Μια σειρά από στοιχηματικές εταιρείες που λειτουργούν χωρίς τις απαραίτητες άδειες που προβλέπει ο Νόμος 4002 του 2011 βάζει στο μικροσκόπιο ο ΟΠΑΠ, με τον Οργανισμό να ζητά τη διακοπή της λειτουργίας τους, φτάνοντας μάλιστα μέχρι και στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Ανάμεσα σε αυτές συγκαταλέγεται και ο stoiximan.gr, ιδιοκτησίας του κ. Δημήτρη Μάρη, ο οποίος, σύμφωνα με την αναφορά του ΟΠΑΠ ουδέποτε πληρούσε τις προϋποθέσεις σχετικά με τις διαδικτυακές στοιχηματικές εταιρείες στην Ελλάδα.

Αυτό διαμηνύει ο ΟΠΑΠ σε αναφορά που απέστειλε στο Υπουργείο Οικονομικών ήδη από το 2015 και η οποία μέχρι και σήμερα παραμένει «στις καλένδες». Μάλιστα, ο ΟΠΑΠ φαίνεται διατεθειμένος να εξαντλήσει όλα τα νομικά μέσα που έχει στη διάθεσή του, έχοντας φτάσει στο κατώφλι του Συμβουλίου της Επικρατείας, ζητώντας από αυτό να επιληφθεί, με την υπόθεση να έχει λάβει δικάσιμο εντός του Οκτωβρίου. Και αυτό γιατί οι υπόλοιπες αρμόδιες αρχές δεν έχουν αναλάβει μέχρι σήμερα την παραμικρή δράση, παρά το γεγονός ότι έχουν εδώ και δύο χρόνια στην κατοχή τους την επίμαχη αναφορά.

Ο ΟΠΑΠ στην αναφορά του καταφέρεται ονομαστικά και έναντι των μετόχων της εταιρείας, κ.κ. Ειρήνης Μανουσάκη (σ.σ. είναι η σύζυγος του Φώτη Μπόμπολα), Γεωργίου Δασκαλάκη, Δημητρίου Μάρη και Ιωάννη Σπανουδάκη.

Στο πολυσέλιδο κείμενο της αναφοράς, το οποίο έχει στη διάθεσή του το Reader.gr ο ΟΠΑΠ διατείνεται ότι η εταιρεία του Δημήτρη Μάρη, λειτουργεί χωρίς άδεια καθώς ουδέποτε εντάχθηκε στις προϋποθέσεις του νόμου, αλλά αντίθετα για όλα τα προηγούμενα χρόνια χρησιμοποιούσε «εταιρείες-βιτρίνα», νοικιάζοντας παράνομα τις άδειές τους.

Παράλληλα δε, σύμφωνα με τον ΟΠΑΠ, φοροδιέφευγε σταθερά, καθώς ουδέποτε δήλωσε τα έσοδα των ετών που προβλέπονταν προκειμένου να πάρει τη σχετική άδεια προκειμένου να ενταχθεί στο μεταβατικό καθεστώς που προβλέπει ο νόμος και το οποίο βρίσκεται σε ισχύ μέχρι σήμερα.

Συγκεκριμένα, o stoiximan.gr ποτέ δεν πλήρωσε αναδρομικό φόρο 30% επί του μεικτού της κέρδους για τα οικονομικά έτη 2010 και 2011 καθώς και το 10% του φόρου στα κέρδη των παικτών για το 2011, όπως προβλέπεται στο σχετικό νόμο. Με δεδομένο δε ότι για το 2015 και το 2016 o stoiximan.gr η εν λόγω εταιρεία ανακοίνωσε μεικτά κέρδη 54,5 εκατ. ευρώ και 100 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, το ύψος της φοροδιαφυγής εκτιμάται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Στις καλένδες από το 2015

