Το σχέδιο του Έλον Μασκ για να γίνει ο Άρης η «Νέα Γη» μέχρι το 2030

Το σχέδιο του Έλον Μασκ για να γίνει ο Άρης η «Νέα Γη» μέχρι το 2030

Δεν είναι ο πρώτος ούτε και ο τελευταίος άνθρωπος που έχει ονειρευτεί μια ανθρώπινη αποικία στο πλανήτη Άρη. Δεν είναι όμως πολλοί εκείνοι που, αν και το έχουν σκεφτεί, έχουν την οικονομική δυνατότητα να προσπαθήσουν να πραγματοποιήσουν αυτό τους το «όνειρο».

Ο δισεκατομμυριούχος Έλον Μασκ όμως όχι μόνο το οραματίστηκε, αλλά έχει βάλει σε εφαρμογή το σχέδιο του για να το πραγματοποιήσει. Τι ακριβώς σκοπεύει όμως να κάνει; Πως φαντάζεται πως μπορεί να μετατρέψει έναν αφιλόξενο πλανήτη σε μία «Νέα Γη»;

Είναι δεδομένο πως η διαστημική εταιρεία του, SpaceX έχει αναπτύξει αρκετά εντυπωσιακά αεροδιαστημικά συστήματα: το Falcon 1, το Grasshopper, το Falcon 9, καθώς και το Falcon Heavy είναι ορισμένα από αυτά.

Αλλά ο Άρης είναι ουσιαστικά ένας κρύος «βράχος» που βρίσκεται περίπου 140 εκατομμύρια μίλια μακριά από τη Γη. Απίστευτη επινοητικότητα απαιτείται για να προσγειωθεί ακόμη και ένα μικρό διαστημόπλοιο σήμερα, πόσο μάλλον ένα γιγαντιαίο διαστημόπλοιο γεμάτο από ανθρώπους και φορτίο στο μέλλον.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η SpaceX μετά από τις εμπειρίες που έχει συλλέξει τα τελευταία 16 χρόνια - και με ένα συνεχώς αυξανόμενο χρηματικό ποσό και προσωπικό – στοχεύει στο να κατασκευάσει ένα διαστημικό όχημα που ονομάζεται Big Falcon Rocket ή BFR.

Τα χρονοδιαγράμματα δεν είναι ιδιαίτερα αξιόπιστα όταν αφορά μια ανθρώπινη διαστημική πτήση, αλλά οι φιλόδοξες εκτιμήσεις του Μασκ σχετικά με το πότε μπορεί να φθάσει η SpaceX στον Άρη, αποκαλύπτουν τον ζήλο του για να πετύχει αυτόν τον στόχο.

Το παρακάτω (κάπως φιλόδοξο) χρονοδιάγραμμα του σχεδίου SpaceX βασίζεται στις ημερομηνίες που συντάχθηκαν από την κοινότητα Reddit r/SpaceX.

Που βρίσκεται σήμερα η SpaceX με τα σχέδια της για τον Άρη

Που βρίσκεται σήμερα η SpaceX με τα σχέδια της για τον Άρη

Ο Μασκ δήλωσε ότι το διαστημόπλοιο του BFR είναι το «πιο δύσκολο κομμάτι» του συστήματος για να γίνει σωστά, σε το σημείο λοιπόν η SpaceX επικεντρώνει σήμερα το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας της.

Για το σκοπό αυτό, η εταιρεία κατασκευάζει ένα εργοστάσιο BFR στο λιμάνι του Λος Άντζελες, περίπου 15 μίλια νότια της έδρας της SpaceX. Ενώ κατασκευάζονται αυτές οι εγκαταστάσεις, οι μηχανικοί δουλεύουν σε μια κοντινή σκηνή 20.000 τετραγωνικών ποδιών για να κατασκευάσουν ένα πρωτότυπο διαστημόπλοιο από προηγμένα υλικά από ίνες άνθρακα.

Η SpaceX συναντάται επίσης με τη NASA και άλλες οργανώσεις προκειμένου να εργαστεί πάνω στα σχέδια αποστολής στον Άρη - αν και έχει ακόμα πολλή δουλειά να κάνει για να βρει πως θα κρατήσει τους επιβάτες ασφαλείς από την ακτινοβολία και την πείνα.

