Η χθεσινή ημέρα στη Βουλή φαινόταν από νωρίς ότι θα είναι έντονη. Άλλωστε, Κυριάκος Μητσοτάκης και Αλέξης Τσίπρας είχαν δώσει ραντεβού για δεύτερο γύρο μπρα ντε φερ με φόντο τη ρύθμιση για το πανεπιστημιακό άσυλο. Η κυβέρνηση, όμως, με δύο τροπολογίες που ήρθαν το απόγευμα και λίγο πριν την ψήφιση του Διϋπουργικού Νομοσχεδίου στην Ολομέλεια έβαλε «φωτιά στα τόπια», προκαλώντας την αποχώρηση από την αίθουσα του ΣΥΡΙΖΑ, του ΚΚΕ, του ΚΙΝΑΛ και του ΜέΡΑ 25. 

Οι δύο τροπολογίες που αφορούσαν την θέσπιση πλαφόν στις καταβαλλόμενες συντάξεις, αλλά και τις αλλαγές στους όρους απόλυσης ενός εργαζομένου προκάλεσαν αντιδράσεις, καθώς δεν κατατέθηκαν εγκαίρως και δεν συζητήθηκαν αναλυτικά, όπως οι υπόλοιπες διατάξεις του νομοσχεδίου. Ειδικά για τη διάταξη για τις απολύσεις, δε, ο ΣΥΡΙΖΑ εξεμάνη, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι κάνει «τα χατίρια» του ΣΕΒ, με αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τις απολύσεις εργαζομένων. 

Για όσα συνέβησαν, όμως, υπάρχει έντονο παρασκήνιο. Η κυβέρνηση ετοίμαζε εδώ και κάποιες μέρες τη ρύθμιση για το πλαφόν στις συντάξεις, μετά την αποκάλυψη για «χρυσές» συντάξεις που επρόκειτο να καταβληθούν, μιας και η προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε φροντίσει με τη σειρά της να νομοθετήσει το πλαφόν, γιατί «την πρόλαβαν οι εκλογές», όπως έλεγαν οι πρώην υπουργοί Έφη Αχτσιόγλου και Τάσος Πετρόπουλος. Συνεπώς, το υπουργείο Εργασίας «έτρεξε» να προλάβει το ενδεχόμενο νέων αποφάσεων για παρόμοιου ύψους συντάξεις. 

Ο μαγικός αριθμός 14.661

Το «χοντρό πόκερ», όμως, παίχτηκε όσον αφορά τη διάταξη για τις απολύσεις. Τι είχε συμβεί: με νομοθετική παρέμβαση τον Μάιο, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε φέρει και ψηφίσει (και με τις ψήφους της ΝΔ) διάταξη σύμφωνα με την οποία υπάρχει πλέον μόνο μία επιλογή: Η καταγγελία της σύμβασης ενός εργαζομένου να γίνεται μόνο για «βάσιμο λόγο». Επρόκειτο για λεπτή, αλλά ουσιαστική διαφοροποίηση σε σχέση με το μέχρι πρότινος ισχύον καθεστώς, όπως διαμορφώθηκε μετά την ενσωμάτωση ευρωπαϊκής ντιρεκτίβας του 2016. Πιο συγκεκριμένα, η Ελλάδα με απόφαση της Βουλής το 2016 έχει ενσωματώσει στο εθνικό της Δίκαιο και τον Αναθεωρημένο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη, με βάση τον οποίο προβλεπόταν ότι στην περίπτωση απόλυσης εργαζομένου υπάρχουν δύο επιλογές: Είτε ο «βάσιμος λόγος απόλυσης» χωρίς αποζημίωση, είτε η καταβολή αποζημίωσης στον εργαζόμενο χωρίς «βάσιμο λόγο απόλυσης».