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι  ήδη από τις 18 Δεκεμβρίου του 2015, ο ΟΠΑΠ κατέθεσε τη σχετική αναφορά προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο, την Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, το Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων,  τον Πρόεδρο της Αρχής Καταπολέμησης «μαύρου χρήματος» αλλά και τον Πρόεδρο και τα Μέλη της Επιτροπής Παιγνίων. Εντούτοις, μέχρι σήμερα, σχεδόν δύο χρόνια αργότερα, δεν έχει γίνει ουσιαστικά καμία κίνηση για τη διαλεύκανσης της υπόθεσης, παρά το γεγονός ότι –μεταξύ άλλων- στο κείμενο γίνεται σαφής αναφορά για απώλεια εσόδων εκατομμυρίων ευρώ από φοροδιαφυγή. Έτσι, ο ΟΠΑΠ έχει πλέον προσφύγει στο ΣτΕ, ζητώντας την ανάληψη δράσης και ταυτόχρονα αφήνοντας σαφείς αιχμές για τις καθυστερήσεις της τελευταίας διετίας.

Τι λέει η αναφορά του ΟΠΑΠ

Στις 40 σελίδες της αναφοράς ο ΟΠΑΠ αρχικά αναφέρεται στο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την αγορά διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα (βάσει του Ν. 4002/2011). Δίνει δε ιδιαίτερη έμφαση στο μεταβατικό καθεστώς που προέβλεπε ότι οι εταιρείες που λειτουργούσαν χωρίς άδεια μπορούσαν να συνεχίσουν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και στη μεταβατική περίοδο (σ.σ. ισχύει μέχρι και σήμερα) αρκεί να υπαχθούν αμέσως και οικειοθελώς στο φορολογικό καθεστώς. Αυτό σημαίνει ότι ότι θα έπρεπε να πληρώσουν στη ΔΟΥ Μεγάλων Επιχειρήσεων τον αναδρομικό φόρο 30% επι του μεικτόυ κέρδους για τα οικονομικά έτη 2010 και 2011 καθώς και το 10% του φόρου στα κέρδη των παικτών για το 2011.

Ο τρόπος λειτουργίας των εν λόγω εταιρειών ρυθμίζεται με βάση την παράγραφο 12 του Άρθρου 50 του νόμου Ν.4002/11, το οποίο προβλέπει συγκεκριμενα τα παρακάτω: «Εταιρείες παροχής υπηρεσιών στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου που είναι νόμιμα εγκατεστημένες σε κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού χώρου και κατέχουν σχετική νόμιμη άδεια λειτουργίας και παροχής τέτοιων υπηρεσιών, μπορούν να συνεχίσουν την παροχή υπηρεσιών στη μεταβατική περίοδο μέχρι την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου αυτού που διέπουν το διαδικτυακό στοίχημα και τη χορήγηση των σχετικών αδειών μόνον εφόσον υπαχθούν αμέσως και οικειοθελώς στο φορολογικό καθεστώς των άρθρων 45 έως 50 του νόμου αυτού, αναδρομικά στο πλαίσιο του άρθρου 78 παρ. 2 του Συντάγματος».

Σύμφωνα πάντα με την αναφορά του ΟΠΑΠ, προκύπτουν μια σειρά από θέματα τα οποία καθιστούν παράνομη τη λειτουργία μιας σειράς εταιρειών. Ανάμεσα σε αυτά, αναφέρονται περιπτώσεις εταιρειών που υπήχθησαν στο μεταβατικό καθεστώς δίχως να διαθέτουν νόμιμη άδεια, περιπτώσεις όπου η άδεια αποκτήθηκε σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα, περιπτώσεις όπου οι άδειες είναι άλλων εταιρειών αλλά και ποσά εσόδων τα οποία δεν ανταποκρίνονται σε καμία περίπτωση στον εκτιμώμενο τζίρο της αγοράς για το 2010 και το 2011.

Μάλιστα, ο ΟΠΑΠ αφήνει σαφείς αιχμές κατά της ΔΟΥ Μεγάλων Επιχειρήσεων, η οποία ουδέποτε απάντησε στην Επιτροπή Παιγνίων, παρά το γεγονός ότι η δεύτερη ήδη από τις αρχές του 2013 είχε στείλει σχετικό έγγραφο, ζητώντας της να πράξει τα δέοντα, κατόπιν της έρευνας που είχε γίνει.

