Στο Μέγαρο Μαξίμου υπάρχει ικανοποίηση για τα ραντεβού με τους πολιτικούς αρχηγούς-ακόμα και για το περιεχόμενο της συζήτησης με τον Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος στη δήλωσή του μετά σήκωσε ψηλά τους τόνους. Και αυτό γιατί φαίνεται ότι διαμορφώνεται ένα εθνικό μέτωπο για μείζονα ζητήματα, ενώ, παράλληλα, το πολιτικό σύστημα αποδεικνύει ότι, αν μη τι άλλο, μπορεί να συζητά για τα κρίσιμα θέματα.

Προχωρά με τον εκλογικό νόμο

Στα του εκλογικού νόμου, τώρα, πάντως, η κυβέρνηση προχωρά κανονικά με τον εκλογικό νόμο που έχει ετοιμάσει και θα τον φέρει στη Βουλή, κατά πάσα πιθανότητα, ως το τέλος της ερχόμενης εβδομάδας, ώστε να συζητηθεί με κανονική διαδικασία και να έχει ψηφιστεί ως το τέλος του τρέχοντος μήνα. Με τα σημερινά δεδομένα, ο εκλογικός νόμος της ενισχυμένης αναλογικής που έχει επεξεργαστεί το Μέγαρο Μαξίμου, με κλιμακωτό πλέον μπόνους, θα είναι νόμος του κράτους και θα ισχύσει από τις μεθεπόμενες εκλογές.

Η πρόταση του κ. Μητσοτάκη, την οποία παρουσίασε σε όλους τους πολιτικούς αρχηγούς είναι σαφής και έχει ως στρατηγική επιδίωξη τη διαμόρφωση προοπτικής αυτοδυναμίας για το πρώτο κόμμα, εφόσον πετυχαίνει ποσοστά πάνω από το 36%. Πιο συγκεκριμένα, το μοντέλο που βαίνει προς ψήφιση θα δίνει μπόνους της τάξης των 20 εδρών, εφόσον το ποσοστό του ανέρχεται στο 25%. Από εκεί και μετά, για κάθε 0,5%, το μπόνους θα ανεβαίνει μια έδρα, με «ταβάνι» τις 50 έδρες στο 40%.

Για παράδειγμα:

  • Με ποσοστό 32% το πρώτο κόμμα θα παίρνει 130 έδρες. Οι 96 θα προέρχονται από την αναλογική κατανομή (32% x 3%)
  • Με ποσοστό 36%, το πρώτο κόμμα θα παίρνει 150 έδρες και θα βρίσκεται στο κατώφλι της αυτοδυναμίας.
  • Για ποσοστό μεγαλύτερο του 36% και ως το 40%, όσο μεγαλύτερο το ποσοστό του πρώτου κόμματος, τόσο μεγαλύτερο και το εύρος της αυτοδυναμίας.

Στον αντίποδα, η πρόταση του ΚΙΝΑΛ προέβλεπε μπόνους από 20 ως 35 έδρες, ξεκινώντας από το 25% και φτάνοντας ως το 40%. Στην πραγματικότητα, οι προτάσεις της ΝΔ και του ΚΙΝΑΛ εμφορούνται από διαφορετική φιλοσοφία. Η ΝΔ επιδιώκει από τον πήχυ αυτοδυναμίας και πάνω το πρώτο κόμμα να μπορεί να σχηματίζει και κυβέρνηση, χωρίς τη χρεία συνεργασιών. Στον αντίποδα, το ΚΙΝΑΛ, αν και αναγνωρίζει την ανάγκη υπέρβασης των εμποδίων που προκύπτουν λόγω απλής αναλογικής, επιδιώκει να περιορίσει την προοπτική σχηματισμού αυτοδύναμων κυβερνήσεων, προκρίνοντας συνεργατικά σχήματα π.χ. μεταξύ του πρώτου και του τρίτου κόμματος, κάτι που δεν θα ήταν εφικτό, εφόσον οι εκλογές γίνονταν με απλή αναλογική.

Τι θα γίνει με τον ΠτΔ

Όπως προαναφέρθηκε, ο νέος εκλογικός νόμος θα έχει ψηφιστεί ως το τέλος του Ιανουαρίου, οπότε από εκεί μετά μετρά αντίστροφα ο χρόνος των ανακοινώσεων για το πρόσωπο του ΠτΔ. Βεβαίως, κάποιοι δεν αποκλείουν οι ανακοινώσεις να γίνουν ακόμα και νωρίτερα. Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Μητσοτάκης εμφανίστηκε «σφίγγα» στους πολιτικούς αρχηγούς, αν και συγκλίνουσες πληροφορίες φέρουν τον πρωθυπουργό να έχει λάβει τις αποφάσεις του. Όπως ανέφερε το Reader.gr από χθες, στην πολιτική πιάτσα ακούγεται έντονα ανδρικό όνομα κεντροαριστερής υφής, με ισχυρό πολιτικό στίγμα. Και, κατά τις ίδιες πληροφορίες, η υποψηφιότητα Παυλόπουλου φαίνεται όλο και πιο απίθανη. Σε ένα τέτοιο σενάριο, θεωρείται δύσκολο ο κ. Παυλόπουλος να δεχθεί να προταθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ, οπότε και στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης θα πρέπει να δουν τι μέλλει γενέσθαι.