Γιατί «έσπευσε ταχέως» η κυβέρνηση; Με βάση τα στοιχεία από την ΕΡΓΑΝΗ, όπως αποκάλυψε χθες το βράδυ (Alpha) ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας, χάθηκαν 14.661 θέσεις εργασίας, συνδυαστικά με το φρένο στις προσλήψεις. Η κυβέρνηση, συνεπώς, εκτιμά ότι η ψήφιση της ανωτέρω διάταξης λειτουργεί αποτρεπτικά για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, ενώ εκτιμάται ότι λειτουργεί επιβαρυντικά και για τους ήδη εργαζόμενους, οι οποίοι «στιγματίζονται». Μάλιστα, δια του κ. Πέτσα, το Μέγαρο Μαξίμου έκανε και την αυτοκριτική του για το ότι η ΝΔ ψήφισε τη διάταξη, όταν ήρθε τον Μάιο στη Βουλή. 

Γιατί τώρα;

Βεβαίως, το ερώτημα προς κυβερνητικούς παράγοντες παραμένει: γιατί οι δύο διατάξεις, με την όποια συλλογιστική, ήρθαν το απόγευμα της Πέμπτης και δεν ενσωματώθηκαν στις αρχές διατάξεις του νομοσχεδίου που κατετέθη στη Βουλή στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας ή έστω στις αρχές της τρέχουσας. Πέρα από το πολιτικό επιχείρημα για την αύξηση των απολύσεων και το φρένο στις προσλήψεις, υπάρχει και η παράμετρος του ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στις εν λόγω διατάξεις, όπως σε όλες τις συνταξιοδοτικές διατάξεις, καθώς δεν αρκούσε απλά η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Και μπορεί οι κανόνες της καλής νομοθέτησης να μην τηρήθηκαν πιστά, οι διατάξεις, όμως, ήρθαν στην πρώτη διαθέσιμη ευκαιρία, όταν ετοιμάστηκε η έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. 

Η επίσκεψη Λε Μερ και τα πλεονάσματα

Πέραν της ιστορίας με τις δύο τροπολογίες, όμως, ο πρωθυπουργός έχει σήμερα και ένα σημαντικό ραντεβού, με τον υπουργό Οικονομικών της Γαλλίας, Μπρουνό Λε Μερ, ο οποίος είναι από τους ισχυρότερους «παίκτες» αυτή την περίοδο στο Eurogroup, με δεδομένη και την ισχυροποίηση της κυβέρνησης Μακρόν στο ευρωπαϊκό στερέωμα. Κυρίαρχα ζητήματα στη συναντηση αναμένεται να είναι, βεβαίως, οι μεταρρυθμίσεις και τα πλεονάσματα. 

Ο πρωθυπουργός, άλλωστε, με την επιστροφή του από το σύντομο διάλειμμα της ερχόμενης εβδομάδας αναμένεται να ξεκινήσει να προετοιμάζεται για το μπαράζ ταξιδιών που γινουν στο τέλος του μήνα και στις αρχές Σεπτεμβρίου, πριν τη μετάβασή του στη ΔΕΘ. Το γραφείο του κ. Μητσοτάκη είναι σε επικοινωνία με το Μέγαρο Ελιζέ στο Παρίσι, προκειμένου να «κλείσει» η συνάντηση Μητσοτάκη-Μακρόν, ενώ στις 29 Αυγούστου ο κ. Μητσοτάκης θα βρίσκεται στο Βερολίνο, όπου αναμένεται να συναντήσει την κ. Μέρκελ. Τέλος, στις 2 Σεπτεμβρίου ο πρωθυπουργός θα μεταβεί στη Χάγη, όπου θα έχει ραντεβού με τον Μαρκ Ρούτε. Όπως έχει αναφέρει το Reader.gr, και οι τρεις είναι πρωτεύουσες-κλειδιά: η Γαλλία διαδραματίζει όλο και πιο έντονο ρόλο στο ευρωπαϊκό προσκήνιο, ενώ Βερολίνο-Χάγη είναι σε άμεση συνεννόηση και είναι οι δύο πρωτεύουσες που θα πρέπει να εγκρίνουν κοινοβουλευτικά όποιες αλλαγές γίνουν στο πρόγραμμα της Ελλάδας.