Η περίπτωση του stoiximan.gr

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται από την πλευρά του ΟΠΑΠ στην περίπτωση των εταιρειών B2B Gaming Services και Gambling Malta Limited, εταιρείες μέσω των οποίων λειτουργεί στην Ελλάδα ο stoiximan.gr, συμφερόντων Δημήτρη Μάρη

Όπως αναφέρεται στην αναφορά του ΟΠΑΠ, προκύπτει θέμα παράνομης λειτουργίας για τους παρακάτω λόγους:

α) Ο stoiximan.gr ποτέ δεν κατέλαβε την αναδρομική φορολογία που προβλέπει ο νόμος γα το 2010 και το 2011, γεγονός που αποτελεί και προϋπόθεση για την ένταξη στο μεταβατικό καθεστώς. Η φορολογία αυτή ανέρχεται στο 30% του μεικτού της κέρδους για τα οικονομικά έτη 2010 και 2011 καθώς και το 10% του φόρου στα κέρδη των παικτών για το 2011. Χρήματα που ουδέποτε αποδόθηκαν στο ελληνικό κράτος.

β) Για την περίοδο 2013-2014, ο stoiximan.gr λειτουργούσε με άδεια που είχε ενοικιάσει παράνομα από την εταιρεία B2B Gaming Services. Η εν λόγω άδεια όμως δεν περιλαμβάνει τη δυνατότητα παροχής υπηρεσιών online καζίνο και πόκερ, γεγονός που σημαίνει ότι ο stoiximan.gr παρείχε τις υπηρεσίες αυτές παράνομα.

γ) Για την περίοδο από το 2015 μέχρι και σήμερα, ο stoiximan.gr λειτουργεί μέσω της εταιρείας Gambling Malta Limited, η οποία δεν κατείχε άδεια στοιχηματισμού και αγόρασε την άδεια από την εταιρεία Pocasports. Η Pocasports όμως ποτέ δεν κατέβαλε την αναδρομική φορολογία που προβλέπεται για την ένταξη στο μεταβατικό καθεστώς, αλλά αντίθετα συμπεριλαμβανόταν στη «μαύρη λίστα» των εταιρειών που δεν επιτρέπεται να προσφέρουν υπηρεσίες ηλεκτρονικού στοιχηματισμού στην Ελλάδα.

δ) Τόσο η B2B Gaming Services όσο και η Gambling Malta Limited κατέγραψαν μηδενικό τζίρο στους ισολογισμούς τους για το 2011 και το 2012. Αυτό σημαίνει ότι καμία από τις ως άνω εταιρίες δεν βρισκόταν σε λειτουργία κατά τη χρονική στιγμή που ορίζει ο νόμος δηλαδή πριν τις 22/8/2011 και άρα δεν μπορεί να στοιχειοθετηθεί «συνέχιση παροχής υπηρεσιών», προϋπόθεση που είναι απαραίτητη για να ενταχθούν στο μεταβατικό καθεστώς.

Προκύπτει δηλαδή ξεκάθαρα, σύμφωνα πάντα με την αίτηση του ΟΠΑΠ, ότι o stoiximan.gr, όχι μόνο λειτουργεί κατά παράβαση του νόμου, αλλά και έχει στερήσει σημαντικότατα έσοδα από το δημόσιο, αποφεύγοντας την οικειοθελή φορολογία, που αποτελεί προϋπόθεση για την ένταξη στο μεταβατικό καθεστώς που βρίσκεται σε ισχύ μέχρι σήμερα.

Γι΄ αυτό και ο ΟΠΑΠ ζητά να διακοπεί η λειτουργία του stoiximan.gr, αλλά και να κινηθούν οι διαδικασίες για την απόδοση ευθυνών. Ένα αίτημα που όμως παραμένει αναπάντητο από το Δεκέμβριο του 2015 και πλέον αρμόδιο για να απαντήσει είναι το Συμβούλιο της Επικρατείας.