Σύμφωνα με την προσωρινή έκθεση της αρμόδιας Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων και Συμβάντων (ΕΛΥΔΝΑ) αποτέλεσμα του βραχυκυκλώματος ήταν η φωτιά να επεκταθεί ραγδαία στα παρακείμενα φορτηγά.

«Από τα μέχρι και σήμερα συλλεχθέντα στοιχεία, η διερεύνηση επικεντρώνεται στην πρόκληση βραχυκυκλώματος στην ψυκτική εγκατάσταση φορτηγού ψυγείου, η οποία λειτουργούσε κατά την διάρκεια του ταξιδίου μέσω του δικτύου παροχής ηλεκτρικού ρεύματός του πλοίου. Ως αποτέλεσμα του ανωτέρω βραχυκυκλώματος ήταν η φωτιά να επεκταθεί ραγδαία στα παρακείμενα φορτηγά οχήματα που βρίσκονταν στο συγκεκριμένο χώρο, κυρίως λόγο των κοντινών αποστάσεων κατά την φόρτωσής τους, της απουσίας πυράντοχης προστασίας των καλυμμάτων αυτών, και του εύφλεκτου φορτίου τους (ξυλεία, πλαστικά, είδη γενικού εμπορίου κτλ)» αναφέρει, μεταξύ άλλων, η έκθεση. 

Υπενθυμίζεται ότι την ημέρα του ατυχήματος το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είχε αποπλεύσει το βράδυ από το λιμάνι του Πειραιά με 875 επιβάτες, 81 ορτηγά, 155 ΙΧ, 3 λεωφορεία, 34 δίκυκλα και 140 μέλη πληρώματος. Περίπου μιάμιση ώρα αργότερα αργότερα και ενώ βρισκόταν εν πλω, εκδηλώθηκε πυρκαγιά στο Γκαράζ Νο3 ανατολικά της Ύδρας.

Το πλοίο διέκοψε το ταξίδι του και, συνοδεία σκαφών του Λιμενικού, άλλου επιβατηγού πλοίου και φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού, επέστρεψε στον πειραιά τα ξημερώματα όπου και ξεκίνησε η επιχείρηση εκκένωσης των επιβατών, η οποία ολοκληρώθηκε περίπουτρεις ώρες αργότερα με επιτυχία.

Η πυρκαγιά αντιμετωπίστηκε αρχικά από το πλήρωμα και, μετά τον κατάπλου στο λιμάνι του Πειραιά, με την συνδρομή της Πυροσβεστικής. 

Η επιχείρηση κατάσβεσης διήρκησε συνολικά 5 ημέρες κυρίως λόγο του ιδιαιτέρως υψηλού θερμικού φορτίου που αναπτύχθηκε (περί τους 500 βαθμούς Κελσίου) αλλά και της περιορισμένης πρόσβασης στου χώρους των γκαράζ.

Τελικά το πλοίο αναχώρησε ρυμουλκούμενο την 4η Σεπτεμβρίου 2018 με προορισμό την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος.