Η διάταξη που φέρνει το υπουργείο Παιδείας δίνει τη δυνατότητα στις Αρχές να ασκούν όλες τις δυνατότητες που τους δίνει ο νόμος σε περίπτωση που κριθεί ότι ενός των χώρων των ιδρυμάτων τελούνται «αξιόποινες πράξεις».

Τις αρχές μπορούν να καλούν στα πανεπιστήμια είτε μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας (πρυτάνεις, καθηγητές, φοιτητές) είτε οποιοσδήποτε άλλος πολίτης.

Η διάταξη του υπουργείου Παιδείας για το πανεπιστημιακό άσυλο:

«Ακαδημαϊκές ελευθερίες – Αναβάθμιση της ποιότητας του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος

Στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) κατοχυρώνεται και προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία, η οποία αποτελεί θεσμική εγγύηση της αδέσμευτης και απαραβίαστης επιστημονικής σκέψης, έρευνας και διδασκαλίας.

Η ακαδημαϊκή ελευθερία, καθώς και η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών, προστατεύονται σε όλους τους χώρους των Α.Ε.Ι., έναντι οποιουδήποτε προσπαθεί να τις καταλύσει ή περιορίσει.

Εντός των χώρων των Α.Ε.Ι. οι αρμόδιες αρχές ασκούν όλες τις κατά νόμο αρμοδιότητές τους συμπεριλαμβανομένης της επέμβασης λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων».

Η ισχύουσα διάταξη με τον «νόμο Γαβρόγλου»:

«Ακαδημαϊκές Ελευθερίες

1. Στα Α.Ε.Ι. κατοχυρώνεται η ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και στη διδασκαλία, καθώς και η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών. Το ακαδημαϊκό άσυλο αναγνωρίζεται για την κατοχύρωση των δημοκρατικών αξιών, των ακαδημαϊκών ελευθεριών στην έρευνα και στη διδασκαλία, την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, την προστασία του δικαιώματος στη γνώση και τη μάθηση έναντι οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει.

2. Επέμβαση δημόσιας δύναμης σε χώρους των Α.Ε.Ι. λαμβάνει χώρα σε περιπτώσεις κακουργημάτων και εγκλημάτων κατά της ζωής αυτεπαγγέλτως και σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση μετά από απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου. Οι ως άνω περιορισμοί δεν ισχύουν για το Πυροσβεστικό Σώμα».

Οι αντιδράσεις πρυτάνεων

«Δεν καταργείται κανένα άσυλο», είπε στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο νεοκλεγείς πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Νίκος Παπαϊωάννου.

«Η ουσία της διάταξης είναι ότι περιφρουρεί απόλυτα αυτό που ονομάζουμε “ακαδημαϊκό άσυλο”. Οι δύο πρώτες παράγραφοι ενισχύουν την ακαδημαϊκή υπόσταση ημών», ανέφερε και συμπλήρωσε: «Στην τρίτη παράγραφο, εκφράζεται η διάθεση της Πολιτείας να περιορίσει, σε συνδυασμό με τη δράση των πανεπιστημίων, τις όποιες παραβατικές ενέργειες στους χώρους τους».

«Το άσυλο δε λειτουργούσε», σχολίασε από την πλευρά του ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης και μέλος του προεδρείου της Συνόδου Πρυτάνεων, Οδυσσέας Ζώρας και εξέφρασε τη συμφωνία του με τα όσα αναφέρει η διάταξη. Τόνισε, μιλώντας επίσης μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ότι το άσυλο, ως προς τις ακαδημαϊκές ελευθερίες «καταλύετο από το 3% των φοιτητών που θέλουν να ακούν μόνο τη δική τους άποψη». Μάλιστα, αναφέρθηκε στο περιστατικό της επίθεσης κατά του νομπελίστα Τζέιμς Γουάτσον στο Πανεπιστήμιο Πατρών το 2011 και αναρωτήθηκε «ποιος προστατευόταν τότε από το άσυλο;». «Θεωρώ ότι (σ.σ. η διάταξη) κινείται στο πλαίσιο της κοινής λογικής», κατέληξε.

Κινητοποιήσεις από φοιτητικούς συλλόγους

Κινητοποίηση για το θέμα του πανεπιστημιακού ασύλου προανήγγειλαν για την 1η Αυγούστου, με αφορμή την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου, φοιτητικοί σύλλογοι του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ). 

Όπως ανακοίνωσαν μετά τη συνεδρίαση της Συγκλήτου του Πανεπιστημιακού ιδρύματος «καταδικάζουμε τη συνειδητή επιλογή της Συγκλήτου του ΕΚΠΑ να μην τοποθετηθεί στα ζητήματα που της τέθηκαν, την ίδια ώρα που το άσυλο έχει μπει στο επίκεντρο των εξελίξεων σε όλη την κοινωνία. Είναι απαράδεκτο η Σύγκλητος του ΕΚΠΑ, ενός από τα πιο κεντρικά ιδρύματα της χώρας και με την ειδική βαρύτητα που το προσδίδουν οι σχολές του κέντρου που βρίσκονται στο στόχαστρο της επίθεσης το τελευταίο διάστημα, να μην παίρνει θέση, σε αντίθεση με μια σειρά άλλων αντίστοιχων οργάνων (βλ. ΕΜΠ κ.λπ.)».

Άλλες διατάξεις του υπουργείου Παιδείας

Επιπλέον του ασύλου, στο σχέδιο νόμου το υπουργείο Παιδείας ρυθμίζει με σχετικές διατάξεις ζητήματα εξασφάλισης πιστώσεων για την πληρωμή αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών, παράτασης της θητείας των εκπαιδευτικών σε πρότυπα και πειραματικά, καθώς επίσης και λειτουργίας ορισμένων νεοϊδρυθέντων τμημάτων ΑΕΙ.