Στην Καρδίτσα, τα περισσότερα σπίτια έχουν ποδήλατα, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις, κάθε μέλος της οικογένειας έχει το δικό του. Μολονότι είναι δύσκολο να προσδιορίσει κανείς επακριβώς, πόσα ποδήλατα κυκλοφορούν στην πόλη ένας αριθμός 15.000 με 20.000 δεν θα ήταν καθόλου υπερβολικός, σύμφωνα με το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων. 

Σήμερα, ο Δήμος Καρδίτσας έχει δομημένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων μήκους 7,3 χιλιομέτρων στον αστικό ιστό και 10,5 χιλιομέτρων στο περιαστικό δίκτυο.

Ο ποδηλατόδρομος 7 χλμ συνδέει την πόλη με το δημοτικό διαμέρισμα του Παλαιοκλησίου ενώ ενώνεται και με τον περιαστικό ποδηλατόδρομο μήκους 3,5 χλμ.

Ο ποδηλατόδρομος, ξεκινά από το ύψος του Σιδηροδρομικού Σταθμού και, μέσω της διαδρομής (Υδατόπυργος, περιοχή Αγ. Μηνά, Ανάχωμα) καταλήγει στο δάσος της Παπαράντζας. Το μεγαλύτερο τμήμα της είναι μέσα στο φυσικό περιβάλλον.

Η δημοτική Αρχή μέσω του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης προωθεί την επέκταση του αστικού δικτύου κατά 700 μέτρα με νέο ποδηλατόδρομο στην οδό Ηρώων Πολυτεχνείου.

Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός ότι η Καρδίτσα διαθέτει ένα από τα πιο σύγχρονα συστήματα αυτόματης μίσθωσης ποδηλάτων στην Ελλάδα το οποίο είναι διαθέσιμο σε μόνιμους κατοίκους και επισκέπτες.

Σύμφωνα με τον Δήμο Καρδίσας, με τη χρήση της ηλεκτρονικής κάρτας easybike, ο καθένας μπορεί να παραλάβει ένα ποδήλατο σε ελάχιστα δευτερόλεπτα και να το χρησιμοποιήσει για όσο χρόνο επιθυμεί, επιστρέφοντας το στη συνέχεια σε οποιονδήποτε από τους σταθμούς μίσθωσης.

Εκτός όμως από τα σύγχρονα ποδήλατα, στην Καρδίτσα κυκλοφορούν ακόμα και παλαιά, τα οποία συνήθως κληρονομήθηκαν από τον πατέρα ή τον παππού. Πρόκειται για ποδήλατα μεγάλα και βαριά (γνωστά και ως «νταλίκες»).

Πολλά από αυτά, βρίσκονται σε άριστη κατάσταση, έχουν χειρόφρενο και κόντρα, και μερικά από αυτά διαθέτουν καρεκλάκι στο πάνω μέρος του σκελετού για να μπορούν να μεταφέρουν μικρά παιδιά.

Υπάρχουν ακόμα και επαγγελματίες που ειδικεύονται στην αναπαλαίωση τέτοιων παλιών ποδηλάτων. Οι πιο γνωστές μάρκες, τις οποίες βλέπουμε ακόμη και σήμερα, είναι τα Βίσμαρκ, τα Ρουαγιάλ και τα Γκόρεγκ. Τα ποδήλατα αυτά χρησιμοποιήθηκαν από το 1960 και μετά ως μεταφορικό μέσο για τη μετάβαση των κατοίκων στην εργασία τους. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι τα παλιά αυτά ποδήλατα είχαν άδεια κυκλοφορίας και έφεραν στο πίσω μέρος τον απαραίτητο αριθμό.

Στα τέλη της δεκαετίες του '60, κυκλοφορούν στην Καρδίτσα ανδρικά ποδήλατα, αλλά και γυναικεία, πιο ελαφριά. Η μετακίνηση μαθητών από τα κοντινά χωριά προς τα σχολεία της πόλης γίνεται μ' αυτά, ενώ τα Σαββατοκύριακα ομάδες νέων παιδιών έκαναν τη βόλτα τους στο άλσος της Παπαράντζας και πολλές φορές μέχρι το εργοστάσιο της ΔΕΗ.

«Η Καρδίτσα είναι η πόλη του ποδηλάτου διαθέτοντας το μεγαλύτερο δίκτυο ποδηλατοδρόμων και τους περισσότερους ενεργούς ποδηλάτες που χρησιμοποιούν καθημερινά και σχεδόν αποκλειστικά το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους», λέει ο δήμαρχος Καρδίτσας Φώτης Αλεξάκος.

«Το ποδήλατο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το παρελθόν, το παρόν, αλλά και το μέλλον της πόλης, είναι κομμάτι της ζωής κάθε Καρδιτσιώτη. Ως Δημοτική Αρχή, είμαστε και θα συνεχίσουμε να είμαστε σταθερά προσηλωμένοι στον στόχο της προώθησης της χρήσης του ποδηλάτου υλοποιώντας δράσεις και πολιτικές και δρομολογώντας έργα και παρεμβάσεις προς αυτήν την κατεύθυνση».