Τι συμβαίνει στην Ελλάδα την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου; Πως διαμορφώνεται η καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων την ημέρα των ερωτευμένων; Ποια είναι η στάση των Ελλήνων; Υπάρχει ενδιαφέρον ακόμα; Τα ερωτήματα αυτά προσπάθησε να απαντήσει η ετήσια έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Η έρευνα διεξήχθη διαδικτυακά στις 14 και 15 Φεβρουαρίου 2019 με την επιστημονική ευθύνη της Διευθύντριας του MARLAB, Καθηγήτριας, Ροδούλας Τσιότσου.

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου οι Έλληνες καταναλωτές ξόδεψαν για αγορές δώρων κατά μέσο όρο 31,68 Ευρώ (πολύ λιγότερα σε σχέση με πέρυσι όπου ο μέσος όρος ήταν 43,6 Ευρώ) με ελάχιστη δαπάνη 1,80 Ευρώ και μέγιστη 650 Ευρώ.

Η αγοραστική συμπεριφορά των Ελλήνων/Ελληνίδων

Συγκεκριμένα, το 25% του δείγματος δήλωσε ότι αγόρασε δώρα την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου ενώ το 35% δέχτηκε δώρα από τα αγαπημένα του πρόσωπα. Από τα άτομα που αγόρασαν δώρα, το 67% τα προσέφερε στο/η σύντροφο του/της, το 12% στο/η σύζυγό του/ης, και το 5,5% στο/η φίλο/η του/της. Το υπόλοιπο 15,5% προσέφερε δώρα στους γονείς, παιδιά, συγγενείς, συναδέλφους, και συμφοιτητές/τριες. Από όσους δέχτηκαν δώρα την ημέρα αυτή, το 61% τα έλαβε από το/ην σύντροφο, το 11% από φίλους, το 13% από το/τη σύζυγο και το υπόλοιπο 15% από γονείς, παιδιά, συγγενείς, συναδέλφους και συμφοιτητές/τριες.

Τα δώρα που αγόρασαν:

  • Γλυκά 44%
  • Λουλούδια 21%
  • Αξεσουάρ 18%
  • Ρούχα και εσώρουχα 14%
  • Καλλυντικά 3%

Πριν από την αγορά των παραπάνω προϊόντων, το 17,5% του δείγματος επισκέφτηκε καταστήματα, το 11,2% έκανε αναζήτηση στο διαδίκτυο μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, το 16,3% έκανε αναζήτηση στο διαδίκτυο μέσω κινητού τηλεφώνου, και το 55% δεν έκανε καμία έρευνα πιο πριν. Το 72% των συμμετεχόντων στην έρευνα αγόρασε τα δώρα από τα εμπορικά καταστήματα ενώ μόνο το 5,3% αγόρασε μέσω διαδικτύου και το 11% από τα καταστήματα και το διαδίκτυο. Για την αγορά των παραπάνω δώρων, το 68% πλήρωσε με μετρητά, το 12% με πιστωτική κάρτα και το 20% με χρεωστική κάρτα ενώ η επιλογή του δώρου έγινε αποκλειστικά από το ίδιο το άτομο (83%) ή σε συνεργασία με φίλους/ες (17%).

Πως πέρασαν την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου:

  • «Όπως κάθε άλλη μέρα» 42%
  • «Δεν σχεδίασα κάτι επειδή δεν πιστεύω» 25%
  • «Με ρομαντικό δείπνο σε εστιατόριο» 8%
  • «Με φίλους» 7,7%
  • «Με ρομαντικό δείπνο στο σπίτι» 7%
  • «Μόνος/μόνη» 5,7%

Στάσεις και απόψεις για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου

Το 75% του δείγματος το οποίο δεν αγόρασε κάποιο δώρο, δήλωσε ότι το έκανε κυρίως για τους παρακάτω λόγους:

