«Πληγές» ακόμα και σήμερα μετρά η Κως, ενάμιση χρόνο μετά τον μεγάλο σεισμό των 6,6 Ρίχτερ που είχε ως αποτέλεσμα δυο άνθρωποι να χάσουν την ζωή τους, άλλοι δώδεκα να τραυματιστούν και μεγάλες καταστροφές να σημειωθούν στο νησί.

Παρά την τουριστική άνοδο που καταγράφεται στο νησί και παρά τις προσπάθειες που κάνουν φορείς κι επιχειρηματίες για να επανέλθει στον τουριστικό χάρτη η γραφειοκρατία και οι συναρμοδιότητες για τις επισκευές των γκρεμισμένων κτηρίων αλλά και του λιμανιού κάνουν το έργο της αποκατάστασης «δύσκολη» αλλά και χρονοβόρα υπόθεση, με πολλά από τα έργα να μην έχουν φτάσει καν στο στάδιο της μελέτης.

Μια βόλτα στα στενά του κέντρου φέρνει τον επισκέπτη αντιμέτωπο με χαλάσματα. Η είσοδος της αρχαίας αγοράς στηρίζεται με σιδεριές για να μην καταρρεύσει, το ίδιο ο περίφημος πλάτανος του Ιπποκράτη που μετρά 500 χρόνιας ζωής. Ετοιμόρροπο και μισογκρεμισμένο στέκει δίπλα ακριβώς και το τέμενος Γκαζί Χασσάν, γνωστότερο ως το Τζαμί της Λοζιάς το οποίο ανεγέρθη το 1776. Παρόμοια είναι η εικόνα και στο λιμάνι το οποίο έχει αποκατασταθεί μερικώς και μεγάλες ρωγμές χάσκουν ορθάνοιχτες στο έδαφος. Εμφανή είναι τα σημάδια του σεισμού και στο εσωτερικό του κάστρου – έχει σχεδόν καταστραφεί όπως ομολογεί ο δήμαρχος στο Reader.gr καθώς και στις δύο παλιές εκκλησίες του νησιού  

Από πλευράς του ο Δήμος, αρμοδιότητα του οποίου είναι η επισκευή των σχολείων, έχει μέχρι στιγμή παραδώσει εμπρόθεσμα δύο κτηριακά συγκροτήματα ενώ μέσα σε λίγο καιρό αναμένεται να ολοκληρωθεί και το τρίτο. «Μέχρι στιγμής έχουμε πάρει χρηματοδότηση 600.000 από το υπουργείο Εσωτερικών και τον κ. Σκουρλέτη, ενώ αναμένουμε και την χρηματοδότηση που έχει δώσει ήδη η Κυπριακή Δημοκρατία στην Περιφέρεια για να προχωρήσουμε κι άλλα έργα αποκατάστασης» αναφέρει ο δήμαρχος Κω, κ. Γιώργος Κυρίτσης στο Reader.gr. Ωστόσο, όπως εξηγεί, τόσο το λιμάνι όσο και ιστορικά μνημεία του νησιού παραμένουν «τραυματισμένα» με την αποκατάστασή τους να εκπίπτει των αρμοδιοτήτων του Δήμου.

«Οι μελέτες αποκατάστασης των ιστορικών μνημείων έχουν μείνει πολύ πίσω. Ο ανοιχτός χώρος της Αρχαίας Αγοράς της Κω, το εσωτερικό του Κάστρου που έχει σχεδόν καταστραφεί, οι δύο εκκλησίες του νησιού – ο Μητροπολιτικός Ναός αλλά και ο ναός της Αγίας Παρασκευής, καθώς και τα δύο μεγάλα Τεμένη - το ένα δίπλα στον πλάτανο του Ιπποκράτη και το άλλο στην πλατεία Ελευθερίας – παρότι το κόστος της επισκευής του τελευταίου είναι μικρό θα μπορούσε εύκολα να επισκευαστεί και να συντηρηθεί», εξηγεί ο κ. Κυρίτσης.

Ο Δήμαρχος επισημαίνει μάλιστα πως δεν είναι αισιόδοξος αφενός γιατί είναι μεγάλο το ποσό των χρημάτων που απαιτούνται για την αποκατάσταση των ζημιών αφετέρου γιατί υπάρχουν καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα των μελετών .

