Οι δυσλειτουργίες στο επιχειρησιακό σκέλος και η αναποτελεσματική επικοινωνία των εμπλεκόμενων φορέων οφείλονται στον αιφνιδιασμό του κρατικού μηχανισμού, αποφαίνεται το πόρισμα για την τραγωδία στο Μάτι το οποίο συνέταξε - κατόπιν παραγγελίας της Εισαγγελίας Πρωτοδικών - ο αξιωματικός της Πυροσβεστικής Δημήτρης Λιότσος.

Το πόρισμα δημοσιοποιήθηκε από την εφημερίδα «Καθημερινή» και μεταξύ άλλων σημειώνεται ότι αν είχε δοθεί εντολή εκκένωσης της περιοχής, δεν θα υπήρχαν τόσα θύματα.

Ο επιπυραγός επισημαίνει ότι δύο υδροφόρες που εκτελούσαν περιπολία στο Νταού Πεντέλης και πιθανολογείται ότι θα είχαν σβήσει άμεσα τη φωτιά είχαν πάει στο μέτωπο της Κινέτας.

«Τα δύο οχήματα είχαν ως σημεία στάθμευσης το πρώτο το γήπεδο της Διώνης και το δεύτερο την είσοδο του οικισμού Νέου Βουτζά και, σύμφωνα με το πόρισμα, «αν ήταν στην αρχική προκαθορισμένη τους θέση θα χρειάζονταν περίπου 5 με 6 λεπτά συμπεριλαμβανομένης και της ορεινής φύσης της διαδρομής, για να φτάσουν στο σημείο της πυρκαγιάς», σημειώνει.

Σε ό,τι αφορά στην κινητοποίηση των εναερίων μέσων, προκύπτει ότι στις 4.50 μ.μ., εννέα λεπτά μετά την εκδήλωση της πυρκαγιάς, δόθηκε εντολή σε ένα ελικόπτερο Erickson S-64 που έκανε ρίψεις νερού στο μέτωπο της Κινέτας, να κατευθυνθεί στην Ανατολική Αττική.

Με την άφιξή του στο σημείο ο σύνδεσμος της Πυροσβεστικής που επέβαινε στο ελικόπτερο ειδοποίησε το Συντονιστικό Κέντρο ότι «η πυρκαγιά στο Νταού Πεντέλης είναι γύρω από σπίτια, σε περίβολο σπιτιών».

Παρόμοια εικόνα έδωσαν στις 5.10 μ.μ. στην ηγεσία τους οι δύο αξιωματικοί που επέβαιναν σε ελικόπτερο συντονισμού της Πυροσβεστικής και πέταξαν πάνω από το μέτωπο της πυρκαγιάς.

Ωστόσο, οι εντολές του Συντονιστικού Κέντρου για την απογείωση και άλλων εναερίων μέσων δεν ήταν δυνατόν να υλοποιηθούν είτε λόγω αέρα είτε λόγω τεχνικών προβλημάτων.

Επιπλέον, το δεύτερο Erickson που στις 5.45 μ.μ. κατάφερε να απογειωθεί και έβαλε πορεία προς Μάτι, ένα τέταρτο αργότερα διετάχθη να απομακρυνθεί από την περιοχή και να κάνει ρίψεις κοντά στα διυλιστήρια της Motor Oil, μολονότι η πυρκαγιά που μαινόταν εκεί είχε χαρακτηριστεί ελεγχόμενη.

«Η πρόγνωση ότι η φωτιά θα απειλήσει σπίτια κρίνεται ιδιαιτέρως σοβαρή όχι μόνο λόγω της επικείμενης έκθεσης σε κίνδυνο να καούν άνθρωποι και σπίτια αλλά και λόγω της άμεσης και επικείμενης έκθεσης στον κίνδυνο αιτιώδους πρόκλησης ασφυξίας από τον πυκνό καπνό που είχε καλύψει ήδη την περιοχή.

Κατά συνέπεια, δίδοντας εντολή εκκένωσης της ανωτέρω περιοχής αμέσως μετά την ειδοποίηση του ανωτέρω ελικοπτέρου για την επαπειλούμενη καταστροφή, είναι πιθανό ότι δεν θα είχαμε θρηνήσει τόσες ανθρώπινες ζωές», επισημαίνει ο κ. Λιότσος.

Σε ό,τι αφορά το  θέμα της εκτροπής κυκλοφορίας από την ΕΛ.ΑΣ. ο πραγματογνώμονας της εισαγγελίας επισημαίνει: «Η διαχείριση της κυκλοφορίας, αρμοδιότητας ΕΛ.ΑΣ., οδήγησε σε μεγάλο όγκο αυτοκινήτων στον κεντρικό παραλιακό δρόμο του Ματιού, αλλά και σε φραγμένες από αυτοκίνητα κάθετες διόδους, προκαλώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση λόγω πανικού των παρευρισκομένων στην περιοχή».