Το σχέδιο διάσωσης των ΕΛΤΑ, το οποίο αναμένεται να εγκρίνει σήμερα το υπουργικό συμβούλιο, παρουσιάζει σήμερα αποκλειστικά το reader.gr, με τα υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης να αναλαμβάνουν την πρωτοβουλία, προκειμένου η επιχείρηση να στηριχθεί ουσιαστικά χρηματοδοτικά, να αναδιαρθρωθεί για να λειτουργήσει με σύγχρονα πρότυπα και, σε βάθος χρόνου, να καταστεί εφικτή η είσοδος ενός στρατηγικού επενδυτή σε μικρότερο ή μεγαλύτερο ποσοστό. Πρακτικά, και στην περίπτωση των ΕΛΤΑ, θα ακολουθηθεί η στρατηγική που εφαρμόστηκε και στη ΔΕΗ, με αρκετές, όμως, παραλλαγές, σε μια προσπάθεια η επιχείρηση να καταστεί και πάλι βιώσιμη από…κουφάρι που είναι σήμερα, με άμεσο ζήτημα επιβίωσης τους επόμενους μήνες.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του reader.gr, σε πρώτη φάση, η κυβέρνηση θα προβεί σε μια μεγάλη κίνηση χρηματοδοτικής στήριξης της επιχείρησης. Αρχικά, θα επιστραφούν χρήματα που χρωστά σωρευτικά το Δημόσιο στα ΕΛΤΑ, με το ακριβές ποσό να μένει να προσδιοριστεί από την ΕΕΤΤ. Σε κάθε περίπτωση, θα πρόκειται για ένα ποσό περί τα 150 εκ. ευρώ. Από εκεί και πέρα, το Δημόσιο θα προχωρήσει και σε μια ΑΜΚ ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ, στην οποία μένει να φανεί, αν θα συμμετάσχει και η Eurobank που έχει μια συμμετοχή της τάξης το 10% στη μετοχική σύνθεση της επιχείρησης. Σε κάθε περίπτωση, προκειμένου να μην…μπλέξει με την Κομισιόν και τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων, το ελληνικό Δημόσιο θα κάνει λόγο για κινήσεις κρίσιμες για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας.

Από αυτές τις κινήσεις άμεσης χρηματοδοτικής στήριξης θα μπορέσει να χρηματοδοτηθεί, με τη σειρά του, ένα γενναίο πακέτο για εθελούσια έξοδο μεγάλου μέρους του προσωπικού. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του reader.gr, η κατάσταση στα ΕΛΤΑ έχει κακοφορμίσει τόσο, ώστε το 67% του συνολικού κόστους λειτουργίας της επιχείρησης είναι το μισθολογικό. Κατά πληροφορίες, από τους συνολικά 5.500 εργαζόμενους, στόχος είναι να αποχωρήσουν με ένα καλό μπόνους εξόδου περί τους 2.000 εργαζόμενους, σε βάθος διετίας. Πρακτικά, περί το 36% του προσωπικού θα οδηγηθεί στην έξοδο. Το τεράστιο μισθολογικό κόστος, άλλωστε, ήταν και ο λόγος που, ενώ κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown η επιχείρηση αύξησε σημαντικά τον τζίρο της, εντούτοις δεν αυξήθηκαν τα κέρδη της, σε μια περίοδο ευρύτερης κερδοφορίας για τις αντίστοιχες ιδιωτικές επιχειρήσεις.

Από τη στιγμή που θα γίνουν αυτές οι κινήσεις, θα προχωρήσουν επιθετικά κινήσεις εκσυγχρονισμού και ανασυγκρότησης της επιχείρησης. Θα αναδιαρθρωθεί το οργανόγραμμα της επιχείρησης, ενώ σημαντικές αλλαγές θα επέλθουν και στο δίκτυο καταστημάτων, με franchise και επέκταση του shop in shop. Ο στόχος, σύμφωνα με το κυβερνητικό master plan, είναι η επιχείρηση να είναι κερδοφόρα εντός της επόμενης διετίας.

Όλων τούτων δοθέντων, θα δοθεί το λάκτισμα και για την είσοδο στρατηγικού επενδυτή τα επόμενα δύο-τρία χρόνια και ανάλογα με την πορεία της επιχείρησης. Στην κυβέρνηση εκτιμούν ότι τα ΕΛΤΑ, με τολμηρές κινήσεις, μπορούν να ακολουθήσουν το παράδειγμα της ΔΕΗ και να ξεφύγουν από το τέλμα που έχουν περιέλθει, με τις προοπτικές επιβίωσης, αν συνεχιζόταν η σημερινή κατάσταση, να ήταν αβέβαιες.

Για το project αυτό εργάστηκαν μεθοδικά τους προηγούμενους μήνες στο υπουργείο Οικονομικών ο Χρήστος Σταϊκούρας και ο Θεόδωρος Σκυλακάκης, στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ο Κυριάκος Πιερρακάκης, η πρόεδρος του Υπερταμείου Ράνια Αικατερινάρη, αλλά και ο CEO των ΕΛΤΑ Γιώργος Κωνσταντόπουλος. Ήδη, δε, προωθούνται από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και άλλες σημαντικές αλλαγές στην ταχυδρομική πολιτική, όπως η αλλαγή των Ταχυδρομικών Κωδικών, αλλά και η τροποποίηση της υποχρεωτικής αποστολής επιστολών εντός 1+1 ημερών από τα ΕΛΤΑ.