυτό, ο γενικός γραμματέας του Ιδρύματος, Τζόελ Φέλντμαν, απάντησε: «είναι πολιτική του Ιδρύματος να μη σχολιάζει την κοινοπραξία ιδιοκτησίας».

Όμως, ο Άντριου και η Κάρεν Γκίλμπερ, στο σπίτι των οποίων βρέθηκε ο πίνακας της Μόνα Λίζα, ισχυρίζονται ότι οι ίδιοι έχουν μερίδιο 25% του πορτρέτου.

Όταν επικοινώνησαν με το Ίδρυμα, ισχυρίζονται ότι η απάντηση που πήραν ήταν ότι «δεν γνώριζαν τίποτα για εμάς, δεν ήταν το Ίδρυμα οι ιδιοκτήτες του πίνακα και απλώς προσπαθούσαν να μας απομακρύνουν ως κάτι ενοχλητικό».

«Δεν μπορεί παρά να είναι του ντα Βίντσι»

«Ήμουν σκεπτικός αλλά είχε κεντρίσει την περιέργειά μου» λέει ο καθηγητής Ζαν-Πιερ Ισμπούτ που ταξίδεψε στην Ελβετία για να δει από κοντά την δεύτερη Μόνα Λίζα. «Μπήκα στο θησαυροφυλάκιο και έκανε πολύ κρύο. Κοιτούσα τον πίνακα για δύο ώρες αλλά χρειάστηκα πέντε λεπτά για να αναγνωρίσω ότι δεν μπορεί παρά να ανήκει στον Λεονάρντο» λέει.

Δεν ήταν όμως μόνο η εμφάνιση του πίνακα που έκανε τον Ισμπούτ να πιστεύει ότι πρόκειται για αυθεντικό έργο του ντα Βίντσι, αλλά και τα ιστορικά στοιχεία.

«Ο Τζιόρτζιο Βασάρι, βιογράφος του Λεονάρντο, γράφει ξεκάθαρα ότι ο ζωγράφος δούλευε πάνω στο πορτρέτο της Μόνα Λίζα για τέσσερα χρόνια και τελικά το άφησε ανολοκλήρωτο» εξηγεί. Υπάρχουν επίσης, κατά τον καθηγητή Ισμπούτ, ιστορικές αναφορές ότι ο Λεονάρντο ζωγράφισε τη Μόνα Λίζα για δύο διαφορετικούς πελάτες, πράγμα που αυξάνει τις πιθανότητες ύπαρξης δύο ξεχωριστών πορτρέτων.

Πηγή: BBC