2018: Δημιουργία εγκατάστασης εκτόξευσης στην Boca Chica

2018: Δημιουργία εγκατάστασης εκτόξευσης στην Boca Chica

Η SpaceX χρειάζεται ένα μέρος για να πραγματοποιήσει μια δοκιμαστική πτήση στο πρωτότυπο διαστημόπλοιο της, και η νότια άκρη του Τέξας δίνει στην εταιρεία μερικά οφέλη. Καταρχήν, η SpaceX μπορεί να μεταφέρει τεράστια τμήματα πυραύλων από το Λος Άντζελες, μέσω του καναλιού του Παναμά (πιθανώς φτηνά). Διαφορετικά, τα μέρη θα πρέπει να πάνε αεροπορικώς ή οδικώς.

Επιπλέον, πολύ λίγοι άνθρωποι ζουν στην περιοχή, πράγμα που είναι καλό για μια εταιρεία που γεμίζει ένα γιγαντιαίο, πειραματικό διαστημόπλοιο γεμάτο εκρηκτικά υγρά και εύφλεκτα υλικά. Οι πύραυλοι μπορούν επίσης να εκτοξευθούν από τον Κόλπο του Μεξικού, θέτοντας ακόμη λιγότερο κίνδυνο για τους ανθρώπους ή τα αντικείμενα στο έδαφος.

Το σημείο εκτόξευσης μπορεί ακόμη και να μην είναι στο έδαφος.

«Ίσως να ξεκινήσουμε από μια πλωτή πλατφόρμα», δήλωσε ο Μασκ τον Σεπτέμβριο.

Τέλος, η Boca Chica είναι μια από τις πιο νότιες περιοχές στις ΗΠΑ. Η προσέγγιση όσο το δυνατόν πλησιέστερα στον ισημερινό βοηθά τους πυραύλους να εξοικονομούν καύσιμα, καθώς η περιστροφή της Γης προσθέτει σημαντική ταχύτητα σε μια εκτόξευση.

2019: Ντεμπούτο του διαστημόπλοιου Big Falcon

2019: Ντεμπούτο του διαστημόπλοιου Big Falcon

Ο Gwynne Shotwell, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της SpaceX, δήλωσε ότι η εταιρεία ελπίζει να δοκιμάσει ένα αρχικό σκάφος από το νότιο Τέξας στα τέλη του 2019.

Ο στόχος θα είναι να συγκεντρωθούν πολύτιμα δεδομένα για το πρωτότυπο ώστε να βελτιωθεί η επόμενη έκδοση. Όπως συμβαίνει με πολλές πρώιμες δοκιμές της SpaceX, η πιθανότητα είναι μεγάλη να υπάρξει μια «ταχεία μη προγραμματισμένη αποσυναρμολόγηση», όπως λέει ο Μασκ.

2020-2021: Προσπάθεια εκτόξευσης ενός πλήρη BFR, και τοποθέτηση του διαστημόπλοιου σε τροχιά

2020-2021: Προσπάθεια εκτόξευσης ενός πλήρη BFR, και τοποθέτηση του διαστημόπλοιου σε τροχιά

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου Satellite 2018 τον Μάρτιο, ο Shotwell δήλωσε ότι το BFR θα πρέπει να είναι έτοιμο για να μπει σε τροχιά το 2020.

Ωστόσο, ο Μασκ δήλωσε τον Σεπτέμβριο ότι δεν έχει ληφθεί απόφαση σχετικά με ένα χρονοδιάγραμμα. Πρόσθεσε ότι θέλει να τραβήξει αρκετές δοκιμαστικές εκτοξεύσεις πριν βάλει ανθρώπους στο σκάφος.

2022: Εκτόξευση δύο αποστολών στον Άρη γεμάτες φορτίο και προμήθειες (αλλά χωρίς ανθρώπους)

2022: Εκτόξευση δύο αποστολών στον Άρη γεμάτες φορτίο και προμήθειες (αλλά χωρίς ανθρώπους)

Ο Μασκ δήλωσε ότι το φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα του έχει το 2022 ως ημερομηνία για την έναρξη των πρώτων αποστολών του Big Falcon Spaceship στον Άρη.

