Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστήριξε στην ένσταση πως βάσει του άρθρου 110 του Συντάγματος παραβιάζεται η κοινοβουλευτική διαδικασία σε ότι αφορά το άρθρο 32 παρ. 4 που αφορά την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Η ένσταση αντισυνταγματικότητας απορρίφθηκε κατά πλειοψηφία.

Ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Κατρούγκαλος, ζήτησε την απόσυρση της αναθεωρητέας διάταξης και κατηγόρησε τη ΝΔ για αντιπολιτική και αντισυνταγματική συμπεριφορά που επέδειξε στη προτείνουσα Βουλή, όπου -όπως υποστήριξε- χρησιμοποίησε κόλπο για να περάσει η διάταξη.

«Είναι εμβληματικό παράδειγμα εργαλειοποίσης και εκφυλισμού, σε επίπεδο απλού κόλπου της ΝΔ που ψήφισε στην προτείνουσα Βουλή άλλα από αυτά που πίστευε. Είναι πρακτική μη σεβασμού του άρθρου 110 παρ. 2 που ορίζει ότι η προτείνουσα Βουλή αιτιολογεί προς τη κατεύθυνση και δεσμεύει ως προς το περιεχόμενο την Αναθεωρητική Βουλή. Η πρώτη Βουλή προσδιορίζει το εύρος, εντός του οποίου μπορεί να κινηθεί η παρούσα Αναθεωρητική Βουλή. Δεν μπορεί ο πρόεδρος της Δημοκρατίας να είναι άθροισμα παιγνίων κομμάτων», ανέφερε ο κ. Κατρούγκαλος.

Ο γενικός εισηγητής της ΝΔ Κώστας Τζαβάρας απέρριψε τους ισχυρισμούς του κ. Κατρούγκαλου αντιτείνοντας ότι η προτείνουσα Βουλή αποφασίζει για την αναγκαιότητα αναθεώρησης και ορίζει ειδικώς τις αναθεωρητέες διατάξεις, όχι όμως πως θα αναθεωρηθούν.

«Δεν ήταν κανένα κόλπο, αλλά ήταν μια πράξη απολύτως πολιτική, συνταγματική, δημοκρατική, πατριωτική και διέξοδος για να μη σέρνεται η χώρα σε εκλογές με πρόσχημα την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας», τόνισε στην παρέμβασή του ο πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας.

«Ήταν πράξη στοιχειώδους συνταγματικού δικαιώματος να ψηφίσουμε προτάσεις που υπεβλήθησαν. Εμείς από την αρχή ξεκαθαρίσαμε ότι μας ενδιαφέρει πάση θυσία να αποτρέπεται ο σφετερισμός του Προέδρου της Δημοκρατίας και να μετατρέπεται η διάταξη, από συναινετική παρότρυνση, σε πρόκληση. Όχι μόνο κόλπο δεν κάναμε, αλλά επιχειρήσαμε να βελτιώσουμε τη συνταγματική διατύπωση» προσέθεσε ο κ. Τασούλας.

Στην ένσταση αντισυνταγματικότητας ο ΣΥΡΙΖΑ υποστήριξε πως η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας να ψηφίζεται ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας με απλή πλειοψηφία στη Βουλή ουσιαστικά υποβαθμίζει το θεσμό, κάτι που αντιτίθεται στο Σύνταγμα.

Πιο συγκεκριμένα υποστηρίζεται πως η αντισυνταγματικότητα αφορά τόσο την παραβίαση της αναθεωρητικής διαδικασίας, όσο και την παραβίαση των ουσιαστικών ορίων της αναθεώρησης.

1.Η πρόταση της ΝΔ παραβιάζει τα διαδικαστικά όρια της αναθεώρησης, εφόσον είναι αντίθετη με την απόφαση της πρώτης αναθεωρητικής Βουλής με την οποία προσδιορίσθηκε η κατεύθυνση και οριοθετήθηκε το εύρος της αναθεωρητικής εξουσίας της παρούσας Βουλής, ορίζοντας σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή του Προέδρου.

2. Η πρόταση παραβιάζει και τα ουσιαστικά όρια της αναθεώρησης. Η υποβάθμιση της νομιμοποίησης του Προέδρου της Δημοκρατίας, λόγω της δυνατότητας εκλογής του ακόμη και από τη σχετική πλειοψηφία της Βουλής, παρά την εκπεφρασμένη ή έμμεση αποδοκιμασία της απόλυτης πλειοψηφίας των βουλευτών προς το πρόσωπό του, είναι ασύμβατη με την μη αναθεωρήσιμη προεδρευόμενη μορφή του πολιτεύματος, από την οποία απορρέει η υποχρέωση αυξημένης νομιμοποίησης του Προέδρου της Δημοκρατίας, επομένως και εκλογής του με αυξημένη πλειοψηφία.

Η ένσταση ασκείται σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής (ΚτΒ),  δεδομένου ότι το άρθρο 119 ΚτΒ που ρυθμίζει τα σχετικά με την διαδικασία αναθεώρησης προβλέπει ότι η διαδικασία της συζήτησης διέπεται από αναλογική εφαρμογή των άρθρων 95 έως 104, άρα έχει έδαφος εφαρμογής σε αυτήν και το άρθρο 100, που προβλέπει την ένσταση αντισυνταγματικότητας.

Δείτε ολόκληρο το κείμενο της ένστασης του ΣΥΡΙΖΑ εδώ