Τα 10+1 πιο ακριβά projects της ιστορίας

Τα 10+1 πιο ακριβά projects της ιστορίας

Περίπου 3 τρισ. ευρώ, έχουν δαπανηθεί στα έργα υποδομών της λίστας, κάτι λιγότερα από δέκα φορές το ελληνικό δημόσιο χρέος. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, μιλάμε για έργα απόλυτης ανάγκης που βοήθησαν στην βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών. 

Κάποια από αυτά βέβαια, υπερτιμολογήθηκαν ή πρόκειται για φαραωνικά οράματα των εμπνευστών τους, όπως η δημιουργία ολόκληρων πόλεων από το μηδέν. Αυτά είναι τα 10 +1 ακριβότερα projects της ιστορίας της ανθρωπότητας.

Η υποθαλάσσια Σήραγγα της Μάγχης

Η υποθαλάσσια Σήραγγα της Μάγχης

Η γνωστή σήραγγα της Μάγχης, έχει μήκος 50 χιλιομέτρων και εκτείνεται από τη νότια ακτή της Αγγλίας ως την βόρεια της Γαλλίας. Το έργο περιλαμβάνει τρια τούνελ. Ένα για εμπορική χρήση, ένα για κίνηση επιβατών και ένα ασφαλείας. 

Δεκαπέντε γαλλικές και βρετανικές εταιρείες χρηματοδότησαν το έργο που κόστισε λίγο λιγότερα από 20 δισ. ευρώ. Το έργο ξεπέρασε το προϋπολογισμένο κόστος κατά 80% εξαιτίας των επιπρόσθετων μέτρων ασφαλείας αλλά και των περιβαλλοντικών όρων που έπρεπε να τηρεί. 

Οι εργασίες ξεκίνησαν το 1988 ενώ η σήραγγα άρχισε να χρησιμοποιείται το 1994. Η ολοκλήρωση του έργου, δεν ήρθε αναίμακτα, καθώς κατά τη διάρκεια των εργασιών, δέκα άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Η σήραγγα είναι ακόμα και σήμερα η μεγαλύτερη υποθαλάσσια του κόσμου, ενώ έχει αναγνωριστεί από τον Αμερικανικό Σύνδεσμο Πολιτικών Μηχανικών, ως «Ένα από τα επτά θαύματα του σύγχρονου κόσμου». 

To Big Dig

To Big Dig

Το Big Dig που σε ελεύθερη μετάφραση θα σήμαινε «Μεγάλη Ανασκαφή» δεν αφορά τα απομεινάρια κάποιου αρχαιου πολιτισμού. Αντίθετα πρόκειται για το έργο αναδρομολόγησης κάποιων λεωφόρων της Βοστώνης, που κόστισε στους φορολογούμενους περίπου 20 δισ. ευρώ. 

Ο σχεδιασμός ξεκίνησε το 1982 ενώ οι κατασκευαστικές εργασίες διήρκησαν από το 1991 ως το 2006. Το έργο παραδόθηκε την τελευταία ημέρα του 2007, με καθυστέρηση μεγαλύτερη των δέκα χρόνων και με κόστος πολλών εκατομμυρίων περισσότερων από όσα είχαν υπολογιστεί αρχικά. 

Ο απολογισμός για το τεράστιο αυτό έργο, δεν ήταν ο καλύτερος. Υπερτιμολογήσεις, καθυστερήσεις, διαρροές, σχεδιαστικά λάθη, κακοτεχνίες και χρήση αμφιβόλου ποιότητας υλικών, ποινικές διώξεις και ένας τραγικός θάνατος. 

Διαστημικό Πρόγραμμα Apollo

Διαστημικό Πρόγραμμα Apollo

Το διαστημικό πρόγραμμα Apollo, στο πλαίσιο του οποίου το 1969, το Apollo 11 προσεληνώθηκε κόστισε 22,395 δισ. ευρώ και παραμένει ένα από τα σπουδαιότερα τεχνολογικά επιτεύγματα της ανθρωπότητας. 

Για να μπει σε λειτουργία το project, χρειάστηκαν χιλιάδες ώρες έρευνας αλλά και ένας πακτωλός χρημάτων ώστε να γίνει πραγματικότητα το 1969. Το εγχείρημα στέφθηκε από επιτυχία στις 20 Ιουλίου του 1969, όταν ο αστροναύτης του Apollo 11, Νιλ Άρμστρονγκ άφησε την κάψουλά του πατώντας το πόδι του στο φεγγάρι. 

Διεθνές Αεροδρόμιο Kensai

Διεθνές Αεροδρόμιο Kensai

Βρίσκεται στην δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ιαπωνίας, την Οζάκα και κόστισε περισσότερα από 25 δισ. ευρώ. Ο σχεδιασμός του αεροδρομίου ξεκίνησε την δεκαετία του ’60, όταν οι κυβερνήτες της πόλης θεωρούσαν πως έπρεπε να εκσυγχρονίσουν τις υποδομές ώστε να μην χάσουν κομμάτι του εμπορικού μεριδίου από το Τόκιο. 

Χτίστηκε στο νερό και πάνω σε ένα τεχνητό νησί, ώστε να έχει αντοχή σε σεισμούς, κύματα και να μην ενοχλεί κατοικημένες περιοχές. Πράγματι το αεροδρόμιο έχει αντέξει από τότε τυφώνες και σεισμούς χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.  Η κατασκευή του αεροδρομίου ξεκίνησε το 1987 και ολοκληρώθηκε, 7 χρόνια αργότερα, το 1994. Μεγάλο μέρος του υπέρογκου κόστους οφείλεται στις μεταλλικές κολώνες στήριξης και άλλα κατασκευαστικά κομμάτια, ώστε να αποφευχθεί η… βύθισή του.

Η υπερταχεία της Καλιφόρνια

Η υπερταχεία της Καλιφόρνια

Οι εργασίες για την υπερταχεία της Καλιφόρνια ξεκίνησαν το 2015, ενώ η πρώτη φάση του έργου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2029. Ήδη έχει ξεπεράσει κατά πολύ τον αρχικό προϋπολογισμό. 

Για την ακρίβεια το αρχικό σχέδιο μιλούσε για κόστος περίπου 30 δισ. ενώ πλεόν υπολογίζεται πως θα κοστίσει κάπου κοντά στα 87 δισ. ευρώ. Σε πρώτη φάση η υπερταχεία θα κινείται μεταξύ των σταθμών Madera και Bakersfield. Το έργο ήταν μια από τις βασικές υποσχέσεις του Μπάρακ Ομπάμα, να συνδέσει μεγάλες αμερικανικές πόλεις με υπερταχεία. 

Το τρένο – σφέρα, θα κινείται μεταξύ Σαν Φρανσίσκο και Λος Άντζελες με τις ράγες του να έχουν την δυνατότητα να υποστηρίξουν ταχύτητες ως και 354 χλμ/ώρα.

Dubailand

Dubailand

Όταν τα σχέδια για την κατασκευή της Dubailand, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ανακοινώθηκαν το 2003, αποτελούσαν από τα πιο φιλόδοξα που είχαν παρουσιαστεί ποτέ σε ολόκληρο τον κόσμο. Το έργο δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί κι όμως είναι ήδη ένα από τα ακριβότερα της ιστορίας. 

Ο λόγος της κατασκευής αυτής της… πόλης αναψυχής ήταν πως κάποιοι πίστευαν πως το Dubai είχε ανάγκη να δημιουργήσει πόλους έλξης και για τις οικογένειες. Ο σχεδιασμός της έχει έντονο το αραβικό στοιχείο, ενώ στα σχέδια βρίσκονται και ένα θεματικό πάρκο της Disney, σινεμά IMAX και μια σειρά ακόμα μεγάλα έργα. 

Το 2008 και εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, οι εργασίες σταμάτησαν προσωρινά. Συνεχίστηκαν το 2013, ενώ αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί, πριν το 2020. Το κόστος της κατασκευής αναμένεται να ανέλθει στα 76 δισ. ευρώ 

Η πόλη του Βασιλιά Αμπντουλάχ

Η πόλη του Βασιλιά Αμπντουλάχ

Μια πόλη που θα έχει το όνομα του προηγούμενου βασιλιά που πέθανε το 2015, χτίζεται στη Σαουδική Αραβία. Η κατασκευή της αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2020, αν και το 2015 είχε ολοκληρωθεί μόλις το 15% του έργου. Η πόλη θα έχει έκταση μεγαλύτερη της Ουάσινγκτον και θα μπορεί να στεγάσει 2 εκατομμύρια κατοίκους.

Βρίσκεται μια ώρα μακριά από τη Μέκκα και αναμένεται να γίνει άμεσα το μεγαλύτερο τουριστικό θέρετρο της χώρας, καθώς σ’ αυτό θα συνωστίζονται ακριβά ξενοδοχεία, πολυτελείς βίλες, πανεπιστήμια υψηλού κύρους και ένα τεράστιο αεροδρόμιο. 

Το έργο, έχει αναλάβει η Emaar Properties, γνωστή για την κατασκευή του Burj Khalifa στο Ντουμπάι, του ψηλότερου δηλαδή κτιρίου στον κόσμο. Το κόστος αναμένεται να φτάσει τα 83 δισ. ευρώ.