Κάθε σκάφος θα πετάξει πρώτα σε τροχιά γύρω από τη Γη, που θα χρησιμοποιούσε το μεγαλύτερο μέρος του καυσίμου. Τότε θα ξεκινήσουν αρκετά άλλα διαστημόπλοια -δεξαμενόπλοια για να γεμίσουν το αρχικό σκάφος με αρκετά καύσιμα ώστε να φτάσει στον Άρη. Είναι αβέβαιο πόσες πτήσεις ή πόσο καιρό μπορεί να πάρει αυτό.

Ο Άρης και η Γη πλησιάζουν ο ένας τον άλλον περίπου μία φορά κάθε δύο χρόνια, δημιουργώντας παράθυρα χρόνου, όταν είναι πιο γρήγορο ένα σκάφος στον πλανήτη. Εξαιτίας αυτού, οι καλύτεροι μήνες για να ξεκινήσουν θα είναι το καλοκαίρι του 2022.

Ανάλογα με το πόσο αποτελεσματικά το Big Falcon Spaceship μπορεί να αλλάξει την ταχύτητά του - "delta-v" - θα μπορούσε να πάρει από μερικούς μήνες έως σχεδόν ένα χρόνο για να φτάσει στον Άρη. Έτσι, μια προσγείωση στα τέλη του 2022 ή στις αρχές του 2023 είναι πιθανή.

2022-2023: Προσγείωση του πρώτου Big Falcon Spaceship στον Άρη

2022-2023: Προσγείωση του πρώτου Big Falcon Spaceship στον Άρη

Ο Μασκ θέλει τα πρώτα διαστημόπλοια να είναι γεμάτα φορτία και μηχανές που θα ήταν απαραίτητα για τις μελλοντικές αποστολές. Αυτό το υλικό θα χρειαζόταν από τους ανθρώπους να κατασκευάσουν εγκαταστάσεις που θα μπορούσαν να παράγουν ενέργεια, να συγκεντρώσουν νερό, να συγκεντρώσουν τον λεπτό αέρα του Άρη και να μετατρέψουν τους ακατέργαστους πόρους σε καύσιμο με μεθάνιο και οξυγόνο για εκτοξεύσεις επιστροφής πίσω στη Γη.

Ο Paul Wooster, κύριος μηχανικός ανάπτυξης του SpaceX' , έδωσε κάποιες νέες λεπτομέρειες σχετικά με αυτό τον περασμένο Αύγουστο. Ο Wooster είπε ότι οι δύο πρώτες αποστολές φορτίου θα «επιβεβαιώνουν τους υδάτινους πόρους στις τοποθεσίες που μας ενδιαφέρει και στη συνέχεια θα καθορίσουν τυχόν κινδύνους [προσγείωσης] για μελλοντικές αποστολές και στη συνέχεια θα αρχίσουν να δημιουργούν μέρος της υποδομής που θα χρειαστεί».

2023: Αποστολή των πρώτων ανθρώπων με BFR γύρω από τη Σελήνη

2023: Αποστολή των πρώτων ανθρώπων με BFR γύρω από τη Σελήνη

Το Σεπτέμβριο, ο Μασκ γνώρισε στον κόσμο στον πρώτο ερασιτέχνη τουρίστα διαστήματος της SpaceX: τον Yusaku Maezawa, έναν Ιάπωνα δισεκατομμυριούχο. Ο Maezawa καταβάλλει στη SpaceX ένα ποσό (πιθανόν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια) για να είναι ο πρώτος επιβάτης στο BFR.

Ο Maezawa αγόρασε όλες τις θέσεις στο διαστημόπλοιο του οχήματος και σχεδιάζει να επιλέξει έξι έως οκτώ καλλιτέχνες από μια ποικιλία επιστημονικών κλάδων για να πάρει μαζί του το ταξίδι γύρω από το φεγγάρι το 2023.

Αυτή η αποστολή θα ήταν η απόλυτη απόδειξη ότι το BFR λειτουργεί. «Πληρώνει πολλά χρήματα που θα βοηθούσαν με το σκάφος», δήλωσε ο Μασκ το Σεπτέμβριο. «Ουσιαστικά, πληρώνει ώστε ο μέσος πολίτης να ταξιδέψει σε άλλους πλανήτες» είπε.