  1. «Δεν θέλω να συμβάλλω στην εμπορευματοποίηση της αγάπης και του έρωτα»
  2. «Διότι αυτή τη στιγμή ούτε εγώ ούτε ο σύντροφος μου έχουμε την οικονομική δυνατότητα»
  3. «Δε θεωρώ ότι είναι ιδιαίτερη μέρα. Αν θέλω ν πάρω κάτι σε κάποιον μπορώ ν το κάνω οποιαδήποτε άλλη μέρα κ όχι τη μέρα που ορίζουν ως δήθεν "ημέρα της αγάπης " για τους Α, Β λόγους εκμεταλλευόμενοι καταστάσεις για ν κερδίσουν»

«Δεν πιστεύω σε αυτή την γιορτή»

Σε ότι αφορά στη στάση τους απέναντι στην Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι στην πλειοψηφία τους οι Έλληνες είναι αδιάφοροι για τη συγκεκριμένη γιορτή (60,3%). Μόνο το 21,8% τους δείγματος έχει θετική έως πολύ θετική στάση ενώ το 17,9% διατύπωσε αρνητική έως πολύ αρνητική στάση.

Ωστόσο, όταν έγινε σύγκριση μεταξύ της στάσης τους και της σχεσιακή τους κατάστασης (το 41% του δείγματος δήλωσε ότι ήταν σε σχέση, το 26% ότι δεν είχε σχέση, το 24% ότι ήταν παντρεμένο και το 5% ότι ήταν διαζευγμένο) διαπιστώθηκε ότι υπάρχει συσχέτιση μεταξύ των δύο. Δηλαδή, τα άτομα που ήταν σε σχέση επέδειξαν σε μεγαλύτερο ποσοστό θετική και πολύ θετική στάση (32%) απέναντι στην Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου σε σχέση με τους παντρεμένους/ες (23,7%), τα άτομα που δεν ήταν σε σχέση (10%) και τους διαζευγμένους (6,7%). Επίσης, οι διαζευγμένοι/ες διατύπωσαν πιο ουδέτερη στάση (80%) σε σχέση με τους παντρεμένους (67%), όσους είναι σε σχέση (57,8%) και όσους δεν είναι σε σχέση (57,5). Επίσης, τα άτομα που δεν είναι σε σχέση δήλωσαν αρνητική ή πολύ αρνητική στάση (32,5%) σε μεγαλύτερο ποσοστό σε σχέση με τους χωρισμένους (13,4%) τους έχοντες σχέση (11,2%), και τους παντρεμένους (10,1%) και τους.

Τέλος, δεν εντοπίστηκαν διαφορές ως προς την στάση τους απέναντι στη συγκεκριμένη γιορτή στις διάφορες ηλικιακές ομάδες, ούτε μεταξύ των δύο φύλων, και του επιπέδου εκπαίδευσης.

Συμπερασματικά, η πλειοψηφία των Ελλήνων αντιμετωπίζει αδιάφορα την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, είτε γιατί θεωρεί πως δεν είναι γιορτή, είτε γιατί κρίνει ότι εμπορευματοποιεί τον έρωτα και την αγάπη, είτε επειδή δεν έχει σύντροφο και οικονομική δυνατότητα.

Τα άτομα που τη γιορτάζουν είναι κυρίως αυτά που είναι παντρεμένα ή έχουν κάποια ρομαντική σχέση και συμμετέχουν ενεργά είτε αγοράζοντας δώρα είτε προετοιμάζοντας κάποιο ρομαντικό δείπνο για τα αγαπημένα τους άτομα.

Το προφίλ του δείγματος: Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν 374 άτομα εκ των οποίων το 24% ήταν άντρες και το 82% γυναίκες. Σε ότι αφορά στην ηλικία, το 43% του δείγματος ήταν ηλικίας 18-24 ετών, το 33,6 % ήταν μεταξύ 25-35 ετών, το 20% ήταν μεταξύ 36-50 ετών και το υπόλοιπο 3,4% ήταν ηλικίας 51 ετών και πάνω. Σε ότι αφορά στο εισόδημα, το 36% δήλωσε εισόδημα μικρότερο των 10000 Ευρώ, το 38,3% μεταξύ 10001 και 20000 Ευρώ, το 17,5% μεταξύ 20001 και 30000 Ευρώ και το υπόλοιπο 8,2% μεγαλύτερο από 30001 Ευρώ. Το δείγμα ήταν πανελλαδικό, προερχόμενο από 43 διαφορετικούς νομούς της χώρας.