Kashagan Fields

Kashagan Fields

Το μεγαλύτερο κοίτασμα πετρελαίου που ανακαλύφθηκε τα τελευταία 40 χρόνια, οδήγησε στη δημιουργία του «Kashagan Fields» που βρίσκονται στην Κασπία στην οικονομική ζώνη του Καζακστάν.  Ξεκίνησε την παραγωγή, τον Σεπτέμβριο του 2013. Μέρος του έργου, ήταν και η κατασκευή τεχνητών νησιών στην παγωμένη για μεγάλες περιόδους. Διαρροές στους σωλήνες και άλλες τεχνικές δυσκολίες οδήγησαν σε καθυστερήσεις στην κατασκευή του έργου, ενώ το περιβάλλον είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο για την απάντληση του πετρελαίου. 

Η απάντληση ξεκίνησε το 2017 και παράγει 90.000 βαρέλια την ημέρα. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το κοίτασμα θα φτάσει τα 13 εκατομμύρια βαρέλια. Οι εκτιμήσεις για το κόστος της κατασκευής της εν λόγω εγκατάστασης ποικίλουν από τα 44 ως τα 102 δισ. ευρώ. 

Ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός

Ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός

Ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός δίνει τη δυνατότητα στους επιστήμονες να πραγματοποιήσουν πειράματα αστρονομίας, βιολογοίας και φυσικής. Δημιουργήθηκε το 1994 στη Γη και συναρμολογήθηκε στο διάστημα, ενώ 14 χώρες συνεργάτηκαν για το εγχείρημα. 

Τα βασικά εργαλεία ήταν ρώσικα, ενώ στον Σταθμό δεν υπήρχε προσωπικό μέχρι και δυο χρόνια μετά την κατασκευή του, μέχρις ότου δηλαδή προστεθεί σ’ αυτόν ο ρωσικός Zvezda με τον ειδικό εξοπλισμό.  O αρχικός σχεδιασμός για τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, ένα από τα ακριβότερα έργα που έχει γίνει ποτέ, προέβλεπε την διάλυσή του το 2020. Μετά από διαβουλεύσεις, ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός όμως, φαίνεται πως θα συνεχίσει την λειτουργία του, μέχρι και το 2028. Σύμφωνα με υπολογισμούς, ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός, έχει κοστίσει περίπου 132 δισ. ευρώ.

Το Διαπολιτειακό Σύστημα Αυτοκινητοδρόμων

Το Διαπολιτειακό Σύστημα Αυτοκινητοδρόμων

Το (δεύτερο) ακριβότερο project της ανθρωπότητας μέχρι και σήμερα, παραμένει το Αμερικανικό Διαπολιτειακό Σύστημα Αυτοκινητοδρόμων που εκτείνεται σε περισσότερα από 75.000 χιλιόμετρα και χρειάστηκε σχεδόν 35 χρόνια για να κατασκευαστεί. 

Το εγχείρημα περιελάμβανε την κατασκευή καινούργιων δρόμων και την ανακατασκευή άλλων, ώστε να χρησιμοποιηθούν ως διαπολιτειακοί, κοστίζοντας στους φορολογούμενους, περί τα 400 δισ. ευρώ, περισσότερα δηλαδή από το ελληνικό Δημόσιο Χρέος. 

Οι εργασίες για το έργο ξεκίνησαν το 1955 επί προεδρίας Ντουάιτ Αιζενχάουερ, με τον τότε πρόεδρο να δηλώνει πως πρόκειται για έργο κρίσιμο για την εθνική ασφάλεια αλλά και για την ευχέρεια κίνησης του πεζικού. Το έργο βελτίωσε την μετακίνηση τόσο των πολιτών όσο και του στρατού, αλλά αυτό έλειπε κιόλας με τέτοιο κόστος.

Bonus: F – 35

Bonus: F – 35

Εκτός συναγωνισμού, τίθεται αμερικανικό εξοπλιστικό πρόγραμμα για τα F-35. Κι αυτό καθώς αναμένεται να κοστίσει μόνο του, περίπου 500 δισ. περισσότερα απ’ όσο κόστισε όλη η προηγούμενη δεκάδα.   Το φιλόδοξο πρόγραμμα «Joint Strike Fighter» θα δημιουργούσε ένα μαχητικό που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί απ’ όλα τα όπλα του αμερικανικού στρατού. Ανάδοχος, ποιος άλλος από την Lochkeed Martin, η οποία πρέπει να παράσχει στο αμερικανικό κράτος ένα μαχητικό stealth πέμπτης γενιάς, ικανό να απογειωθεί από οπουδήποτε, να προσγειωθεί οπουδήποτε και να φέρει σχεδόν οποιονδήποτε οπλισμό. 

Το μαχητικό που σχεδιάστηκε για να λειτουργεί κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, ακόμα δεν λειτουργεί όπως οι κατασκευαστές του θα περίμεναν, ενώ έχει αποδειχθεί εξωφρενικά ακριβό. Το κόστος του αναμένεται να φτάσει τα 1,3 τρισ. ευρώ.