2024: Αποστολή ανθρώπων στο πρώτο ταξίδι στον Άρη

2024: Αποστολή ανθρώπων στο πρώτο ταξίδι στον Άρη

Υποθέτοντας ότι οι πρώτες αποστολές φορτίου, προμήθειας και έρευνας θα πάνε καλά, η SpaceX θα στείλει τότε ένα ή δύο πληρώματα στον Άρη.

Ο Wooster είπε ότι κάθε σκάφος θα φέρει «τουλάχιστον» 100 τόνους προμηθειών. Με τη μεταφορά πολύ περισσότερων προμηθειών από ό, τι χρειάζεται κάθε πλήρωμα για μια μακροχρόνια αποστολή στον Άρη - μαζί με ογκώδη εργαλεία - η SpaceX θα μπορούσε να παρακάμψει την ανάγκη για προηγμένες (και μέχρι στιγμής ανύπαρκτες) τεχνολογίες που διαφορετικά θα έπρεπε να παραμείνουν στον Άρη.

2025: Εκκίνηση στον Άρη

2025: Εκκίνηση στον Άρη

Όπως και με τις πρώτες μη επανδρωμένες αποστολές στον Άρη, θα μπορούσε να πάρει από έξι έως εννέα μήνες για τα πληρώματα των σκαφών να φτάσουν στον κόκκινο πλανήτη.

Αυτά τα πρώτα διαστημόπλοια θα χρησιμεύσουν πιθανώς ως σπίτια για τους αστροναύτες, ανέφερε ο Wooster τον Αύγουστο. Δεν θα ήταν η πιο άνετη εγκατάσταση, αλλά θα μπορούσε να μειώσει την πολυπλοκότητα της αποστολής εξαλείφοντας την ανάγκη για άμεση οικοδόμηση του Άρη.

2028: Ολοκλήρωση της κατασκευής της βάσης Mars Base Apha

2028: Ολοκλήρωση της κατασκευής της βάσης Mars Base Apha

Όταν κάποιος ρώτησε τον Mασκ στο Twitter πόσο καιρό θα χρειαζόταν για να χτίσει την πρώτη μόνιμη βάση τστον Άρη - κάτι που ανέφερε ως «Mars Base Alpha» - ο Μασκ είπε «πιθανώς θα γίνει το 2028».

Από εκείνο το σημείο, είπε ο Μασκ τον Μάρτιο, μια αποικία θα μπορούσε να αρχίσει να διαμορφώνεται.

«Θα ξεκινήσει με την κατασκευή μόνο των πιο στοιχειωδών υποδομών, απλά μια βάση για να δημιουργηθεί ένας σταθμός ηλεκτροπαραγωγής, για να γίνουν καλλιέργειες - όλα αυτά τα βασικά στοιχεία χωρίς τα οποία δεν μπορούμε να επιβιώσουμε», είπε. «Και τότε θα υπάρξει μια έκρηξη επιχειρηματικής ευκαιρίας».

Πιθανόν στη δεκαετία του 2030: Κατασκευή της πρώτης πόλης στον Άρη

Πιθανόν στη δεκαετία του 2030: Κατασκευή της πρώτης πόλης στον Άρη

Αυτό το χρονοδιάγραμμα ήταν φιλόδοξο από την αρχή, αλλά σε αυτό το σημείο τα ορόσημα αρχίζουν να συνορεύουν με τη φαντασία.

Πολλοί ειδικοί αμφιβάλλουν ότι οι απαραίτητες τεχνολογίες θα είναι έτοιμες ώστε να μπορούν οι άνθρωποι να προσγειώνονται στον Άρη και να επιβιώνουν εκεί στη δεκαετία του 2020 - πόσο μάλλον να οικοδομήσουν μια μόνιμη πόλη για αποίκιση σύντομα στη συνέχεια.

Ωστόσο, αυτό ακριβώς επιδιώκει να κάνει ο Μασκ: να δημιουργήσει μια εφεδρική κατοικία για την ανθρωπότητα στον κόκκινο πλανήτη.

