«Την περίφημη αριστεία την εξευτελίσατε και ως έννοια με το που αναλάβατε κυβέρνηση. Διορίσατε υπεύθυνο της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών έναν άνθρωπο χωρίς πτυχίο. Και όταν ανακαλύψατε ότι δεν το επιτρέπει ο νόμος, αλλάξατε το νόμο. Ακόμη τον περιμένω να με ενημερώσει. Το ίδιο και με τον υφυπουργό της διασποράς. Αυτός είχε την ευθιξία και παραιτήθηκε. Και χτες βγήκε ο γγ του Τουρισμού από μόνος του και παραδέχτηκε ότι δεν έχει πτυχίο, για να προλάβει την αίτηση κατάθεσης εγγράφων που κατέθεσε βουλευτίνα του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτή είναι η fake προσήλωσή σας στην αριστεία; Θα τον διατηρήσετε στη θέση του τον κ. Λούλη; Αν ναι, μη ξανάρθετε εδώ να μας κουνήσετε το δάχτυλο για την αριστεία» είπε ο κ. Τσίπρας.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «Μίξη παρωχημένου ελιτισμού και συντηρητισμού», τονίζοντας: «Η επιστροφή στο εξεταστικοκεντρικό σχολείο και στις πολυπληθείς αίθουσες διδασκαλίας μόνο εκσυγχρονιστικό δεν είναι».

«Προσπαθείτε επιμελώς να καλλιεργήσετε μια επίπλαστη εικόνα εκσυγχρονισμού. Ότι δήθεν επιχειρείτε πέρα και έξω από την ιδεολογική σας οπτική να προχωρήσετε σε αλλαγές που ορίζονται από όσα σας υποδεικνύουν οι ειδικοί, οι τεχνοκράτες και η διεθνής εμπειρία. Και όσοι διαφωνούμε κάθετα με αυτές τις αλλαγές, είμαστε τάχα, στην καλύτερη περίπτωση αναχρονιστές, στη χειρότερη παράλογοι.

Πέραν του γεγονότος ότι η επιστροφή στη διαγωγή κοσμία, στο εξεταστοκεντρικό σχολείο και στις πολυπληθείς αίθουσες διδασκαλίας, μόνο εκσυγχρονισμός δεν είναι,  υπάρχει και μια μεγάλη αντίφαση στο ίδιο το επιχείρημά σας, ότι τάχα ακολουθείτε τις οδηγίες κάποιων ειδικών και τεχνοκρατών. Ποια είναι η γνώμη των ειδικών; Καταθέσατε ένα νομοσχέδιο εν μέσω της πανδημίας, προφανώς για να προλάβετε τις αντιδράσεις, αλλά η μεγάλη πλειοψηφία των φορέων της εκπαίδευσης διαφωνεί».

Προσέθεσε ότι: «Συγκεντρώσατε σχεδόν 15.000 σχόλια στη δημόσια διαβούλευση από εκπαιδευτικούς, γονείς, ακόμα και μαθητές. Τα λάβατε υπόψην σας; Προφανώς τα αγνοήσατε. Οι επίσημες ενώσεις των Δασκάλων, των Καθηγητών και των Γονέων, διατύπωσαν σοβαρότατες ενστάσεις. Τις λάβατε υπόψην; Προφανώς τις αγνοήσατε. Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής διατύπωσε σοβαρούς προβληματισμούς για σειρά ρυθμίσεων. Την λάβατε υπόψην ; Την αγνοήσατε και αυτή. Ποιοι ήταν οι μόνοι που συμφώνησαν με το παρόν νομοσχέδιο; Οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων και οι ιδιοκτήτες φροντιστηρίων. Σας λέει κάτι αυτό; Σε εμάς λέει πολλά».

