Με τα Χριστούγεννα να είναι πλέον προ των πυλών οι αγορές για τα αγαθά που θα αποτελέσουν τον απόλυτο πρωταγωνιστή στα τραπέζια των γιορτών βρίσκονται στο αποκορύφωμά τους.

Όπως προκύπτει από τις έρευνες που έχουν γίνει αναφορικά με το κόστος για το φετινό χριστουγεννιάτικο τραπέζι, οι τιμές φέτος θα είναι ανάλογες με πέρσι, με μικρές αποκλίσεις ανάλογα με τις προτιμήσεις. 

Φτάνει όμως αυτό για το συμφέρον και την προστασία του καταναλωτή; Οι καταναλωτικές οργανώσεις παρακινούν τους καταναλωτές να είναι προσεκτικοί στις αγορές τους, τόσο στην ποιότητα όσο και στις τιμές των προϊόντων που αγοράζουν. 

Για να το πετύχουν, αρκεί να ακολουθήσουν δώδεκα βήματα στη βόλτα τους στην χριστουγεννιάτικη αγορά:

Βήμα πρώτο: Αγοράζουμε τρόφιμα από επίσημα και ελεγχόμενα σημεία της αγοράς. Οι αγορές τροφίμων από πλανόδιους περιστασιακούς πωλητές θα πρέπει να αποφεύγονται.

Βήμα δεύτερο: Αγοράζουμε πουλερικά και κρεατικά, που είναι τοποθετημένα σε ψυγεία ή προθήκες ψυγεία κι όχι αυτά που είναι εκτός ψυγείου και είναι εκτεθειμένα σε σκόνες και μικρόβια.

Βήμα τρίτο: Αγοράζουμε το νωπό κρέας όσο γίνεται πιο κοντά στην ημερομηνία που θα διοργανώσουμε το τραπέζι και το αποθηκεύουμε στο ψυγείο μας, όσο το δυνατόν γρηγορότερα μετά την αγορά του.

Βήμα τέταρτο: Αποθηκεύουμε το κατεψυγμένο κρέας στον καταψύκτη μας, όσο το δυνατόν γρηγορότερα μετά την αγορά του και σιγουρευόμαστε ότι παραμένει κατεψυγμένο.

Βήμα πέμπτο: Βεβαιωνόμαστε ότι στα σημεία αγοράς τα νωπά κρέατα διατηρούνται υπό ψύξη και ποτέ σε ανοιχτούς, μη ψυχώμενους χώρους. Τα κατεψυγμένα κρέατα πρέπει να διατηρούνται σε κατάψυξη.

Βήμα έκτο: Οι νωπές, εγχώριες μη συσκευασμένες γαλοπούλες πρέπει να είναι εκσπλαχνισμένες, χωρίς πούπουλα και να φέρουν σήμανση καταλληλότητας (καρτελάκι πλαστικό τετράγωνο, διαστάσεων 2Χ2 εκατ. περίπου, με αιχμηρό άκρο, που είναι τοποθετημένο στο στήθος του πουλερικού), όπου φαίνεται και η ημερομηνία ανάλωσης.

Βήμα έβδομο: Τα κατεψυγμένα πουλερικά, τα οποία προέρχονται από ομαδική συσκευασία και πωλούνται ασυσκεύαστα, μπορούν να πωλούνται χωρίς ατομική ένδειξη, με την προϋπόθεση ότι οι ενδείξεις είναι στη διάθεση του καταναλωτή, εφόσον ζητηθούν. 

Η διάθεση στην αγορά πτηνοτροφικών προϊόντων (πουλερικά, αυγά κ.λπ.), με ενδείξεις, περί ειδικού τρόπου παραγωγής τους (π.χ. «ελευθέρας βοσκής», «βιολογικής εκτροφής» κ.λπ.), πρέπει να συνοδεύεται και από το ειδικό, κατά περίπτωση, σήμα, που χορηγεί ο Ο.Π.Ε.Γ.Ε.Π. – AGROCERT ή άλλος φορέας πιστοποίησης, σε πιστοποιημένες εκτροφές ή εγκαταστάσεις.

Βήμα όγδοο: Το κρέας αμνοεριφίων εγχώριας παραγωγής πρέπει να φέρει σφραγίδα καταλληλότητας χρώματος «τυρκουάζ», με σχήμα ωοειδές ή στρογγυλό, όπου αναγράφεται ο αριθμός έγκρισης του σφαγείου.
Σε σφραγίδα ορθογώνιου παραλληλόγραμμου, πρέπει να αναγράφεται η χώρα προέλευσης, «ELLAS» ή «ΕL». 

Βήμα ένατο: Το κρέας αμνοεριφίων, που προέρχονται από κοινοτικές χώρες φέρει σφραγίδα καταλληλότητας χρώματος «τυρκουάζ» και έχει σχήμα ωοειδές ή στρογγυλό, όπου αναγράφεται ο αριθμός έγκρισης του σφαγείου. 

Σε σφραγίδα ορθογώνιου παραλληλόγραμμου, πρέπει να αναγράφονται τα αρχικά του ονόματος της κοινοτικής χώρας προέλευσης.

Βήμα δέκατο: Το κρέας αμνοεριφίων εισαγωγής από τρίτες χώρες, είτε έχουν σφαχτεί στην Ελλάδα είτε όχι, φέρει, υποχρεωτικά, σφραγίδες σε χρώμα «καστανό», δηλαδή τη σφραγίδα καταλληλότητας (ωοειδή ή στρογγυλή) και σφραγίδα σε σχήμα ορθογώνιου παραλληλόγραμμου, στο εσωτερικό της οποίας αναγράφεται το όνομα της τρίτης χώρας.

Βήμα ενδέκατο: Το κρέας βοοειδών πρέπει, πέραν της σφραγίδας καταλληλότητας, να συνοδεύεται από πρόσθετη επισήμανση, με τη μορφή ειδικής αδιάβροχης ετικέτας, η οποία να είναι σταθερά προσαρτημένη επί μεγάλων τεμαχίων του σφάγιου. 

Η πρόσθετη αυτή επισήμανση των βοοειδών θα πρέπει να περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και τον κωδικό αναγνώρισης του ζώου, την ημερομηνία σφαγής, τη χώρα γέννησης, τη χώρα εκτροφής και τη χώρα σφαγής του ζώου.

Βήμα δωδέκατο: Για το κρέας βοοειδών, που προέρχεται από ζώα, που γεννήθηκαν, εκτράφηκαν και σφάγησαν στην Ελλάδα, προσοχή, πρέπει να αναγράφεται στην ετικέτα, «χώρα καταγωγής Ελλάδα» και η ετικέτα να έχει πλαίσιο χρώματος «μπλε του ουρανού». 

Η ετικέτα αυτή είναι διαστάσεων 10Χ5 εκατ. περίπου και συνηθίζεται να είναι κολλημένη στη βιτρίνα-ψυγείο της επιχείρησης.