«Ελπίζω ότι οι άνθρωποι θα αρχίσουν να το σκέφτονται ως έναν πραγματικό στόχο τον οποίο θα πρέπει να επιδιώξουμε, να δημιουργήσουμε έναν πολιτισμό στον Άρη», δήλωσε ο το 2017. «Δεν πρόκειται μόνο για την ανθρωπότητα, αλλά για όλη τη ζωή που μας ενδιαφέρει» είπε.

Ο Μασκ προβλέπει την αποστολή περίπου ενός εκατομμυρίου ανθρώπων στον Άρη, με περίπου 200.000 δολάρια ανά εισιτήριο μονής κατεύθυνσης. Πιστεύει ότι η τιμή θα είναι δυνατή λόγω της υποθετικής επαναχρησιμοποίησης του BFR.

«Ο Άρης θα χρειαστεί τα πάντα από τα χυτήρια σιδήρου έως πιτσαρίες», λέει ο Μασκ. «Νομίζω επίσης ότι θα πρέπει να έχει πραγματικά μεγάλα μπαρ: το Mars Bar».

2100 και έπειτα: Μεταμόρφωση του Άρη σε έναν πλανήτη που μοιάζει με τη Γη

2100 και έπειτα: Μεταμόρφωση του Άρη σε έναν πλανήτη που μοιάζει με τη Γη

Σε όλες τις θέσεις εργασίας του, η SpaceX λέει ότι επιδιώκει τον «τελικό στόχο να επιτρέψει την ανθρώπινη ζωή στον Άρη».

Για το σκοπό αυτό, στον ιστότοπο της φιλοξενεί μια εικόνα ενός κόκκινου πλανήτη που μεταμορφώνεται σιγα-σιγά σε έναν κόσμο που μοιάζει με τη Γη. Η εικόνα είναι ένα νεύμα σε μια υποθετική και κερδοσκοπική διαδικασία που ονομάζεται terraforming (εξάπλωση).

Η «εξάπλωση» είναι μια προσπάθεια αλλαγής του κλίματος, αλλά σκόπιμη και ταχύτερη από τη διαδικασία που συμβαίνει στη Γη αυτή τη στιγμή.

Η ιδέα είναι ότι ο Άρης θα μπορούσε να μετατραπεί σε έναν ζεστό, υγρό κόσμο - έναν καλύτερο κατάλληλο για μόνιμο αποικισμό του ανθρώπου - αν καταφέρουμε να λιώσουμε τους βράχους πάγου που είναι πλούσιοι σε διοξείδιο του άνθρακα στον πλανήτη.

Στην παρούσα κατάσταση του, ο Άρης έχει λιγότερο από το 1% της ατμοσφαιρικής πυκνότητας στην επιφάνεια του σε σύγκριση με τη Γη.

Αυτό τον καθιστά συγκρίσιμο με ένα θάλαμο κενού. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, η επιβλαβής διαστημική ακτινοβολία δεν αποκλείεται και οι άνθρωποι δεν μπορούν να αναπνεύσουν έξω από ένα ειδικό κοστούμι ή μια σφραγισμένη αποικία.

Δεν είναι γνωστό αν θα μπορούσε να γίνει «terraforming» σε μια βιώσιμη χρονική περίοδο στον Άρη. Η NASA αμφιβάλλει ότι είναι πιθανό να συμβεί, καθώς μπορεί να μην υπάρχουν αρκετά αέρια παγιδευμένα στους πόλους για να τροφοδοτήσουν μια ζεστή πλανητική ατμόσφαιρα.

Επιπλέον, η προσπάθεια μπορεί να απαιτήσει ένα είδος ισχυρού δορυφόρου που θα μπορούσε να δημιουργήσει μια μαγνητική ασπίδα για προστασία από την ηλιακή ακτινοβολία.

Ο πειραματισμός με το terraforming μπορεί να είναι μόνο ένας τρόπος για να πει κανείς εάν είναι δυνατή η ζωή στον Άρη. Ο Μασκ, ή ίσως η μνήμη και η κληρονομιά του, μπορεί να είναι η ώθηση που θα κάνει το όνειρο πραγματικότητα στο μακρινό μέλλον.