Στη συνέχεια ο κ. Τσίπρας τόνισε: «Πίσω από αυτή την εικόνα ενός δήθεν εκσυγχρονισμού και δήθεν ώριμων, αυτονόητων μεταρρυθμίσεων κρύβεται μια αναχρονιστική αντίληψη για την εκπαίδευση, βαθιά συντηρητική που περιστρέφεται γύρω από τον πειθαναγκασμό. Μια εξίσου αναχρονιστική αντίληψη για την διοίκηση της εκπαίδευσης, που βασίζεται στον επιθεωρητισμό. Και βεβαίως μια αποτυχημένη και πλέον, ειδικά μετά τη πανδημία, παρωχημένη ιδεολογία για την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου, που βασίζεται στον νεοφιλελευθερισμό. Το σχέδιο σας για την Παιδεία, είναι μια μείξη παρωχημένου ελιτισμού και συντηρητισμού.

Νομοθετείτε για την Παιδεία με το μυαλό σας στην τσέπη των σχολαρχών και των ιδιοκτητών και στο βούρδουλα των παλιών γυμνασιαρχών».

Αναφορικά με την αριστεία ο κ. Τσίπρας τόνισε: «Για 4 χρόνια μας βομβαρδίσατε με ψέματα, με καμπάνιες παραπληροφόρησης, με στερεότυπα, για να πείσετε ότι πολεμάμε την αριστεία και επιδιώκουμε την εξίσωση προς τα κάτω. Όμως την ίδια ώρα που εσείς δήθεν υπερασπιζόσασταν την αριστεία, εμείς με συγκεκριμένο πλάνο, που ελάφρυνε τα εξεταστικά βάρη και ενίσχυε την πραγματική γνώση, δουλεύαμε για την ουσία της αριστείας στη γνώση».

Επισήμανε ακόμα ότι: «Την τετραετία 2015-2019 λοιπόν, οι αριστούχοι μαθητές των Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας αυξήθηκαν κατά 40.000 και έφτασαν τις 182.000.  Ένας στους τέσσερις μαθητές αρίστευσε σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας».

Ο κ. Τσίπρας αναφέρθηκε στα σημεία του νομοσχεδίου στα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ διαφωνεί λέγοντας: «Μας λέτε διαρκώς ότι προτείνετε πράγματα τα οποία είναι λίγο ως πολύ αυτονόητα. Να σας πω λοιπόν, μερικά αυτονόητα πράγματα που θα έβρισκαν σύμφωνο κάθε Έλληνα πολίτη.

Είναι αυτονόητο, ότι τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά πρέπει να λειτουργούν με το μικρότερο δυνατό αριθμό μαθητών τόσο για παιδαγωγικούς όσο και για υγειονομικούς λόγους; Είναι. Εσείς όμως, αυξάνετε το όριο από τους 22 στους 25 μαθητές σε κάθε τάξη.

Είναι αυτονόητο ότι το 2020 ότι η διαγωγή ενός μαθητή δεν πρέπει να έχει καμία θέση στο απολυτήριο του; Είναι. Εσείς όμως, προτείνετε την επαναφορά της διαγωγής στο απολυτήριο.

Είναι αυτονόητο ότι οι έφηβοι δεν πρέπει να γονατίζουν από την πίεση των διαρκών εξετάσεων που επιδρούν στην πρόκληση κρίσεων άγχους και καταθλιπτικού συναισθήματος; Ειδικά σε μια χώρα όπου αυτό συμβαίνει  - σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής (σχετική έρευνα)- για 1 στους 3 εφήβους μέχρι 15 ετών; Είναι. Εσείς όμως, αυξάνετε τα εξεταζόμενα μαθήματα στο Γυμνάσιο από 4 σε 7.

Είναι αυτονόητο ότι πρέπει το εκπαιδευτικό σύστημα να αποτρέπει τη μαθητική διαρροή; Είναι. Εσείς όμως, επαναφέρετε την αποτυχημένη Τράπεζα Θεμάτων που εκτίναξε την αποτυχία στις εξετάσεις στο Λύκειο από το 4% στο 23% και οδήγησε σε μεγάλη αύξηση της μαθητικής διαρροής».