Κι αυτές δεν είναι οι μόνες διαστάσεις του προβλήματος. Μεγάλες είναι και οι ζημιές στις λιμενικές εγκαταστάσεις – με τις ρωγμές να υπάρχουν ακόμα παρά την μερική επισκευή που δρομολογήθηκε λίγο μετά το σεισμό. « Η αποκατάσταση των λιμενικών εγκαταστάσεων  αποτελεί έναν αγώνα δρόμου στον οποίο θα πρέπει να έχουμε τερματίσει μέχρι το καλοκαίρι. Μετά το σεισμό έγιναν σημαντικές προσπάθειες για να αποκατασταθεί ένα μέρος του λιμανιού και να μην αποκοπούμε από την υπόλοιπη χώρα αφού το λιμάνι της Κεφάλου που μας εξυπηρετούσε προσωρινά δεν μπορούσε να δεχτεί την αυξημένη πίεση της τουριστικής περιόδου» σημειώνει ο κ. Κυρίτσης..

Η μερική αποκατάσταση έγινε αλλά έκτοτε παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις από το υπουργείο Υποδομών στην αρμοδιότητα του οποίου είναι οι μελέτες, οι οποίες ολοκληρώθηκαν πρόσφατα. Κατανοώ ότι είναι δύσκολο να αντιμετωπίζεις παράλληλες καταστροφές όπως οι πλημμύρες και η τραγική πυρκαγιά στο Μάτι αλλά κάποια πράγματα πρέπει να δρομολογηθούν. Όπως έχω πληροφορηθεί ο διαγωνισμός έχει ήδη γίνει και τώρα αναμένουμε να οριστεί ο ανάδοχος από το ελεγκτικό συμβούλιο. Ελπίζουμε οι διαδικασίες να μην κολλήσουν στην γραφειοκρατία και οι εργασίες να ξεκινήσουν άμεσα. Αν έρθει ο χειμώνας οι εργάτες δεν θα μπορούν να δουλέψου και μετά θα ξεκινήσει η νέα σεζόν, οπότε θα χάσουμε για ακόμα μια χρονιά την προθεσμία».

Κι αν χαθεί η προθεσμία θα χαθεί και η κρουαζιέρα και τα έσοδα που αυτή φέρνει στο δημοφιλές νησί των Δωδεκανήσων, όπως έγινε φέτος. «Ενδεικτικά να αναφέρω πως όσο το λιμάνι ήταν καλό είχαμε δύο και τρία κρουαζιερόπλοια την ημέρα, ενώ φέτος με το ζόρι είχαμε ένα με ό,τι αυτή η μείωση συνεπάγεται».

Επιτακτικότερη κάνει την ανάγκη των επισκευών και το γεγονός ότι η Κως «ζει» κατά κύριο λόγο από τον τουρισμό. «Το μεγαλύτερο ποσοστό της οικονομίας της Κω, άρα και το μεγαλύτερο ποσοστό του παραγωγικού δυναμικού προέρχεται από τον τουρισμό ο οποίος στηρίζει στη συνέχεια  τον πρωτογενή τομέα – γεωργία και κτηνοτροφία –αλλά και όλη την οικονομική δραστηριότητα του νησιού.

Η φετινή μείωση της κρουαζιέρας έφερε και λιγότερες εισπράξεις στα τοπικά καταστήματα παρότι το νησί υποδέχτηκε φέτος πολύ περισσότερους τουρίστες εν συγκρίσει με το 2017 χάρη και στην ανάληψη του αεροδρομίου από την Fraport. Συγκεκριμένα από το 1.200.000 αφίξεις που καταγράφηκαν πέρυσι φέτος επισκέφτηκαν το νησί 1.600.000 με 1.700.000 τουρίστες, « η καλύτερη χρονιά των τελευταίων 10 χρόνων» όπως υπογραμμίζει ο κ. Κυρίτσης.

Σε αυτό βέβαια συνέβαλε και η επέκταση της τουριστικής σεζόν που επετεύχθη φέτος για πρώτη φορά. «Από τα μέσα Οκτωβρίου που έκλειναν τα καταλύματα μέχρι πέρυσι φέτος θα πάνε μέχρι το τέλος Οκτωβρίου και μάλιστα με πληρότητες που αγγίζουν το 80%. Αυτό ήταν απόρροια μιας μεγάλης προσπάθειας που έκανε ο δήμος, οι μεγάλοι επιχειρηματίες και το υπουργείο Τουρισμού για την προβολή της Κω και την επαναφορά της στην τουριστική αγορά μετά τα μεγάλα προβλήματα που είχαμε το 2015 με το μεταναστευτικό και το 2017 με το σεισμό. Αυτός όμως δεν είναι αρκετό. Πρέπει οι επισκευές να προχωρήσουν για να αναβαθμιστεί και πάλι του τουριστικό μας προϊόν» καταλήγει ο κ. Κυρίτσης.