Ήταν ξημερώματα της Πέμπτης όταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης μπήκε στο Μέγαρο Μαξίμου, έχοντας ήδη από τα μεσάνυχτα τον συντονισμό των ενεργειών του κρατικού μηχανισμού, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της σφοδρής κακοκαιρίας στη Χαλκιδική. Η συγκυρία ήταν ιδιαίτερη: μια νεοεκλεγείσα κυβέρνηση, στην οποία οι υπουργοί καλά-καλά δεν έχουν αναλάβει τα χαρτοφυλάκιά τους, καλείται να αντιμετωπίσει μια κρίση με επτά νεκρούς, αλλά και πολύ σημαντικά προβλήματα, όπως η ηλεκτροδότηση μεγάλου τμήματος ενός νομού.

Τα πράγματα δεν ήταν εύκολα, αλλά και τα διαθέσιμα μέσα δεν ήταν επαρκή, μιας και η κατάσταση στην οποία παρεδόθη το Μέγαρο Μαξίμου στη σημερινή κυβέρνηση, πέρα από το ενσταντανέ πολιτικού πολιτισμού με τον Αλέξη Τσίπρα στο κεφαλόσκαλο να περιμένει τον Κυριάκο Μητσοτάκη, δεν ήταν καλή. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Reader.gr, το πληροφοριακό σύστημα του Μαξίμου λειτουργεί στα χαμηλότερα επίπεδα ασφαλείας, ενώ οι υπολογιστές που έχουν μείνει πίσω «φοράνε» απαρχαιωμένα λειτουργικά συστήματα, κάτι που δημιουργεί σημαντικό πρόβλημα στη διακίνηση διαβαθμισμένων εγγράφων και δεδομένων. Παράλληλα, προβληματικές είναι και οι τηλεπικοινωνίες, με τα γνωστά τριψήφια να μην λειτουργούν ακόμα, ενώ και πολλοί πρωθυπουργικοί συνεργάτες αναζητούν τις λίστες για να βρουν τους εσωτερικούς αριθμούς του Μαξίμου. Ελλείψει ασφαλούς συστήματος διακίνησης δεδομένων, αλλά και τριψηφίων, ένα μεγάλο κομμάτι του συντονισμού του έργου για τη κρίση της Χαλκιδικής έγινε μέσω…γνωστής εφαρμογής για κινητά, η οποία λειτούργησε ως back up, υποκαθιστώντας τα σταθερά και ασφαλή συστήματα επικοινωνίας. Μέσω της ίδιας εφαρμογής, δε, ενημερώνονταν και τα ΜΜΕ για την πορεία των κυβερνητικών ενεργειών. 

Κατά τις πληροφορίες του Reader.gr, ο έμπειρος στη διαχείριση κρίσεων Μιχάλης Χρυσοχοϊδης ήταν αυτός που επέδειξε «κρύο αίμα». Έμεινε ως τις 02:00 στην Αθήνα για να κάνει έναν πρώτο συντονισμό και στη συνέχεια μπήκε στο αυτοκίνητό του και κατευθύνθηκε «σφαίρα» προς τα Νέα Μουδανιά, όπου και στήθηκε ένα Κέντρο Επιχειρήσεων. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τελούσε από την αρχή εν γνώσει και ήταν σε ανοιχτή γραμμή με τους υπουργούς του. Καίριο ρόλο στον συντονισμό είχε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, ο οποίος δεν κοιμήθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας. Ακόμα, ο διευθυντής του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού, Κωνσταντίνος Ζούλας, επίσης έμεινε σχεδόν άυπνος, ενημερώνοντας για τις κυβερνητικές ενέργειες ως…μέσα στα άγρια μεσάνυχτα και ξαναπιάνοντας το νήμα με το πρώτο φως. 

Με βάση τα υποτυπώδη διαθέσιμα μέσα για τον καλύτερο συντονισμό του κυβερνητικού μηχανισμού, αλλά και την…ψυχρολουσία της «πρωτιάς», το κυβερνητικό επιτελείο αντέδρασε κατά τον ανθρωπίνως δυνατό τρόπο. Είναι ενδεκτικό ότι, πρωί πρωί, εκδόθηκε το ΦΕΚ για τον διορισμό του Νίκου Χαρδαλιά στη θέση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, με τον πρώην αναπληρωτή γραμματέα της ΝΔ να έχει μεταβεί από χθες στη Χαλκιδική και να προϊσταται του κέντρου επιχειρήσεων που στήθηκε στο δημαρχείο Μουδανιών. 

Συντονισμένες, όμως, ήταν και οι ενέργειες των υπουργών. Ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος ήταν αυτός που εξήγγειλε αποζημιώσεις για τους πληγέντες δήμους, ενώ, κατά πληροφορίες, ήταν και αυτός που πίεσε περισσότερο στην πρωινή σύσκεψη τους υπευθύνους του ΑΔΜΗΕ και του ΔΕΔΔΗΕ να «τρέξουν» ακόμα περισσότερο τις διαδικασίες για την αποκατάσταση της ηλεκτροδότησης. Ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, ήταν σε ανοιχτή γραμμή με την πρωινή σύσκεψη και με τον εκπρόσωπο των Ενόπλων Δυνάμεων, αντιστράτηγο Κωνσταντίνο Κούτρα, ο οποίος είναι ο διοικητής του Γ’ Σώματος Στρατού που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη. Μετά από εκείνη τη σύσκεψη αποφασίστηκε η συνδρομή του στρατού με γεννήτριες που ήρθαν από τον Έβρο το απόγευμα, ώστε να αποκατασταθεί το ταχύτερο η ηλεκτροδότηση. Τέλος, ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής παρέμεινε ως το βράδυ και διηύθυνε την απογευματινή σύσκεψη στα Μουδανιά, ενώ κινητοποίησε και τα κλιμάκια του Υποδομών για την καταγραφή  των ζημιών. 

Εν συνόλω, πάντως, η αντίδραση του κρατικού μηχανισμού κρίνεται ως επαρκής, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να αλλάζει όλο το πρόγραμμά του, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα. Εκκρεμότητα, πάντως, παραμένει η λειτουργία του αριθμού 112, με ανώτερη πηγή του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης να εκτιμά στο Reader.gr ότι ο τριψήφιος αριθμός θα είναι σε λειτουργία ως το τέλος του έτους, μιας και, παρά την καταστροφή στο Μάτι, οι απαραίτητες ενέργειες δεν έγιναν τάχιστα.